На света има места, които са недостъпни за превозни средства с ДВГ, но достигането до тях с електрически машини се оказва възможно. Сред тях, например, е връх Лос Охос дел Саладо – най-високият активен вулкан на света, намиращ се на границата между Чили и Аржентина. Той е с височина 6721 метра и нито едно превозно средство, задвижвано с бензин, не може да го изкачи, тъй като кислородът, необходим за горенето, там е съвсем малко.

Където бензинът не е достатъчен
От друга страна, с електрически мотоциклет не е чак толкова трудно. Поне така твърди швейцарския планинар Иржи Зак, който се на върха и постави нов световен рекорд. За целта беше използван мотоциклет Stark Varg EX, на който не бяха правени големи механични модификации.
Самият връх Лос Охос дел Саладо изкушава от десетилетия няколко производители на автомобили, включително Porsche и Jeep, а също и от Yamaha. Всички те използват района за тестване на ефективността на техните офроуд превозни средства, като ги карат да работят на ръба на възможностите на висока надморска височина.
Дори малка грешка може да ви струва живота
„Преди две години това беше само сън - бях си помислил да го направя с електрически велосипед, тоест да стигна там, където превозно средство с вътрешно горене не може. Охос е безмилостен – дори малка грешка може да ви струва живота. Затова съм тук с екип, на който вярвам, и мотор, който се справи перфектно“, обяснява Зак.

Опитът на швейцареца е извършен на 30 ноември 2025, като GPS устройствата са предварително запечатани, за да се гарантира тяхната автентичност. Пълните данни вече са обект на проверка от трета страна, като се извършва удостоверяване на Рекордите на Гинес.
За да направи всичко това възможно, производителят на мотоциклета - компанията Stark, събира екип от експерти по логистика, персонал по планинската сигурност и фотографи и видеооператори, за да документират експедицията. Екипът прекарва няколко дни в аклиматизиране, оценка на линиите на изкачване и изучаване на стратегии за управление на енергията за изкачване на голяма надморска височина. Метеорологичните прозорци са тесни и термичната регулация на батерията е от съществено значение.
В един момент се появяват сериозни съмнения, свързани с сцеплението, като се очаква те да бъдат постоянни и непрекъснати през целия курс. "Най-трудният момент беше преминаването към Пасо Аржентина. Вятърът и снегът бяха изтрили старата ми следа, но ние го направихме’’, казва Зак.


0