Употребяваните автомобили губят ключови функции за безопасност – системата eCall, като това е резултат на промени в структурата на мобилните мрежи в Европа. И това ще засегне стотици хиляди превозни средства, съобщават медиите в Швеция.

В резултат на спирането на мобилните мрежи, работещи с G2 и G3 технологии, хиляди автомобили са загубили способността автоматично да викват помощ при инцидент. Става дума за системата eCall, която в мащабите на Стария континент е допринесла за спасяването на стотици животи.
Системата eCall стана задължително оборудване за нови автомобили, дебютиращи на пазарите на ЕС през април 2015, а за всички нови автомобили беше въведена на 1 април 2018. Според доклад на Европейския парламент системата eCall може да допринесе за спасяване на до 2500 души годишно в целия ЕС.
Проблемът е, че тя използва мобилни мрежи за работа, а те трябва да следват развитието на технологиите. Поради тази причина следващата година се планира да се въведе подобрена версия на системата eCall - NG eCall (Next Generation eCall), която ще използва LTE (4G) технология вместо остарелите 2G/3G мрежи.
Употребяваните автомобили остават без ключови функции за безопасност
На 1 декември няколко шведски оператора – Tele2, Telenor и Tre, изключиха предавателите си, работещи с G2 технология. В резултат на това автомобилите Volvo от моделните години 2012-2013 напълно загубиха възможността за дистанционна комуникация. Това важи както за системата eCall, която може да предупреди SOS при инцидент, така и за работата на физическия SOS бутон за спешна ситуация или услуги, достъпни от мобилни приложения. По-специално, то се отнася например до предупреждение за кражба или възможността за стартиране на отоплител от разстояние, докато колата е на паркинг.
Шведският производител потвърждава, че проблемът засяга и много по-млади автомобили. Например, автомобили от моделни години 2017-2024 може напълно да загубят GSM комуникационните функции или да се нуждаят от обновяване в услугата.
Списъкът с превозни средства, които губят ключови функции за безопасност, разработени от шведите, не се ограничава само до Volvo. Той включва няколко десетки модела, включително автомобили на Volkswagen Group, популярни в цяла Европа, като Skoda Fabia, Skoda Octavia, Volkswagen Arteon, Volkswagen Golf 7, Volkswagen Passat B8 или по-стари модели T-Roc и T-Cross.
Колата ви е зависима от мрежата
Проблемът, забелязан от шведите, може да е актуален в цяла Европа. В някои държави мрежите с технология G2 остават активни, но в други операторите се отказаха както от тях, така и от G3, още през 2023. До края на годината много от телекомуникационните компании на континента ще направят същото.
Ефективната автоматична система за уведомяване за пътни произшествия е от критично значение за много региони на Стария континент, особено в Скандинавия, където тя играе ключова роля поради ниската гъстота на населението.

