fallback

Върши ли наистина някаква работа системата старт-стоп?

Ползата от тази технология продължава да предизвиква спорове

Не се случва често някоя нова функция в автомобилите още при първата си поява да бъде масово отхърлена от потребителити, а споровете относно нейната полза да продължават с години. При това тя не може да бъде деактивирана без намесата на шофьора, като това е само временно - до следващото стартиране на двигателя, когато отново оживява.

Както се досещате, говорим за системата "Старт-стоп". Технологията за автоматично изключване и последващо рестартиране на двигателя с цел пестене на гориво, намаляване на вредните емисии и нивата на шум чрез намаляване на времето за работа при минимални обороти на празен ход.

„Мозъкът" на автомобила включва „невронна връзка", която може да изключи двигателя при забавяне или спиране на автомобила и да го запали след отпускане на педала на спирачката. Стартирането най-често се извършва с помощта на стартер или стартер-генератор, но са известни и решения, когато коляновият вал започве да се върти чрез подаване на искра в един от цилиндрите. За да се случи това, инжекторът впръсква бензин, а свещта запалва получената смес. Очевидно подобен метод не може да бъде приложен за дизелови двигатели.

Двигателят ще се изключи при спиране само ако са изпълнени редица условия. По-специално трябва да се загрее и батерията да се зареди. Старт-стоп няма да работи, ако са включени мощни консуматори на електроенергия, като размразители на прозорци или въздушни нагреватели в нагревателя, или ако климатичният контрол отчита, че няма достатъчно мощност. Системата има едно предимство - спестява гориво, докато автомобилът не се движи. Плюс съпътстващото намаляване на вредните емисии, за което в крайна сметка не всеки мисли.

В градския трафик с постоянно тръгване и спиране системата Старт-стоп може да доведе всеки до истерия. Особено ако системата е лошо конфигурирана и водачът е с мислене на инженер. Трудно е да слушате как стартерът ви работи за щяло и нещяло, стартирайки двигателя най-много за десет секунди: скъпото оборудване се износва пред очите ви. Срокът на експлоатация на стартера и зъбния венец на маховика е намален (ако Старт-стоп е свързан към него).

Едновременно с това батерията изпитва постоянни колебания на напрежението от зареждане до разреждане, което налага използването на скъпи AGM акумулатори с повишен капацитет. И генераторът е принуден да работи с повишено натоварване, за да компенсира загубата на енергия поради ползването на стартера. Това е особено забележимо при дизеловите автомобили, където поради по-високото съотношение на компресия и тежките движещи се части, стартерът консумира повече ток.

Според изследване на немското списание AutoBild някои автомобили със старт-стоп система показват забавяне до секунда и половина или повече при потегляне от светофар. Това може да раздразни собственика на колата или шофьорите, които чакат зад тях, и влошава задръстванията. Ситуацията е още по-лоша, когато трябва спешно да избягате, за да избегнете инцидент, но колата „мисли“. Поради това потребителите търсят различни начини за деактивиране на системата.

fallback
  • #25
    Al ( преди 1 година )
    Една от най.вредните системи!!!!!!!
  • #24
    анонимен ( преди 1 година )
    Ползи минимално-никакви. Вреди само се забелязват.. гасне когато не очаква човек (включване в кръгово, бариери и т.н.), прескъпа поддръжка - двойно по-скъпи акумулатори, подмяна на стартер много по-рано, рискови ситуации, на някои автомобили е направено доста неприятно изключването на системата - през менюта (БМВ). Като цяло най-добре да се деактивира напълно чрез софтуер ако е възможно за модела.
  • #23
    Анонимен ( преди 1 година )
    До 18 не знам как реши че дизела умира, нито са спрели да го продават нито нищо. Можеш да си купиш чисто нов 2.0 дизел 150 или 200 коня даже и 220-240 и след като покараш да речем 4500 км. за една седмица тогава ще разбереш как дизела няма да умре поне още 30 години. Като видиш разход 5 по магистрала и 7 градско друго почва човек да си мисли.
  • #22
    до 17 ( преди 1 година )
    Естествено, че не взима решения в човешкия смисъл на думата. КРАЙНИЯТ ЕФЕКТ, обаче, изглежда като грешно взети решения. Колкото и да обясняваш технически подробности, които всички тук знаят, това не променя факта, че в 99% от времето тази система греши.
  • #21
    анонимен ( преди 1 година )
    За мен лично до колкото съм запознатПри спране колата гасне в последствиеАко колата е с автоматични скорости налягането на маслото също пада и при тръгване с поголяма газ резкото запалване и тръгване за мен довежда до проблеми със автоматикаМоже и да бъркам но за мен автоматик постоянното палене и гасене не е окМое мислене
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    Тази система не е за задръствания, в моя случай всеки ден минавам през един светофар където интервалът ако те хване е повече от минута, за кратки спирания по 2 секунди на кръговото задържам съединителя
  • #19
    Милен ( преди 1 година )
    Ето. Запознайте се. Човека го е обяснил страхотно.
  • #18
    Факт ( преди 1 година )
    Отдавна американците напраеиха дезактивиране на цилиндри при някои ситуации.Многомпо умно от това а дизела умира никой не ги ще тия барутници
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    9-ти,колата не взема решение,тя не знае дали спираш на бариера или на пешеходна пътека,или на сфетофар.Системата отчита,че няма движение и както е споменато в статията,щом акумулатора е зареден и няма консуматори на енергия включени,тя спира двигателя!На мен ми се е случвало докато влизам в кръгово да изключи, защото съм спрял за секунда,две.Когато съм на сфетофар и климатика е на макс след кратко време изписва, че трябва да натисна съединителя и да стартирам двигателя
  • #16
    ееееее ( преди 1 година )
    има полза само за тия дето продават батерии и резервни части, пълен шит
fallback
Последни