IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо SUV гамата на Toyota е толкова успешна?

Стратегията е ясна - правилен модел за всеки пазар по света

В световен мащаб потребителите искат SUV. Независимо дали са компактни, евтини и с нулеви възможности за офроуд или по-здрави модели със задвижване на четирите колела, повечето хора оценяват повдигнатата позиция на шофиране и лесния достъп на борда. Това е истинският двигател на бума на SUV, който наблюдаваме от около 15 години.


Toyota


Този сегмент се превърна в своеобразен спасителен пояс в момент, когато заплахите за производителите на автомобили се увеличават. Свръхрегулацията (в Европа), несигурността относно международната търговия (в САЩ) и настъплението на новите много силни конкуренти (в Китай) са три екзистенциални риска за традиционните марки. За много от тях джиповете са може би последният голям шанс, пише в свой анализ Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

В Toyota - най-големият производител на автомобили в света по отношение на обемите на продажбите, знаят това отлично. Глобално лидерство на японците се основава на проста стратегия - да предложи правилния продукт на правилния пазар. С повече от 11 милиона автомобила, продавани всяка година, компанията се нуждае от много широка гама, за да отговори на нуждите на все по-разнообразна аудитория.

Глобални автомобили? Не само това

През ноември 2025 година Toyota предлага 71 модела, включително автомобили, микробуси и пикапи на различни световни пазари. Гама, която е разделена между глобални продукти (като Corolla, RAV4 и Corolla Cross) и модели, разработени специално за регионални области като Япония, Северна Америка, Европа или Китай. От тези 71 модела 27 са SUV.


Toyota


Първата категория Toyota SUV е тази, предназначена за развиващите се пазари. Тя включва Raize за Югоизточна Азия и Япония, Rush за Югоизточна Азия и Латинска Америка, Urban Cruiser Hyryder и Taisor, произведени от Suzuki за Индия и някои африкански пазари, и Yaris Cross, посветен на Югоизточна Азия и Латинска Америка. Заедно те представляват 9% от продажбите на SUV на Toyota през 2024.

Една стъпка по-горе са Yaris Cross, предназначен за развитите пазари и новия електрически Urban Cruiser. През 2024 те генерират 7,5% от общия обем. Над тях са компактните SUV на C сегмента - Corolla Cross, bZ3X, RAV4, bZ4X и Harrier. Тази категория е в основата на гамата - с 56% от продажбите на SUV на марката. RAV4 беше най-продаваният модел в света през миналата година.

По-големите модели също са успешни

Изкачвайки се нагоре, стигате до средните SUV автомобили, представени от bZ4X Touring (Woodland в САЩ) и комбито Crown (Signia in the USA). Петата категория е тази на спортистите - C-HR, C-HR+ и Crown Sport. Като по-нишови модели (предимно предназначени за Европа и Япония) те са на стойност 4,6% от общия брой.


Toyota Land Cruiser 300 HEV


След това откриваме най-емблематичната категория на марката - чистите офроудъри. Към семейството Land Cruiser се присъединяват Fortuner (за развиващите се пазари) и 4Runner (за Северна Америка). Заедно те покриват 11% от продажбите на SUV.

Непосредствено по-горе са най-големите Highlander и Grand Highlander, които представляват 8,6% от общия брой и се предлагат основно в Северна Америка. На върха на пирамидата са премиум моделите - Land Cruiser 300 (Япония и Близкия изток) и Sequoia (Северна Америка), които заедно формират 3,4% от продажбите на SUV на Toyota.

Над двете е разположен и един ексклузивен SUV - Toyota Century, който е флагманският модел на японския производител за пазарите в Япония и Китай, като от него през 2024 са продадени само 280 бройки.

0 от 500
  • #1
    0 rate up comment 3 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 3 седмици )
    Genesis представи концептa Magma GT знаков автомобил, който очертава посоката на спортната ВИЗИЯ на марката за следващите 10 год. МАГМА представлява много повече от дизайнерски концепт той е най-ясният досега израз на ангажимента на марката към бъдещите