IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо употребяваните японски коли миришат различно

Не се дължи на магия, а на комбинация от културни навици и индустриални стандарти

Всеки опитен търговец на употребявани автомобили или заклет фен на вноса от Япония ще ви каже едно и също – влезете ли в купето на кола, пристигнала директно от страната на изгряващото слънце, ароматът е неповторим.


интериор


Това не е миризма на евтин ароматизатор с форма на борче, нито на тежка химия за пране на тапицерии. Става дума за онази специфична, леко сладникава и стерилна нотка, която мнозина наричат „миризмата на JDM“. Но на какво се дължи всъщност този феномен, който вълнува форумите по целия свят?

Оказва се, че зад тази автомобилна особеност не стои магия, а комбинация от културни навици и индустриални стандарти. В Япония поддържането на безупречна чистота в автомобила не е просто въпрос на избор, а въпрос на чест. Повечето собственици там използват специализирани антибактериални препарати, които не се срещат на европейския пазар. Тези съединения често са на основата на фотокатализатори, които реагират със светлината, за да унищожават миризмите на молекулярно ниво, оставяйки след себе си онзи специфичен, „клинично чист“ аромат, който разпознаваме веднага.
 

Друг ключов фактор е масовото използване на естествени материали и специфични полимери в интериора. Японските производители като Toyota, Honda и Nissan от десетилетия залагат на текстил и пластмаси, които отделят значително по-малко летливи органични съединения (VOC) в сравнение със западните си аналози. Когато добавите към това и факта, че в Япония пушенето в колата се счита за проява на лош вкус, а климатичните системи се почистват религиозно на всеки сервизен интервал, получавате интериор, който дори след десет години ухае на... нов.

Интересното е, че за много колекционери тази миризма е своеобразен сертификат за автентичност. В момента, в който се качите в едно употребявано Mitsubishi или Mazda и усетите този „парфюм“, вие подсъзнателно знаете, че колата е била обгрижвана с внимание, което граничи с фанатизъм. Това е невидимият подпис на японската култура, който пресича океани и континенти, за да ни напомни, че един автомобил е много повече от сбор от метални части – той е отражение на средата, в която е живял.

0 от 500