IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко сигурни са колите, за които не трябва шофьорска книжка

Застраховател организира краш-тест, за да покаже какво се случва с тях при катастрофа

Френска застрахователна компания организира краш-тест на Citroën Ami в Париж, за да покаже уязвимостта на автомобилите, за чието управление няма нужда от шофьорска книжка. В някои държави в Европа тези квадроцикли могат да се карат от 14-годишна възраст, без да има нужда от пълноценен шофьорски курс и от изпит за правоспособност.


краш-тест, малки коли


Леките квадроцикли са особено разпространени във Франция, където продажбите им са се удвоили през последните 5 години, тоест след пускането на Citroën Ami през 2020. Превозните средства в тази категория могат да се управляват от 14-годишна възраст, като водачите им трябва да се изкарат 8 часа теория и 4 часа практика, без да се явяват на изпит.

Именно поверяването на такива превозни средства на шофьори, които нямат никакъв опит, предизвиква опасения за тяхната безопасност. Затова застрахователната компания MMA нагледно демонстрира как тези коли предпазват хората в тях. За целта беше използван Citroën Ami с два манекена, заместващи тийнейджъри на борда.


краш-тест, малки коли


Какво се случва при удар с такава кола

Докато е спрян, квадроцикълът беше ударен под ъгъл 90° отдясно от първо поколение на комбито Peugeot 308, движещ се с около 60 км/ч и управляван от оборудван професионален шофьор. Целта беше да се симулира неспазването на знак "стоп", както и неправилна оценка на скоростта на приближаващото превозно средство от млад шофьор и неговия пътник без колани в Ami.

Шокът от удара е огромен - докато вратата на Ами се огъваше и се разкъсваше, обитателите на колата бяха бурно хвърляни в купето, до степен, че ръката на шофьора за момент излезе от прозореца на пътника. Този краш-тест напомня тези, проведени от Euro NCAP през 2014 и 2016, а след това от Dekra миналото лято. 


краш-тест, малки коли


Резултатите все пак показват много по-висок риск от наранявания, отколкото в частен автомобил с много по-голямо защитно оборудване, което липсва при квадроциклите. Това се доказва и от статистиката – във Франция катастрофите с фатален край с такива превозни средства са повече, отколкото със стандартни автомобили. Разбира се, не като общо бройка, а като средна стойност спрямо движещите се по пътищата коли.

Оказва се обаче, че през 2024 при катастрофи с квадроцикли са загинали 37 души, като 34 от тях са били на борда на такива автомобили. 8 от тях са на възраст между 14 и 17 години. Освен това 13% от катастрофиралите са употребили алкохол, а 11% са били под въздействие на наркотици.


краш-тест, малки коли


Регулация, която да се адаптира към растежа на пазара?

В момента 282 560 автомобила, за които не трябва шофьорска книжка, се движат по пътищата във Франция. А този краш-тест показва, че това не са играчки, а самостоятелни превозни средства. И дори ограничени до 45 км/ч, те си остават такива, като защитата им е много по-слаба и съответно трябва още по-голяма внимание при управлението.

Тяхната уязвимост е още по-изразена извън застроените райони, където подобни колички трябва да съжителстват с превозни средства, движещи се с 80 км/ч. Тази разлика в скоростта значително увеличава рисковете. Всъщност, миналата година 68% от фаталните инциденти с тези автомобили са се случили извън градовете. 


0 от 500
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди -117 секунди )
    Мнението ми за шофьорска книжка е свързано с това, че покриват материала и имат доста кормуване. Инак си прав - шофьорска книжка не помага при управление. Но пък да дадеш на някой тийнеджър нещо, дето може да убие пешеходец или да осакати дете без да си му показал как се шофира и да си проверил дали все пак нещо не е останало в тази глава. Мой приятел в Германия ми обясни, че дори децата минават обучение за каране на велосипед там.
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 минути )
    Тези са САМО за градско, като дори така трябва да си достатъчно предвидлив и вместо по някой булевард където карат с 80, да търсиш подходящи улици.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 41 минути )
    От велосипед и тропическа са по безопасни със сигурност.
  • #6
    3 rate up comment 3 rate down comment
    демократ ( преди 1 час )
    Дори за Додж Вайпър ес ер ти не трябва да има книжка. Книжката НЕ кара колата
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 час )
    До 4 - прав си - може и да намалят възрастовата граница, но да полагат някакви изпити
  • #4
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 2 часа )
    Аз ги харесвам, но не бих ги поверил на човек без шофьорска книжка.
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 часа )
    Цариградско тоя сезон е паркинг през по-голямата част от времето, така че няма страшно ;)
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    Преди малко една леля мина покрай кино Изток в такова, отпред няма номер, отзад иемаше, квадратен. Дано не излиза на Цариградско...
  • #1
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 3 часа )
    Не знаех, че с тези коли можеш да се движиш и извън градовете. Според мен, трябва да се забрани