Изкуственият интелект започва да играе все по-голяма роля, като навлиза в области, които някога са били запазени само за хора. Сред тях е и контролът на трафика на много места по света. Едно от тях е Гърция, където властите са възприели нов, по-удобен и икономичен метод за улавяне на шофьори, които нарушават правилника. За целта се използват камери, задвижвани от изкуствен интелект.

Пилотният проект работи на осем локации в столицата Атина, като регистрира почти 2500 сериозни нарушения само за четири дни. И това е поредното доказателство, че много водачи не спазват правилата, като в случая се отчитат както дребни, така и много сериозни провинения на хората зад волана.
Какво улавят тези умни камери?
Освен превишена скорост и игнориране на светофари, камерите с изкуствен интелект са програмирани да засичат различни нарушения. Те включват шофиране без колан, използване на телефони зад волана и неправилно използване на аварийни ленти. Когато бъде открито нарушение, камерата заснема видео с отбелязване на времето и статично изображения, като и двете са криптирани, за да се гарантира достоверност на доказателствата.
Глобите не се налагат от полицай на пътя. Вместо това нарушителите получават дигитални известия чрез SMS, имейл или чрез правителствен портал, където могат да платят глобата директно. Има възможност за обжалване, макар че видеодоказателствата обикновено оставят малко място за спор.
Една камера, хиляда нарушения
Според властите, една единствена AI камера на булевард „Сингру’’ - главната артерия, свързваща Атина с пристанището на Пирея, е регистрирала над 1000 нарушения само за четири дни. Само това място е отговорно за почти половината от всички нарушения, регистрирани по време на пилотния период.
На други места числата не бяха по-малко показателни. На оживеното кръстовище на в Агия Параскеви 480 шофьори преминават на червен светофар. Още 285 души бяха хванати да правят същото нарушение на кръстовище в Калитея, което доказва, че проблемът не е изолиран.

Тези, които не носят предпазен колан или използват мобилен телефон зад волана, са изправени пред глоба от 350 евро, докато превишената скорост може да струва на гръцките шофьори между 150-750 евро в зависимост от случая. С такъв мащаб на наказанията се изчислява, че една AI камера може да генерира до 750 000 евро глоби само за три дни. Дали това е признак на възпиране или дисфункция, е въпрос на интерпретация, но потенциалът за приходи е реален.
От пилотен проект до градско наблюдение
В момента активни са само осем локации с AI камери, всички управлявани от Министерството на дигиталното управление. Но това скоро ще се промени. Планира се разширяване на мрежата до 2000 фиксирани камери в цялата страна, както и 500 мобилни устройства. Те ще бъдат монтирани на обществени автобуси и ще се използват за наблюдение на неразрешено използване на специални автобусни ленти.
Служителите се надяват, че разширената система ще намали пътнотранспортните произшествия и смъртните случаи, ще облекчи натиска върху полицейските ресурси и ще генерира постоянни приходи за обществените услуги. Независимо дали това променя поведението на шофьора или не, властите изглежда са готови да се насочат към автоматизация.
Министърът на дигиталното управление Димитрис Папастерджиу коментира, че намерението на правителството не е да наказва, а да защитава: „Това е политическо решение с ясна социална цел - да намалим пътнотранспортните произшествия и да спасим човешки животи. Ние не възприемаме наказателен подход. Искаме гражданите да знаят, че правилата важат за всички и се прилагат по справедлив и модерен начин."
Не просто гръцки експеримент
Гърция не е единствена, която се обръща към технологиите за контрол на движението. Камери с изкуствен интелект вече се използват във Великобритания, Германия, Франция, Испания, Австралия, Индия, Китай, Япония, както и в Близкия изток и САЩ.


1