IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо двигателят „умира“ в жегите и без да е прегрял

В топлото време задвижващият агрегат е заплашен и от друг сериозен проблем

Смята се, че през летните месеци основата опасност за автомобила е прегряването на двигателя. По темата е писано и изговорено много, но има и още един проблем, който е причинен от високата температура на въздуха. А понякога той се оказва доста труден за откриване дори и от опитните механици.


ECU


Повредата на двигателя в жегите може да възникне внезапно, без да има предварителни признаци за подобно нещо. Ситуацията, по правило, се развива по следния сценарий. Навън е над 30 градуса, шофьорът паркира колата си на слънце, изключва двигателя и отива да свърши нещо. Връща се след 20 минути и се опитва да стартира мотора, като в отговор настава тишина.

Възможност е двигателят все пак да заработи, но оборотите му са нестабилни и след малко пак изгасва. А на таблото пред шофьора съветва икона „Проверка на двигателя“ (Check Engine), който явно иска намеса от специалист. При това, този сценарий е възможен не само при автомобили със стари задвижващи агрегати, но и при нови автомобили.

Причината за тази аварийна ситуация може да не се крие в прегряването на самия двигател, а в електронния блок за управление на двигателя (ECU). Накратко, това е малък компютър, която отговаря за управление на процесите в самия мотор. И като всеки компютър, той се състои от полупроводникови „чипове“. Те анализират сигналите, идващи от всички видове сензори и на тяхна основа се издават команди за управление на инжекционната система, запалването и други.

От уроците по физика е добре известно, че повечето полупроводници работят нормално при сравнително ниски температури. В ежедневието най-често се използват при стайна (или по-ниска) температура, а при нагряване просто престават да изпълняват функциите си, което означава, че спират да пропускат електрически ток.


ECU


Чиповете, предназначени за ECU, са проектирани по такъв начин, че да могат да работят дори при достатъчно високи температури, които са присъщи на двигателния отсек. Но когато имате автомобил със загрял двигател, който се движи под парещото слънце навън, под капака се оформя такава „баня“, че не всеки полупроводник може да го издържи.

Само си представете - работната температура на двигателя е около 100 градуса по Целзий. Когато автомобилът спре, въздухът, затоплен до тази температура от блока на цилиндрите, се издига до капака, където обикновено се намира самото ECU. В същото време парещото слънце загрява каросерията на автомобила отгоре, като рязко забавя скоростта на охлаждане на отделението на двигателя.

В резултат на това кутията с „мозъка“ на двигателя остава за дълго време в тези условия, което е достатъчно на топлината да стигне до полупроводниците на ECU. Когато се опитате да стартирате двигателя, те започват да подават неадекватни сигнали и моторът просто не стартира. И трябва да се изчака ECU да изстине достатъчно, което може да отнеме доста време. При някои автомобили „мозъкът“ на двигателя може да бъде съживен чрез „ударна терапия“ - с кратко изключване от щепсела на проводниците, водещи към двигателя.

0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Има стандарти за автомобилната електроника като AEC-Q100, 101, 104, 200. На теория и практика елементи с ниска работна температура не се използват. В някои стари автомобили е възможно да има електролитни кондензатори, като стареенето им може да се повлияе значително от високата температура, но не и полупроводниците.
  • #17
    7 rate up comment 2 rate down comment
    NPN ( преди 2 месеца )
    Работната температура на т.н. "чипове" е до 150 градуса целзиеви. Известно е от уроците по физика. А и част от работата на конструкторите е да разположат електрониката така че да не прегрява при никакви условия. "Малкото познание е много опасно нещо" - надпис, който висеше в коридора на гимназията, в която учех....
  • #16
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Z ( преди 2 месеца )
    Не пишете такива простотии,нормално ECU- то е позиционирано в купето на автомобила,само шашкате хората.
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    skk ( преди 2 месеца )
    Даже в закачен за двигателя!
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Банан ( преди 2 месеца )
    Егати, вече знам че ECU-то ми се намира под капака някъде над главата на двигателя.Обаче добре че не са го навряли в някои цилиндър, че тогава става сложно... Маитапа на страна, ама съм сигурен че инженерите които проектират автомобилите имат повече мозък от журналята тука и са наясно с проблеми от рода на прегряване, влага и замърсяване, така че най вероятно ECU-то е или в таблото на автомобила или на друго защитено място.
  • #13
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Бай разбирач ( преди 2 месеца )
    Кой, ги пише тези тъпи статии?Явно някой хлебар или шапкар за да изкара някой лев, попрочел нещо в инернет и сигурно не е отварял преден капак на автомобил.
  • #12
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Михаил ( преди 2 месеца )
    Аз пък карам кола на година и половина. Умря. (*** не на пътя, а след 10 дневен престой с пуснат плафон). Малко побеснях. Мислех да хващам влака, и да се обадя на "собствениците" на колата (лизинга) да си я вземат когато им е удобно.По темата - моя "топ" автомобил не страда (поне) от това. Спирах около Пловдив на 38 външна - пали след 10 м без да се бъгва. Явно е до система.
  • #11
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Колеги , дето питате какво карат в африка и Дубай - а да сте чували че за различните пазари един и същи модел претърпява леки модификации?
  • #10
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Бай Манол. ( преди 2 месеца )
    Бре мама му. Много, много тъпи писаници. . А бе спрете се бе *** тъпи!!!!!!
  • #9
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    аз затова лятото като тръгна на дълъг път (800-1000км) като спра за почивка отвярям предния капак.