fallback

Легендарни марки страдат все повече на собствена територия

Fiat, Ford, Opel и Citroën продължават да губят пазарен дял на родните си пазари

За състоянието на една компания може да се съди, поне донякъде, за нейните продажби на вътрешния пазар. Това важи особено за автомобилната индустрия, където повечето производители имат силно присъствие в родните си държави. Причините са както икономически, така и културни, но тази тенденция не е променя особено още от самото раждане на автомобила – американците купуват американски коли, германците – немски, французите – френски и т.н.

В същото време в държави без развита собствена автомобилна индуст,rs местните потребители купуват коли, които дълго време са били част от икономическия пейзаж на страната. И често броят техните марки за „свои’’. В Бразилия, например, такива са Fiat, VW и Chevrolet, в Мексико – Nissan и VW, в Южна Африка – VW и Ford, а в Югоизточна Азия – Toyota, Honda и Mitsubishi.

Бързата еволюция на световните пазари и пристигането на нови играчи от Китай обаче нарушават това статукво. Родината вече не е безопасно пристанище, тоест сигурен пазар, и най-яркото доказателство за това са „местни’’ марки изпитват огромни затруднения.

Италия е един от най-ярките примери

Може би най-драматичният спад е на Fiat и Abarth в Италия. През 2010 регистрациите на марката представляват почти 23% от общия пазар на леки автомобили в страната. Пет години по-късно пазарният дял на Fiat е намалял с 2 процентни пункта, а до 2020 спаoът вече е до 15%. Тази година до юни комбинираният пазарен дял на Fiat и Abart вече е едва 9,6%.

Според експерти някои от загубите се обясняват с настъпването Jeep на местния пазар. В това обаче няма особена логика, тъй като идеята е добавянето на нова марка да увеличи общия дял на групата, а не да краде продажби от нейните марки. За щастие на Fiat, ситуацията в Бразилия - най-големият й пазар, е стабилна, от почти 23% през 2010 до 21% през първата половина на 2025.

Opel и Ford страдат в Германия

Друг тревожен случай засяга Opel и Ford в Германия. Първият отбеляза спад на пазарния си дял от 8% през 2010 до 4,4% през тази година. Вторият производител регистрира спад от 3 процентни пункта - от 6,8% до 3,8% за същия период. От друга страна, пазарният дял на конкурентния Volkswagen поевтиня само с 21% до 20.4%. 

Същото важи и за Citroën-DS във Франция. Пазарният дял на първата от тези две марки преди 15 години беше 14,8%, но в момента е около 8%, като вече са включени и резултатите и на DS, който беше превърнат в самостоятелен бранд. При другите две основни френски марки – Renault и Peugeot, също се отчита спад на пазарния дял, макар и по-малък. 

Експертите обясняват случващото се с липсата на разбиране на пазарните тенденции и конкурентоспособността на някои японски, корейски и от скоро китайски марки, които вече са предпочитани от много потребители по света.

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Ами купи си Тесла за 50 хиляди долара.
  • #7
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Напоследък се оглеждам за нова кола и щях да припадна- Тойота ярис за 18-20 хиляди евро.
  • #6
    Гост ( преди 2 седмици )
    Ще слушате Акио Тойода!
  • #5
    Гост ( преди 2 седмици )
    Тесла умре!
  • #4
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Европейските производители се бяха фокусирани на дизелите през последните 20 години и на практика почти нямаха читави бензинови двигатели, особено за малките коли. Японците и Корейците пък обратно, правеха доста добри малки бензинови двигатели и резултатите са налице.
  • #3
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Проблема се нарича насилствено налагани електрички.
  • #2
    Антитрол=идиот ( преди 2 седмици )
    Тесла ще произвежда по 20 милиона електромобила годишно.Статистически е доказано.
  • #1
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Проблема си има име. Казва се: Pure Tech и Eco Boost. В условията на стагниращ пазар, никой не иска да купува скъпи и ненадеждни коли. Тойотките (не съм им фен), го нямат този проблем. Германците ще потънат по същата причина.
fallback
Последни