IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо намесата в ECU на автомобила е опасна

Пренастройването на тази система може да извади колата от строя

Намесата в работа на ECU (Електронен блок за управление, ЕБУ) на автомобила е нещо, което през последните години се разпространи масово сред шофьорите. Това обаче е „операция’’, която може да остави колата неизползваема, предупреждават експерти.


ECU


Какво представлява

Пренастройването на ECU е електронна намеса, която се състои в промяна на параметрите за управление на двигателя, като количеството впръскано гориво, турбо налягане и аванс на запалването. Тези стойности, съхранявани в електронния блок за управление, се задават от компанията-майка, за да се гарантира компромис между производителността, консумацията, емисиите и надеждността.

Външната намеса има за цел да наруши този този баланс, обикновено в полза на производителността или в някои случаи на потреблението. Това е процедура, която може да изглежда безобидна, но в действителност променя деликатния баланс, изследван от производителите между производителността, надеждността и спазването на разпоредбите за емисиите.

Два варианта

В наши дни има два най-често срещани метода за пренастройване на контролния блок. Първата е директната модификация на оригиналния софтуер, чрез OBD връзка (диагностичен скенер) или с по-инвазивни интервенции директно върху ECU чипа. В някои случаи се инсталира допълнителен подвижен блок за управление, който променя сигналите, изпратени към сензорите и задвижващите механизми, без да променя основните параметри на производителя на оригиналния блок за управление. И в двата случая обаче това все още е намеса в системата за управление на двигателя, с всички последствия от случая.


ECU


Има предимства, но рисковете са повече

На хартия добре изпълненото пренастройване може да донесе конкретни ползи. Увеличаването на мощността и въртящия момент е най-очевидният резултат, особено при турбодизеловите и турбо бензиновите двигатели, където увеличението от 20-30% може да се постигне без механични намеси. Реакцията на газта също става по-бърза и возенето по-приятно. В някои случаи оптимизираното картографиране може дори да намали разхода на гориво, ако новата крива на доставка ви позволява да пътувате с по-малко натоварване на двигателя.

Тези резултати обаче трябва да се приемат с повишено внимание - производителите на автомобили всъщност калибрират двигателите си така, че да издържат във времето и да спазват стандартите за безопасност и надеждност, а промяната на тези параметри означава отказ от част от тази здравина, която прави автомобила надежден в дългосрочен план. Също така трябва да се помни, че всяка промяна в работата на двигателя анулира официалната гаранция.


ECU


Законите на много места по света го забраняват

От регулаторна гледна точка пренастройването на контролния блок се счита за модификация на конструктивните характеристики на превозното средство. В много държави всяка промяна в мощността или техническите параметри трябва да бъде одобрена и отбелязана в сертификата за регистрация.

Ако колата бъде открита с подправен блок за управление, тя може да бъде конфискувана и собственикът да бъде глобен. На практика преназначаването винаги е незаконно, тъй като прави превозното средство вече несъвместимо с хомологацията и следователно вече не е подходящо за движение по обществени пътища. Да не говорим за рисковете в случай на инцидент - ако се установи, че колата е подправена при експертна проверка, застрахователната компания може да откаже да плати.


0 от 500