fallback

Dacia Spring: заслужава ли си най-евтиният електромобил в Европа?

Тествахме модела още преди началото на серийното производство (ВИДЕО)

Опитахме се да сметнем колко нови модела на ток ще се появят само в Европа до края на тази година. И се отказахме малко след 50. Те са в целия диапазон от Теsla до все още неизвестни китайски фирми. Нищо чудно обаче да се окаже, че най-важна от всички е тази - с емблема на Dacia.                   Запознайте се със Spring: първия електромобил на румънската марка на Renault. От Dacia го наричат третата си революция - след тези с Logan и Duster. Те имат предвид най-вече очакваните продажби. Но Spring вече е революция в едно друго отношение: като философия за бъдещето на транспорта. И като всяка революция, има малко неочаквани корени.            Тази кола всъщност води началото си от един бюджетен модел за индийския пазар, който се казва Renault Kwid. И който не е създаден с кой знае каква мисъл за екологията. Или за удобството. Или за динамиката. Създаден е, за да ви позволи да стигнете от точка А до точка Б, без да ходите пеш. Или да яздите слон. Цената на цялото удоволствие е под 4000 долара в Индия.

Забавно е, че точно на тази база сега се появява най-важният модел в Европа за близките няколко години. Моделът, който най-после трябва да направи колите на ток достъпни за всички.        В окончателната производствена версия на Spring задните светлини ще са с Y-образния светлинен подпис, познат вече от новото Sandero        Разбира се, между Spring и Кwid няма чак толкова общо. Платформата е една и съща: най-малката версия на модулната CMF, разработена съвместно от Renault и Nissan. Но европейската кола е с драстично изменена конструкция, за да отговори на тукашните норми на безопасност. И ще бъде с доста различен интериор.            Казваме "ще бъде", защото това, което виждате, не е окончателната версия на Dacia Spring, а само предварителен прототип. В него още личат някои следи от индийското потекло. Например този електромобил има абсолютно същия плъзгач за въздуха в купето, какъвто имаше москвичът на дядо. Това няма да остане във финалната кола, естествено. Но ще остане друго нещо, което напомня епохата на москвича: максималната мощност.     

Трудно ни е да си представим по-подходяща кола за пословичните задръствания в Букурещ. В такива условия Spring консумира рекордно ниските 9 киловата енергия за 100 км         В началото на третото десетилетие на ХХI век Dacia има дързостта да ви предложи автомобил с... 45 конски сили. Такива показатели наистина помнят само дядовците ни. Най-невероятното е, че те са напълно достатъчни. Просто защото тази кола, макар и с литиево-йонна батерия, тежи удивително малко: едва 970 килограма.

 

Dacia Spring

45 к. с. максимална мощност

125 Нм макс. въртящ момент

125 км/ч максимална скорост

Това е постигнато както с хитри конструкторски хрумвания, така и с цената на доста лишения. Премахнато е всичко, което в Dacia смятат за излишно в един автомобил. Например регулирането на волана в каквато и да е посока. И на седалката на височина. Позицията на седене е тази, която виждате. Вие се нагаждате към нея, а не тя към вас.        Доста неудобни седалки, но те са запазени за бъдещите бизнес и карго версии на модела. Пътническият Spring ще получи по-комфортни           Това не значи, че колата е неудобна, макар че от по-високите хора се изисква привикване. Онова, което наистина е неудобно, са седалките. Слава богу, в прототипа не са онези, които ще получат нормалните купувачи. Серийният Spring идва наесен в две версии: една за частни лица и една за бизнес, предвидена за споделяне и наемане. В нея седалките и другите материали са направени максимално издръжливи, за сметка на удобството. Тук са именно те, което след около час седене вече е доста болезнено.      Роторен превключвач за предавките. Spring е изключително лесен за управление автомобил - ако се нагодите към фиксираната позиция на седене        Иначе с размерите всичко е наред. Spring е малко по-дълъг от Volkswagen Up!, но доста по-висок. В резултат и възрастни хора могат да седнат отзад, а багажникът побира 290 литра - с 40 повече от Up. 15-те сантиметра просвет несъмнено ще са плюс в условия като софийските. Радиусът на завой е едва 4.80 метра. Комфортът на возене е приемлив за толкова малка кола, макар че в завоите тя се накланя осезаемо. Обезшумяването е слабо, но от Dacia обещават да променят това при серийното производство.      Багажник, който надминава всички други в А-сегмента        Оборудването също не е твърде спартанско. Имате дигитален дисплей за приборите, 7-инчова мултимедия с гласови команди, Android Auto и Apple CarPlay, Bluetooth, USB и климатик. Както и внушителна жабка.

Глезотиите свършват дотук, за да не се отразяват на теглото. Защото именно безмилостната диета позволява на Spring да бъде революционен по характер електромобил.                Батерията идва от китайски доставчик, който се казва Sunwoda, и е с капацитет 27.5 киловатчаса. Горе долу толкова е батерията при хибрида BMW X5 45e, който може да измине само на ток около 90 км. Spring може да измине три пъти повече. В стандартен цикъл пробегът с едно зареждане е 230 км. Ако карате само в града, стига до 305 км. И това са реални показатели, не само обещания. Ние навъртяхме 140 километра из Букурещ и околностите, след което батерията разполагаше със заряд за още 125. При това, напук на 45-те коня, колата се усеща доста пъргава - още един плюс от ниските й килограми.      След изминати 135 км, имаме енергия за още 125. При това сме карали с постоянно включен климатик и с доста газ, за да видим на какво е способен този автомобил. В градски условия можете да натиснете бутона "Еко", който ограничава още мощността и спокойно ще ви даде до 300 км с едно зареждане          Формулата е почти вълшебна: намаленото тегло позволява по-малка батерия. Което означава още по-ниско тегло. Което пък означава по-висока ефективност, по-кратко време за зареждане и, разбира се, по-ниска цена. Повечето електромобили в момента потребяват средно между 18 и 24 киловата за 100 километра пробег. И значителна част от тази енергия отива, за да превозват собствените си гигантски батерии. При Теsla Model S Plaid батерията тежи 625 килограма - две трети от теглото на цялата Dacia Spring.            Румънско-китайската машина може да постигне разход от под 12 киловата в смесен цикъл, и рекордните 9 киловата в града. Ето най-после един наистина екологичен електромобил. Той не просто премества емисиите от улицата към теца, а действително се нуждае от много по-малко енергия.

Как се измерва това в пари? Един нормален жител на голям град изминава до 300 километра седмично. С модерен бензинов автомобил те струват около 45 лева за гориво. Със Spring, зареждан на нощна тарифа в гаража, ще ви струват 3 лева и 60 стотинки. Което пести доста над 2000 лева годишно. На бързи зарядни станции с прав ток Daciaта може да поеме до 30 киловата - но там, разбира се, цената за зареждането е друга.           Каква е цената на самата кола ли? Зависи. В България Spring започва от 33 100 лева - един от най-ниските показатели в Европа. И почти наполовина под следващия най-евтин електромобил. Но пък ще трябва да ги платите всичките. Докато в Румъния стартовата цена е 36 200 лева. Само че румънското правителство ще ви отбие 800, ако върнете старата си кола, и после ще ви даде eквивалента на 20 000 лева субсидия, задето си купувате електромобил. И тогава Spring ще ви излезе едва 15 400 лева. Как ли щяхме да реагираме, ако преди 15 години някой ни бе казал, че ще завиждаме на румънците? Но това е друга тема.

Още снимки от теста на Dacia Spring вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #36
    ( преди 3 години )
  • #35
    бо Мба ( преди 3 години )
    Разбирам, че животът ти е окаян и това се изпълва с бяс и завист. За съжаление има само един изход - заключи се в гаража с твоя дизел премиум и запали ;-)
  • #34
    Мба ( преди 3 години )
    Направих си труда да прочета всички коментари и ми стана ясно какви хора са феновете на такива брички - хорица на които работата е на 15мин от вкъщи и мърдат от хралупата в която живеят два пъти в годината за по седмица почивка и можели да си наемта кола за тази цел! Извинявам се другари, в този случая Дачията напълно подхожда на "стила" ви на живот! Самоделно бесило или прерязване на вените - също!
  • #33
    анонимен ( преди 3 години )
    Точно за да си ходя на село ми трябва. Спринга двигателя е 125 нютон метра, което хич не малко, за справка двигател бензин 1.4 75 кс има 111 нютона. Може да не е много пъргава но мощност има като на малко дизелче, със сигурност ще носи на натоварване с хора и картофи от село.
  • #32
    анонимен ( преди 3 години )
    #41,По принцип си прав, но си има хора, които ще ги устройва. Колата може да мине 250 км с едно зареждане, което си е идеално за близко излизане от града. Мисля, че за по-големи разстояния ще има къде да се зареди с 1 час почивка. Не искам да адвокатствам, но такива коли може да се окажат не лош избор. И ако приемат предложението за 10 хил. субсидия става съвсем апетитно. Ясно е, че е скъпо, ясно е, че не е колата мечта. Но след 5 години може и да нямаме друг избор.
  • #31
    Бай Ставри ( преди 3 години )
    Пичуе! Ни е за вас таз кола! Няма да може да идвате на селу с нея да товарите бурканиту и ицата!Пробега малък, багажника малък! Гоуфа с газувуту си остава най на далаверка за вашти примитивни нижди
  • #30
    Мба ( преди 3 години )
    Хайде да видим до една година колко такива ще има "цивилни" на пътя и колко ще са брандирани глокиерски, пицарски, Фууд Панда и таксита! Никой от драскачите долу няма да си купи тоя кошник! Ще го накупят само фирми на които не им пука дали служителя ще се прибере с болки в кръста и врата в края на работния ден!Казах ви-работно магаре е и нямат претенции да е друго!Само тук някакви мишлета го представят за революция и голямата работа, щото им се чини да минават 300км за 2лв. Е няма да е!!!
  • #29
    до 39 ( преди 3 години )
    В тази сметка изключваш факта, че с тази "кола" не можеш да излезеш извън града! И заради мощност и заради пробег! Т.е. трябва да имаш поне две коли.
  • #28
    анонимен ( преди 3 години )
    Колата има много достойнства, но и недостатъци.33 хил не са толкова много за нова кола, която ако има къде да се зарежда в къщи, ще се движи без пари. Ако се минават 5000 км на година градско, това са поне 1500 лв спестени от гориво. За 10 години - 15хил. От данъци и синя зона може да излязат още 5 хил.Лошото е, че след 10 г. няма да струва 7-8 хил, а ще трябва да и се сменят батериите, тъй че трябва да се изхвърля. Сметката е, че плащате за 10 г. 12 К - по 100 лв/м или колкото за бензин.
  • #27
    ( преди 3 години )
fallback
Последни