Френска застрахователна компания организира краш-тест на Citroën Ami в Париж, за да покаже уязвимостта на автомобилите, за чието управление няма нужда от шофьорска книжка. В някои държави в Европа тези квадроцикли могат да се карат от 14-годишна възраст, без да има нужда от пълноценен шофьорски курс и от изпит за правоспособност.

Леките квадроцикли са особено разпространени във Франция, където продажбите им са се удвоили през последните 5 години, тоест след пускането на Citroën Ami през 2020. Превозните средства в тази категория могат да се управляват от 14-годишна възраст, като водачите им трябва да се изкарат 8 часа теория и 4 часа практика, без да се явяват на изпит.
Именно поверяването на такива превозни средства на шофьори, които нямат никакъв опит, предизвиква опасения за тяхната безопасност. Затова застрахователната компания MMA нагледно демонстрира как тези коли предпазват хората в тях. За целта беше използван Citroën Ami с два манекена, заместващи тийнейджъри на борда.

Какво се случва при удар с такава кола
Докато е спрян, квадроцикълът беше ударен под ъгъл 90° отдясно от първо поколение на комбито Peugeot 308, движещ се с около 60 км/ч и управляван от оборудван професионален шофьор. Целта беше да се симулира неспазването на знак "стоп", както и неправилна оценка на скоростта на приближаващото превозно средство от млад шофьор и неговия пътник без колани в Ami.
Шокът от удара е огромен - докато вратата на Ами се огъваше и се разкъсваше, обитателите на колата бяха бурно хвърляни в купето, до степен, че ръката на шофьора за момент излезе от прозореца на пътника. Този краш-тест напомня тези, проведени от Euro NCAP през 2014 и 2016, а след това от Dekra миналото лято.

Резултатите все пак показват много по-висок риск от наранявания, отколкото в частен автомобил с много по-голямо защитно оборудване, което липсва при квадроциклите. Това се доказва и от статистиката – във Франция катастрофите с фатален край с такива превозни средства са повече, отколкото със стандартни автомобили. Разбира се, не като общо бройка, а като средна стойност спрямо движещите се по пътищата коли.
Оказва се обаче, че през 2024 при катастрофи с квадроцикли са загинали 37 души, като 34 от тях са били на борда на такива автомобили. 8 от тях са на възраст между 14 и 17 години. Освен това 13% от катастрофиралите са употребили алкохол, а 11% са били под въздействие на наркотици.

Регулация, която да се адаптира към растежа на пазара?
В момента 282 560 автомобила, за които не трябва шофьорска книжка, се движат по пътищата във Франция. А този краш-тест показва, че това не са играчки, а самостоятелни превозни средства. И дори ограничени до 45 км/ч, те си остават такива, като защитата им е много по-слаба и съответно трябва още по-голяма внимание при управлението.
Тяхната уязвимост е още по-изразена извън застроените райони, където подобни колички трябва да съжителстват с превозни средства, движещи се с 80 км/ч. Тази разлика в скоростта значително увеличава рисковете. Всъщност, миналата година 68% от фаталните инциденти с тези автомобили са се случили извън градовете.


0