Всички сме виждали неугледни локви под колата след силен дъжд или след автомивка, но колко от нас са се замисляли защо водата не остава във вратите? Това е един от най-добре пазените и най-малко обсъждани трикове в автомобилния дизайн: системата за дренаж на вратите – невидим страж, който защитава интериора и електриката на колата ви от потенциална водна катастрофа.

Тази хитра инженерна особеност е абсолютно задължителна и широко разпространена във всички съвременни автомобили, но остава напълно непозната за масовия потребител. Ако наведете глава и погледнете долния ръб на всяка автомобилна врата, ще откриете поредица от малки, едва забележими процепи или отвори. Това не са дефекти в производството, а прецизно проектирани дренажни канали.
Ето истината: нито едно уплътнение не е напълно херметично. Когато вали дъжд или миете колата, водата неизбежно се просмуква покрай уплътненията на прозорците и влиза във вътрешността на вратата. Това е напълно нормален физически процес, но ако тази вода остане там, последствията ще са пагубни:
Ръжда и корозия: Трайно задържаната влага бързо би унищожила вътрешните метални елементи на вратата.
Електрически проблеми: Много кабели, говорители и дори модули за управление на прозорците са разположени във вратата. Застоялата вода би предизвикала късо съединение и сериозни повреди.
Неприятна миризма: Влагата бързо води до мухъл и непоносима миризма в купето.
А дренажните отвори са гениалното, просто решение. Те са поставени на най-ниската точка на вратата, за да позволят на цялата проникнала вода гравитационно да се излее навън. Те гарантират, че водата не се задържа и че вътрешната кухина на вратата остава суха и безопасна за електрическите компоненти.
Ако някога забележите, че след дъжд от вратата ви не капе вода, или чувате странно плискане при завой, тогава имате проблем! Най-вероятно тези жизненоважни каналчета са запушени от прах, кал или листа. В такъв случай, незабавно ги почистете внимателно с тънка тел или клечка, защото рискът от корозия и скъпи електрически повреди е реален.


0