Смята се, че през летните месеци основата опасност за автомобила е прегряването на двигателя. По темата е писано и изговорено много, но има и още един проблем, който е причинен от високата температура на въздуха. А понякога той се оказва доста труден за откриване дори и от опитните механици.
Повредата на двигателя в жегите може да възникне внезапно, без да има предварителни признаци за подобно нещо. Ситуацията, по правило, се развива по следния сценарий. Навън е над 30 градуса, шофьорът паркира колата си на слънце, изключва двигателя и отива да свърши нещо. Връща се след 20 минути и се опитва да стартира мотора, като в отговор настава тишина.
Възможност е двигателят все пак да заработи, но оборотите му са нестабилни и след малко пак изгасва. А на таблото пред шофьора съветва икона „Проверка на двигателя“ (Check Engine), който явно иска намеса от специалист. При това, този сценарий е възможен не само при автомобили със стари задвижващи агрегати, но и при нови автомобили.
Причината за тази аварийна ситуация може да не се крие в прегряването на самия двигател, а в електронния блок за управление на двигателя (ECU). Накратко, това е малък компютър, която отговаря за управление на процесите в самия мотор. И като всеки компютър, той се състои от полупроводникови „чипове“. Те анализират сигналите, идващи от всички видове сензори и на тяхна основа се издават команди за управление на инжекционната система, запалването и други.
От уроците по физика е добре известно, че повечето полупроводници работят нормално при сравнително ниски температури. В ежедневието най-често се използват при стайна (или по-ниска) температура, а при нагряване просто престават да изпълняват функциите си, което означава, че спират да пропускат електрически ток.
Чиповете, предназначени за ECU, са проектирани по такъв начин, че да могат да работят дори при достатъчно високи температури, които са присъщи на двигателния отсек. Но когато имате автомобил със загрял двигател, който се движи под парещото слънце навън, под капака се оформя такава „баня“, че не всеки полупроводник може да го издържи.
Само си представете - работната температура на двигателя е около 100 градуса по Целзий. Когато автомобилът спре, въздухът, затоплен до тази температура от блока на цилиндрите, се издига до капака, където обикновено се намира самото ECU. В същото време парещото слънце загрява каросерията на автомобила отгоре, като рязко забавя скоростта на охлаждане на отделението на двигателя.
В резултат на това кутията с „мозъка“ на двигателя остава за дълго време в тези условия, което е достатъчно на топлината да стигне до полупроводниците на ECU. Когато се опитате да стартирате двигателя, те започват да подават неадекватни сигнали и моторът просто не стартира. И трябва да се изчака ECU да изстине достатъчно, което може да отнеме доста време. При някои автомобили „мозъкът“ на двигателя може да бъде съживен чрез „ударна терапия“ - с кратко изключване от щепсела на проводниците, водещи към двигателя.