fallback

Европа променя важно правило за фаровете

Денонощно включените задни светлини стават задължителни от 2027 година

Европа отново променя едно от правилата, свързани с пътната безопасност, решавайки проблем, който възникна преди няколко години. То е свързано дневните светлини, чието активиране вече ще бъде задължително не само отпред, но и отзад.

През последните години светлината се превърна в още една част от дизайна на автомобила, но не и в цялата осветителна система. И това е една от причините, поради които властите в Европа направиха изключение, което позволи на колите да се движат с изключени задни светлини през деня.

Това накара много автомобили да продължат да се движат с изключени задни светлини в тъмните фази на деня - привечер, здрач и също така в пълна тъмнина, което причинява значителни проблеми с видимостта за други шофьори. В същото време обаче тази промяна беше приета от мнозина, въпреки опасностите, които носи, тъй като беше мярка, насочена към пестене на енергия, а също и на гориво.

По това време повече марки преминаха към светодиоди заради по-ниската им консумация на гориво, но се появи огромен проблем. Оказа се, че тази тази законодателна промяна е сериозна грешка, тъй като само някои марки избраха да държат задните светлини включени през деня като мярка за безопасност, като те се активират заедно с предните.

При други автомобили обаче това не става автоматично, което означава, че те се движат през нощта с включени дневни светлини и изключени задни светлини. Проучвания показаха, че разстоянието между превозните средства намалява с 9 сантиметра, когато задните светлини са изключени, но не това е най-тревожещото. В Швеция, например, се оказа, че 82% от автомобилите се движат с изключени задни светлини през деня, като 76% от шофьорите вярват, че те са включени, без това да е така.

Европа все пак промени правилото, като от 22 септември 2024 всички нови модели автомобили, одобрени в ЕС, трябва да имат едновременно включени дневни светлини и странични светлини. Законът е формулиран така, че задните светлини не са необходими, ако дневните светлини надхвърлят 7000 лукса, но повечето автомобилни производители избират да ги държат винаги включени, за да избегнат грешки. Обратно, когато нивото на външната светлина е по-малко от 1000 лукса - еквивалент на няколко минути преди залез, тогава късите фарове трябва да бъдат включени.

Глобата за неспазване на това правило е 200 евро, като не се губят точки от шофьорската книжка. Ако колата е по-стара от 2024, наказание засега няма, но и това ще се промени, тъй като ЕС готви нова промяна в закона, която която ще принуди всички автомобили, продадени от 2027, да имат включени задни светлини. Това обаче ще важи и за превозни средства, хомологирани преди 22 септември 2024. Идеята е ясна – да се предотвратят инциденти, които стават в тъмната част на деня.

fallback
  • #11
    Пропов ( преди 3 седмици )
    Статията е доста недообмислена объркана и объркваща. Всъщност проблема идва от това, че на много коли автоматично си им светят късите или габаритите отпред, ама само отпред. Съответно по безхаберните шофери и като се стъмни си им свети и не включват фаровете , хабер си нямат че отзад нищо не свети. Това е особено сериозно в богатите държави, където пенсионерите също масово шофират. Та габарити или къси отпред светят ли, трябва и отзад да свети нещо. Това е то и е наистина важно.
  • #10
    анонимен ( преди 3 седмици )
    да махнат всички барове, ледове и подобни които постоянно светят, така не се разбира добре кога колата отпред бие сприачките.
  • #9
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Нищо не се разбра от тази статия! Когато предните светят по-силно над 7000 лукса задни не трябвало да светят??? Всъщност искат да кажат когато навън е по-светло и съответните луксове. Объркан е превода ***. И за какви странични светлини? В Щатите имат и странични,а и камионите и автобусите имат такива.
  • #8
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Нищо не разбрах от тази статия, задни, предни, странични?! Лично аз по цял ден шофирам и много рядко виждам някой да не си е включил късите когато се смрачава. От много време автомобилите от среден клас нагоре имат сензор и така никой не забравя да ги включи
  • #7
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Категорично съм ЗА фаровете и светлините отзад да са включени непрекъснато и да няма абсолютно никакъв начин евтинджоса зад волана да ги изключи! Дори да направят така, че ако копейкаджията(по манталитет) махне бушоните, евтината му кошница да не може да запали.Не мога да ги разбера всичките тези, които не си включват светлините при дъжд, сняг, мъгла, та даже има и такива ***, дето и вечерно време са с изключени фарове.Най-строги и солени глоби да се налагат за такива джигити!
  • #6
    carpe_diem ( преди 3 седмици )
    ... много шофери карат със 100+, като светне жълто - газ до пода, постоянни минавания на червено, нула безопасност и контрол. И статистиката не лъже. А за светлините на колите - още откакто пуснаха първите коли с дневни светлини се чудя и се мая как може да одобрят габаритите да не светят постоянно. Това е едно от най-безyмните неща, което ЕС-то е допуснало. И все едно някой ще тръгне да си преправя инсталация, софтуер или каквото е нужно, за да отговаря на новите стандарти...
  • #5
    carpe_diem ( преди 3 седмици )
    #1, в северните страни са доста загрижени за безопасността. Бърз пример, в Хелзинки направиха 1 година и няколко месеца с 0 жертви. В Осло преди няколко години - 1 жертва на ПТП за цялата година. Не съм следил наскоро, ама едва ли е различно. София - между 40 и 80 загинали на година в рамките на града. При тях - всяко дете е окичено като елха със светлоотразители, постоянни кампании за безопасност, за видимост и всичко в тази сфера. При нас - всички в черно, никой не внимава.
  • #4
    Лудория ( преди 3 седмици )
    Баш ми е любопитно колко са тези държави и какъв е бил извода? Чета и аз и гледам, нормалния свят иска да има дневни светлини.
  • #3
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Може да проверите спокойно в интернет, в колко държави задължиха карането през деня на фарове. След като събраха статистика за произшествията, ги забраниха. Произшествията се УВЕЛИЧИХА. Имаше и изказвания от лекарски съюзи, различни видове изследвания и тестове .... Но там има държава, медици и т.н...
  • #2
    анонимен ( преди 3 седмици )
    1-ви, не е точно глуупоост(може би това е цензурираната дума), защото срещам много иддиииоти, които карат без включени светлини когато вече е доста тъмно или видимостта е намалена заради обилен валеж , или мъгла.
fallback
Последни