fallback

Най-добрият Citroen от много години насам? Тестваме новия С4

Нарисуван от създателя на BMW X6 и с окачване, взето от Световния рали шампионат

Citroen: винаги сме харесвали тази компания, защото прави нещата по свой начин, различно от останалите. Само че тази слава се дължи на машини отпреди повече от половин век. Минаха 65 години, откакто се появи легендарният DS, и 50, откакто се появи SM. В състояние ли е обаче Citroen да прави нещата различно и в наши дни?                Eто ви го и отговора: новият Citroen C4.

Неговият предшественик бе един от най-незабележимите статисти в оспорвания С-сегмент, и неслучайно преди три години му теглиха чертата. Сега името се възражда, но колата, която го носи, няма нищо общо с предишната.             Това вече изобщо не е хечбек. Не е обаче и от размножилите се като мухи компактни кросоувъри. C4 е видимо повдигнат и с приятно висока позиция на седене, но пък със скосен покрив като истинско купе. Агресивните му линии и светлини вече носят почерка на новия главен дизайнер на Citroen Пиер Льоклер, създателя на първото BMW X6. А ако се абстрахирате от тях, ще откриете в пропорциите и доста податки към добрия стар Citroen GS.

Дали ще намерите резултата за красив или не, е въпрос на личен вкус. Но едва ли някой ще оспори, че новият C4 рязко се отличава от тълпата клонинги.           Но най-изумителното в тази кола, и то с голям аванс, е колко удобна се усеща. Купето е хубаво обезшумено, седалките са доста комфортни, нищо че изглеждат необичайно, а главната заслуга е на окачването.

Това бе силната страна на легендарните Citroen-и през 60-те, и, слава Богу, някой в компанията най-после го е осъзнал. Но не търсете тук прословутата хидропневматична система със сферични резервоари. Тя е твърде скъпа, сложна и заема прекалено много място. Вместо нея в Citroen използват доста по-проста технология, разработена първоначално за колите им в Световния рали шампионат. Наречена "прогресивни хидравлични възглавници", тя се състои от два хидравлични ограничителя в двата края на амортисьора - един при сгъване и един при разгъване. С тях всякакви внезапни неравности - дупки, шахти, легнали полицаи - се изглеждат значително, а в същото време окачването си остава достатъчно стегнато и не предизвиква накланяне в завоите. Добавете към това седалките със специална конструкция и два типа пяна, и ще получите много впечатляващ ефект: този общо взето достъпен семеен автомобил от С-сегмента вози с комфорта на голям Mercedes.            Само при по-дълги вълнообразни неравности - на каквито за жалост крадливите пътни строители в България също са майстори - старото пневмохидравлично окачване би се справило по-добре. Но пък новото има три големи плюса пред него: по-евтино е, по-издръжливо, и не заема допълнително място. Системата се влагаше и досега в Cactus и C5 Aircross, но тук е още по-добре настроена. И наистина в масовия сегмент новият C4 ви дава комфорт, който досега бе запазен само за премиум моделите.              Онова, което тази кола няма да ви даде, е динамика. Изборът на двигатели удобно е сведен само до два: 1.2 турбобензин, или 1.5 турбодизел. Максималната възможна мощност и при двата е 130 конски сили. Което далеч не е изумително. Има и чисто електрическа версия, разбира се, но тя е в друг ценови сегмент и за нея ще си говорим отделно.      Когато анонсира този модел преди година, Citroen обеща "голяма иновация" за пътника отпред. Голямата иновация е гумиран калъф за смартфон и специална стойка, на която можете да го закачите, за да гледате филм или да четете, докато се возите. Любопитна и може би даже практична идея, но не е чак за Нобелова награда. И изяжда доста от жабката          Сам по себе си трицилиндровият бензин има достатъчно пъргавина, тествали сме го в дузина други модели. Но тук настройките му са повече за удобство и пестеливост, отколкото за динамика. Изпреварванията не са проблем, но колата по-скоро ви кара да се отпуснете, отколкото да настъпвате газта. Заслугата е и на 8-степенния автоматик, разработка на японците от Aisin.      Контрастът със стария С4 е очевиден   

В епохата, когато повечето автоматици са по-бързи от хората, тази кутия е с половин секунда по-бавна от 0 до 100 км/ч в сравнение с ръчната трансмисия.

Но това не е непременно лошо. Малките турбомотори обикновено харчат драстично повече в реалния живот, отколкото пише в книжките. Но тук, благодарение и на плавната работа на автоматика, ние отчетохме 7.3 литра на сто при предимно градски цикъл, и с множество спирания, потегляния и резки ускорения. Това е доста добър показател.             В същото време, както казахме, C4 стои доста добре на пътя. Воланът е твърде лек, но пък е прецизно настроен и няма да ви създава напрежение в завоите. По стара традиция на Citroen педалите са твърде близо един до друг, което ще допадне на дамите, но не е добре за хората с голям размер обувки.

Слабост е видимостта назад, заради разделеното задно стъкло. Горещо препоръчваме камера за заден ход, която е стандартна от второто ниво на оборудване нагоре.

Някои хора биха се смутили, като научат, че този автомобил е построен на същата модулна платформа, на която са Peugeot 208 и Opel Corsa. Но не се тревожете за вътрешното пространство - C4 всъщност е по-широк и с по-голямо междуосие от Volkswagen Golf. А също и с по-голям пътен просвет - близо 16 сантиметра. Това не го прави офроуд машина, естествено, но дава малко повече спокойствие по черни пътища.             Интериорът е изчистен, защото според французите претоварването с функции и бутони отнема от усещането за комфорт. За щастие обаче в Citroen са направили и една голяма стъпка назад, като са върнали бутоните за управление на климатика. Всеки, който се е мъчил едновременно да следи пътя и да уцели с пръст малко квадратче върху сензорен екран, ще се зарадва от новината.

 

Citroen C4

1199 куб. см работен обем

130 к. с. максимална мощност

9.4 секунди 0-100 км/ч

200 км/ч максимална скорост

Какви са пазарните шансове на тази кола? Вероятно помните, че и други компании са се опитвали да предлагат повдигнати версии на своите хечбек модели - от Ford Focus Active до Seat Leon XP. Нито един от тях не стана пазарна сензация.

Големият проблем на всички тези модели досега беше основно цената, чувствително по-висока от тази на стандартните версии. Само че тук няма стандартна версия, с която да сравнявате. А и цената не е по-висока - и всъщност даже е видимо по-ниска - от тази на повечето чисти хечбек модели. Volkswagen Golf започва от 39 000 лева, тази кола - от 36 000.            Вярно, че нашата тестова C4 с най-високото ниво и допълнителните екстри надхвърля 53 000 лева. Но всъщност даже базовата кола има хидравличното окачване, 10-инчова мултимедия с Apple CarPlay и Android Auto, климатик, електрически стъкла, USB-c порт и Bluetooth.

Така че бихме оценили шансовете й като доста прилични. Даже да не броим строго субективното си мнение, че това е най-добрият Citroen от много, много години насам.

Още снимки на новия Citroen C4 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #8
    Гост ( преди 3 години )
    Старият С4 бил в сегмент С, но новият нямал нищо общо с него.Категорично не е хечбек.Не е и от нароилите се кросоувъри.Тези три твърдения ги взех практически директно от текста, но в последна сметка така и не успях да се ориентирам, какво точно е това според класификацията, доколкото въобще може да се говори вече за такава. Томов е толкова благосклонен към този автомобил, че чак взе да ме гложди съмнение?!
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    айде още един с официален анцуг и високи естетически критерии...
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Трагедия е като го гледам. Отвътре е супер евтин, това ако е кола за 53 хил. лв....Отзад мега грозно, какви са тия стопове смачкани. Камион ли му се е врязъл?Не било вече "хетчбек". Абсолтен хетчбек си е, това че са го вдигнали на 2-3 сантиметра повече от пътя не го прави SUV.
  • #5
    Лъжа ( преди 3 години )
    8 степенният Айсин не е с 2 съединителя.
  • #4
    Браво ( преди 3 години )
    Добър е ,но и цените не лъжат.Колите адски поскъпнаха последните няколко години.
  • #3
    до 2 ( преди 3 години )
    Каква кожа на седалките в масовия С сегмент бе, колега? Извади 75 000 бинки и си вземи каквито искаш седалки
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    За най-високото изпълнение - доста евтинее вътре, може да съм старомоден , но малко кожа на седалките или от тая новата дето стои като плюш нямаше да е зле.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
fallback
Последни