fallback

Върши ли наистина някаква работа системата старт-стоп?

Ползата от тази технология продължава да предизвиква спорове

Не се случва често някоя нова функция в автомобилите още при първата си поява да бъде масово отхърлена от потребителити, а споровете относно нейната полза да продължават с години. При това тя не може да бъде деактивирана без намесата на шофьора, като това е само временно - до следващото стартиране на двигателя, когато отново оживява.

Както се досещате, говорим за системата "Старт-стоп". Технологията за автоматично изключване и последващо рестартиране на двигателя с цел пестене на гориво, намаляване на вредните емисии и нивата на шум чрез намаляване на времето за работа при минимални обороти на празен ход.

„Мозъкът" на автомобила включва „невронна връзка", която може да изключи двигателя при забавяне или спиране на автомобила и да го запали след отпускане на педала на спирачката. Стартирането най-често се извършва с помощта на стартер или стартер-генератор, но са известни и решения, когато коляновият вал започве да се върти чрез подаване на искра в един от цилиндрите. За да се случи това, инжекторът впръсква бензин, а свещта запалва получената смес. Очевидно подобен метод не може да бъде приложен за дизелови двигатели.

Двигателят ще се изключи при спиране само ако са изпълнени редица условия. По-специално трябва да се загрее и батерията да се зареди. Старт-стоп няма да работи, ако са включени мощни консуматори на електроенергия, като размразители на прозорци или въздушни нагреватели в нагревателя, или ако климатичният контрол отчита, че няма достатъчно мощност. Системата има едно предимство - спестява гориво, докато автомобилът не се движи. Плюс съпътстващото намаляване на вредните емисии, за което в крайна сметка не всеки мисли.

В градския трафик с постоянно тръгване и спиране системата Старт-стоп може да доведе всеки до истерия. Особено ако системата е лошо конфигурирана и водачът е с мислене на инженер. Трудно е да слушате как стартерът ви работи за щяло и нещяло, стартирайки двигателя най-много за десет секунди: скъпото оборудване се износва пред очите ви. Срокът на експлоатация на стартера и зъбния венец на маховика е намален (ако Старт-стоп е свързан към него).

Едновременно с това батерията изпитва постоянни колебания на напрежението от зареждане до разреждане, което налага използването на скъпи AGM акумулатори с повишен капацитет. И генераторът е принуден да работи с повишено натоварване, за да компенсира загубата на енергия поради ползването на стартера. Това е особено забележимо при дизеловите автомобили, където поради по-високото съотношение на компресия и тежките движещи се части, стартерът консумира повече ток.

Според изследване на немското списание AutoBild някои автомобили със старт-стоп система показват забавяне до секунда и половина или повече при потегляне от светофар. Това може да раздразни собственика на колата или шофьорите, които чакат зад тях, и влошава задръстванията. Ситуацията е още по-лоша, когато трябва спешно да избягате, за да избегнете инцидент, но колата „мисли“. Поради това потребителите търсят различни начини за деактивиране на системата.

fallback
  • #15
    Димитър ( преди 11 месеца )
    Ох 13 колко си глупав и повърхностен. Не виждаш по-далеч от носа си.
  • #14
    ognqrq ( преди 11 месеца )
    Поредната авангардна тъпотия.
  • #13
    Мартин ( преди 11 месеца )
    Карам нова Немска (Испанска) кола вече на много километри. И мога да ви кажа че градско пести по литър на 200 км. Абсолютно се е избила 1000 пъти. Не и трябва скъп акумулатор както пише в статията. Така направете си вие експеримент и вижте. Със старт стоп колата харчи 5.4 литра нафта в града без 6.5 6.7 имам статистика за последните 130000 км спрете да сте прости хора и да вярвате на преведени стари статиии
  • #12
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Поредната гениална идея на еко-талибаните която има 1 спорна полза и 100 кусура.
  • #11
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Японската дори имаше "приложение", в което показваше колко гориво е спестено. Тя имаше и суперкондензатор, който уж трябваше да захранва електроконсуматорите, докато двигателят е изключен. Беше пълна измама. Този суперкондензатор не стигаше и за един червен сфетофар, а спестеното гориво след няколко месеца ползване беше толкова малко, че щеше да е смешно, ако не беше трагично. Немската, без суперкондензатор, изкарва повече.
  • #10
    анонимен ( преди 11 месеца )
    До 9Каква ти е японската. Немската е ясно че не става.
  • #9
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Мда, и на двете коли, на които съм я имал, взима неправилното решение в 99% от случаите. Ще се изгаси например на бариера, където спирам за 3 секунди да си поставя билетчето, но няма да се изгаси на някой дълъг сфетофар. Ще се изгаси, точно когато излезе единственият кратък прозорец да се включа в натоварен път. Едната кола е немски премиум. Другата е ужасяващо проектирана японска имитация на кола. Няма разлика.
  • #8
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Пречи разбира се, ефекта от нея е 0. Както е казал 7, икономията едва ли покрива допълнителните компоненти. Абсоютно същата глупост като "ЕСО" режимите, които само скопяват колата. Напрвих си експерименти по маршрут който пътувам ежедневно - и разликата е спестил съм гориво за 100м (на 15км).
  • #7
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    Както всички зелени простотии - върши! Лази ми по нервите! А "икономията" не покрива емисиите от допълнителните компоненти. Добре, че поне работи относително надеждно. Същата работа е и с даунсайзинга. Преди 300-500 хил км беше нормата преди някакъв по-сериозен ремонт по мотора. с изнасилените малолитражки сега си късметлия ако докараш 200 хил - после е за *** и за нов. Производителите са доволни - но екологията, която ни е все на уста не е и Нулева с голям минус е!
  • #6
    Турбо ( преди 11 месеца )
    Старт стоп системата на Хюндай работи перфектно.Ако желая винаги мога да я изключа с натискане на бутона.
fallback
Последни