Citroen: винаги сме харесвали тази компания, защото прави нещата по свой начин, различно от останалите.
Само че тази слава се дължи на машини отпреди повече от половин век. Минаха 65 години, откакто се появи легендарният DS, и 50, откакто се появи SM. В състояние ли е обаче Citroen да прави нещата различно и в наши дни?
Неговият предшественик бе един от най-незабележимите статисти в оспорвания С-сегмент, и неслучайно преди три години му теглиха чертата. Сега името се възражда, но колата, която го носи, няма нищо общо с предишната.
Дали ще намерите резултата за красив или не, е въпрос на личен вкус. Но едва ли някой ще оспори, че новият C4 рязко се отличава от тълпата клонинги.
Това бе силната страна на легендарните Citroen-и през 60-те, и, слава Богу, някой в компанията най-после го е осъзнал. Но не търсете тук прословутата хидропневматична система със сферични резервоари. Тя е твърде скъпа, сложна и заема прекалено много място. Вместо нея в Citroen използват доста по-проста технология, разработена първоначално за колите им в Световния рали шампионат. Наречена "прогресивни хидравлични възглавници", тя се състои от два хидравлични ограничителя в двата края на амортисьора - един при сгъване и един при разгъване. С тях всякакви внезапни неравности - дупки, шахти, легнали полицаи - се изглеждат значително, а в същото време окачването си остава достатъчно стегнато и не предизвиква накланяне в завоите. Добавете към това седалките със специална конструкция и два типа пяна, и ще получите много впечатляващ ефект: този общо взето достъпен семеен автомобил от С-сегмента вози с комфорта на голям Mercedes.
В епохата, когато повечето автоматици са по-бързи от хората, тази кутия е с половин секунда по-бавна от 0 до 100 км/ч в сравнение с ръчната трансмисия.
Но това не е непременно лошо. Малките турбомотори обикновено харчат драстично повече в реалния живот, отколкото пише в книжките. Но тук, благодарение и на плавната работа на автоматика, ние отчетохме 7.3 литра на сто при предимно градски цикъл, и с множество спирания, потегляния и резки ускорения. Това е доста добър показател.
Слабост е видимостта назад, заради разделеното задно стъкло. Горещо препоръчваме камера за заден ход, която е стандартна от второто ниво на оборудване нагоре.
Някои хора биха се смутили, като научат, че този автомобил е построен на същата модулна платформа, на която са Peugeot 208 и Opel Corsa. Но не се тревожете за вътрешното пространство - C4 всъщност е по-широк и с по-голямо междуосие от Volkswagen Golf. А също и с по-голям пътен просвет - близо 16 сантиметра. Това не го прави офроуд машина, естествено, но дава малко повече спокойствие по черни пътища.
1199 куб. см работен обем 130 к. с. максимална мощност 9.4 секунди 0-100 км/ч 200 км/ч максимална скорост |
Какви са пазарните шансове на тази кола? Вероятно помните, че и други компании са се опитвали да предлагат повдигнати версии на своите хечбек модели - от Ford Focus Active до Seat Leon XP. Нито един от тях не стана пазарна сензация.
Големият проблем на всички тези модели досега беше основно цената, чувствително по-висока от тази на стандартните версии. Само че тук няма стандартна версия, с която да сравнявате. А и цената не е по-висока - и всъщност даже е видимо по-ниска - от тази на повечето чисти хечбек модели. Volkswagen Golf започва от 39 000 лева, тази кола - от 36 000.
Така че бихме оценили шансовете й като доста прилични. Даже да не броим строго субективното си мнение, че това е най-добрият Citroen от много, много години насам.
Още снимки на новия Citroen C4 вижте в ГАЛЕРИЯТА: