Много автосервизи и механици препоръчват едновременната подмяна на амортисьорите и стойките на окачването Макферсон. Този подход е обоснован, тъй като и двата компонента могат да повлияят на управляемостта, безопасността и качеството на возене на автомобила.
Важно е да се има предвид, че когато единият компонент се износи, другият вероятно не е далеч зад него. Въпреки това, ако само единият от двата показва признаци на износване, е приемливо да се заменят по различно време.
Макар че някои хора използват двата термина като синоними, има разлика между амортисьорите и стойките. Амортисьорите използват пренос на течност в цилиндър, за да контролират движението на окачването на автомобила. Без амортисьори колата би подскачала по пътя неконтролируемо. Освен че контролират подскачането, амортисьорите помагат при накланяне и люлеене при завиване, при спиране и при ускорение.
Стойките имат същия контролен механизъм като амортисьорите, но добавят и структурен елемент към окачването на автомобила. При автомобили без стойки се използват горни и долни носачи, които се свързват към шенкела или главината чрез шарнири. Стойките заменят горния носач и горния шарнир, което прави системата по-компактна и намалява теглото.
Трябва ли амортисьорите и стойките да се подменят по двойки
Някои автомобили изобщо нямат амортисьорни стойки тип Макферсон, докато други нямат стандартни амортисьори, тъй като амортизиращата функция е вградена в самите стойки. Много съвременни автомобили използват комбиниран подход с амортисьорни стойки отпред и стандартни амортисьори, контролиращи окачването на другия мост. Независимо от конфигурацията, винаги има двойки амортисьори или стойки на предния и задния мост. Освен ако няма извънредни обстоятелства, се препоръчва амортисьорите или стойките да се сменят по двойки - предни или задни.
Немалко хора притежават необходимите умения, за да сменят амортисьорите на колата си, без да се налага да плащат на някой друг. Смяната на стойките е по-сложна и така или иначе изисква посещение в сервиз за регулиране на окачването, затова си струва да потърсите оферта за ремонт, преди да разглобите колата си.
Някои амортисьорни стойки съдържат сменяеми пълнители, които позволяват те да бъдат реновирани, без да се налага подмяна на целия компонент. Макар че тази опция може да ви спести средства, когато окачването се износи, смяната на тези пълнители обикновено не се препоръчва като ремонт в домашни условия, ако не разполагате със специализирани познания.


2