За състоянието на една компания може да се съди, поне донякъде, за нейните продажби на вътрешния пазар. Това важи особено за автомобилната индустрия, където повечето производители имат силно присъствие в родните си държави. Причините са както икономически, така и културни, но тази тенденция не е променя особено още от самото раждане на автомобила – американците купуват американски коли, германците – немски, французите – френски и т.н.
В същото време в държави без развита собствена автомобилна индуст,rs местните потребители купуват коли, които дълго време са били част от икономическия пейзаж на страната. И често броят техните марки за „свои’’. В Бразилия, например, такива са Fiat, VW и Chevrolet, в Мексико – Nissan и VW, в Южна Африка – VW и Ford, а в Югоизточна Азия – Toyota, Honda и Mitsubishi.
Бързата еволюция на световните пазари и пристигането на нови играчи от Китай обаче нарушават това статукво. Родината вече не е безопасно пристанище, тоест сигурен пазар, и най-яркото доказателство за това са „местни’’ марки изпитват огромни затруднения.
Италия е един от най-ярките примери
Може би най-драматичният спад е на Fiat и Abarth в Италия. През 2010 регистрациите на марката представляват почти 23% от общия пазар на леки автомобили в страната. Пет години по-късно пазарният дял на Fiat е намалял с 2 процентни пункта, а до 2020 спаoът вече е до 15%. Тази година до юни комбинираният пазарен дял на Fiat и Abart вече е едва 9,6%.
Според експерти някои от загубите се обясняват с настъпването Jeep на местния пазар. В това обаче няма особена логика, тъй като идеята е добавянето на нова марка да увеличи общия дял на групата, а не да краде продажби от нейните марки. За щастие на Fiat, ситуацията в Бразилия - най-големият й пазар, е стабилна, от почти 23% през 2010 до 21% през първата половина на 2025.
Opel и Ford страдат в Германия
Друг тревожен случай засяга Opel и Ford в Германия. Първият отбеляза спад на пазарния си дял от 8% през 2010 до 4,4% през тази година. Вторият производител регистрира спад от 3 процентни пункта - от 6,8% до 3,8% за същия период. От друга страна, пазарният дял на конкурентния Volkswagen поевтиня само с 21% до 20.4%.
Същото важи и за Citroën-DS във Франция. Пазарният дял на първата от тези две марки преди 15 години беше 14,8%, но в момента е около 8%, като вече са включени и резултатите и на DS, който беше превърнат в самостоятелен бранд. При другите две основни френски марки – Renault и Peugeot, също се отчита спад на пазарния дял, макар и по-малък.
Експертите обясняват случващото се с липсата на разбиране на пазарните тенденции и конкурентоспособността на някои японски, корейски и от скоро китайски марки, които вече са предпочитани от много потребители по света.