fallback

Първите 13 години: тестваме Haval Jolion Pro HEV

Най-малкият хибриден SUV на Great Wall предлага повече, отколкото очаквате

Тринайсет години могат да са цяла епоха в живота на човека: това е времето между прекрачването на прага на училище за пръв път и влизането в университета. Горе-долу такъв ефект са имали последните 13 години и за кросоувърите на Great Wall Motor. Когато за пръв път дойдоха в България в началото на миналото десетилетие и започнаха да се сглобяват в Баховица, те се отличаваха с цената си, но не и, между нас казано, с неща като пътно поведение или качество на изработка. Каква промяна в сравнение с актуалните модели на китайската марка през 2025!           

Сега моделите на GWM вече са истинско доказателство за огромния напредък, който китайската автомобилна индустрия показа за наистина невероятно кратки срокове. Първокласници не, а първокласни. Сред най-новите на българския пазар е Haval Jolion Pro HEV. Компактният семеен SUV струва 67 990 лева с ДДС в най-високото ниво на оборудване Supreme и полза гаранция от 7 години или 200 000 км, доста над средното за пазара. Освен всичко, за разлика от повечето други китайски "новобранци", Great Wall има развита сервизна мрежа в България от над десетилетие - една тревога по-малко. 

Компактните SUV-ове продължават да са на мода, макар че пълните хибриди на пазара да са оскъдни. Марката Haval - една от четирите, в портфолиото на Great Wall Motor у нас - предлага своя Jolion както с ДВГ, така и като хибрид. Последният има малко по-различен дизайн от чисто бензиновия си аналог. Има и други разлики, като аеродинамичния пакет - със сплитери, прагове, и спойлер отзад, правещи го да изглежда по-мускулест и спортен, а не благ, какъвто всъщност е. По-различно е и оформлението на предните светлини, които тук са Bi-LED Premium Vision, и задните.

Решетката на новия Jolion Pro HEV е станала по-малка и вече е с вертикални ламели, фаровете са по-тънки, а задните светлини са свързани с LED лента. Броните и капакът на багажника също са подменени. В България кросоувърът се предлага в четири цвята - черен, сив, бял и син. Последният е особено интригуващ, защото е нещо като хамелеон. Струва ми се син, но огрян от слънчевата светлина, цветът се променя в зеленикав, тюркоазен. Доста забавно!

Макар да е най-малкият SUV в гамата на Haval, размерите съвсем не са за пренебрегване - дължина от 4470 мм (с цели 24 см повече от VW T-Roc), широчина 1898 мм, височина 1625 мм, а междуосието e 2700 мм.

Атрактивният детайл на Jolion Pro е хибридният му силов агрегат. Системата се състои от 1,5-литров четирицилиндров бензинов двигател, съчетан с това, което GWM твърди, че е най-мощният електромотор в своя клас. Бензиновият агрегат допринася със скромните 94 к.с., а електромоторът добавя солидните 148 к.с. Така комбинирана мощност е 189 к.с. и 375 Нм максимален въртящ момент, която помага да се постигне ускорение от 0 до 100 км/ч за напълно приемливите 8,9 сек. На някои това може да се стори малко, но все пак средноразмерният семеен кросоувър не цели да се носи като луд по пътищата, разбира се. За което говори и максималната му скорост от 150 км в час.

За разлика от някои хибриди, които постоянно превключват между източниците на захранване като тийнейджърка, която се чуди какво да облече за поредната си петък вечер в караоке бара, системата DHT (Dedicated Hybrid Transmission) управлява прехода между електрическо и бензиново задвижване безпроблемно. Електромоторът върши по-голямата част от тежката задача в града. При потегляне се включва двигателят, но само след първите 100-200 метра забелязвам, че малката батерия вече е достатъчно пълна, за да може движението да продължи само на ток.

На прав път по софийските улици и булеварди електромоторът е достатъчен Jolion Pro да достигне скорост от 80 км/час. По магистралите извън столицата с изненада установявам, че дори поддържа 120 км/ч и има сили за изпреварване само на ток. Бензиновият двигател се включва предимно за зареждане на батерията, за осигуряване на допълнителна мощност, когато катерите баири или за по-рязко изпреварване. При спускане, натискане на спирачката или забавяне, батерията се пълни отново и ви осигурява още километри само на електрическа тяга.

Качеството на возене е изненадващо добро за един уж малък и масов кросоувър. Окачването - McPherson отпред и многозвенно отзад - се справя напълно, макар че се чуват някои глухи удари при преминаване през дупки или по-големи неравности. Настроено е за разумен баланс между комфорт и контрол и е по-близко до това, което бихте получили в добре поддържан семеен хечбек, който има допълнителен пътен просвет и доза SUV елегантност.

Мултифункционалният волан се усеща много отзивчив и обратната връзка е доста добра. Макар да не е автомобил, с който да тръгнете по кални пътища (задвижването е само предно), а по-скоро с лекота и комфорт да се пренесете със семейството си и багажа до бреговете на Егейско море, определено може да се забавлявате малко по криволичещите участъци. DHT трансмисията - специално разработена за хибриди двустепенна кутия - се държи малко като CVT, но прави всичко възможно, за да избегне досадното бръмчене, което измъчва повечето вариатори. Ако натиснете педала на газта обаче, 1,5-литровият двигател започва да става шумничък. Но не по неприятен начин. 

Тъй като Jolion Pro Ultra HEV е само с предно задвижване, а 4х4 не се предлага, поне засега, офроуд амбициите му са ограничени, за което допринася и ниският му преден спойлер. Пътният просвет е 180 мм, приемливо за повечето селски пътища, но при дъждовете по време на теста трябваше да разчитам само на предните колела, което обаче се оказа напълно достатъчно. Различните режими на шофиране (Eco, Standard и Sport ) правят забележима разлика в реакцията на газта, а работата на четвъртия - Snow, не успях да установя по очевидни причини.

Качвайки се в салона на Jolion Pro, веднага ще бъдете поразени от това колко много място за пътниците има. Това наистина е един от по-просторните компактни SUV-ове, които можете да си купите, с доста добро място за главата и краката на възрастните отзад. Качеството на интериора е съчетание от много мека пластмаса и винил, а атмосферата е подобрена с различни текстури и шевове. Освен това е добре направена. Воланът вече е с четири посоки за регулиране, което подобрява позицията на шофиране. Седалките са кожени, перфорирани, с отопление на предните и вентилация на шофьорската.

Пред шофьора се намира 7-инчовото дигитално инструментално табло, което изкарва цялата необходима информация при пътуването. Наличен е и Head-Up дисплей, който се регулира по височина, а може и да изберете какво да показва от настройките. Централно място заема 12,3-инчовият инфотейнмънт сензорен екран, който при новия Jolion Pro вече е ориентиран в посока към водача, съчетан с физически копчета. С негова помощ може да се забавлявате няколко часа по безброй настройките. Малкият лост за скоростите е супер готин, налична е поставка за безжично зареждане на смартфони, които могат да се свържат с Android Auto и Apple CarPlay без нуждата от кабели.

Като при повечето хибриди, една от слабостите тук е багажното пространство. То е ограничено до 255 литра с вдигнати задни седалки и 916 литра със сгънати заради хибридната батерия и сложното  задно окачване. Все пак може да поберете достатъчно брой куфари и чанти за извънградската си ваканция. Въпреки това, отворът на багажника е широк, а ръбът на товарното отделение - сравнително нисък.

В салона обаче мястото за съхранение е много добре обмислено, с множество ниши, държачи за бутилки и места за безкрайната колекция от устройства, кабели и всякакви дреболии на едно съвременно семейство. Отделенията на вратите са с подходящ размер за предмети от реалния живот, а не за малките бутилки с вода, които някои дизайнери сякаш си мислят, че всеки носи със себе си.

Според GWM, разходът на Haval Jolion Pro HEV е 3,7 литра в града, 6 литра извън него и 5,9 комбиниран, което, разбира се, е малко оптимистично в реални условия. Най-малкият разход, който отчете по градските улици, бе от рода на 5-5,5 литра. За това допринесе по-студеното от обичайното за октомври време и включването на отоплението, което, както при повечето пълни хибриди, задейства бензиновия двигател и елиминира пътуването само на ток. При смесено шофиране разходът на гориво достигна 6.8 литра, което си е доста респектиращо за SUV с такъв размер и възможности.

Днешните автомобили са снабдени с повече системи за безопасност, отколкото можете да си представите, и Jolion Pro не е изключение. Повечето от тях работят добре и не са прекалено натрапчиви, което се отнася и до китайския кросоувър. Тук имаме предупреждението за напускане на лентата на движение, адаптивен круиз контрол, автоматична система за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, асистент, следящ умората на водача, и още десетки други.

Много полезна функция е системата от 360-градусови камери при паркиране, с прекрасно качество на изображението и интуитивни указания на екрана. Мнозина биха я сметнали за излишна, докато не я използват за първи път и след това ще се чудят как са се справяла без нея. Тази система също така изчислява разстоянието между два автомобила при паркиране и ви сигнализира дали ще може да се наместите между тях.

След близо 600 км зад волана на Haval Jolion Pro HEV мога да се отбележи, че този автомобил постига много разумен баланс между практичност, комфорт и стойност. За цената си той предлага доста добро оборудване и разходи, които няма да ви доведат до фалит на бензиностанциите. Не е сред най-икономичните, но предлага завладяващ пакет, който за тези, които не са запознати с китайските автомобили, е на доста добро ниво.

Може и да не е първата ми любов (Jolion идва от китайското пазарно име на модела Chulian, което означава именно "първа любов"), но този автомобил ми остави добри впечатления. Той е нещо като един изненадващо добър ресторант, който се открили в някой непознат град. Не е толкова луксозен, за да печели звезди Мишлен, но пък е надежден, забавен, солиден и предлага повече неща от по-прочути европейски съперници. А понякога това е точно това, от което човек има нужда.

Още снимки на модела - в галерията:

fallback
  • #14
    Who Cares ( преди 2 седмици )
    Хм, като го погледнах, та рекох да се поправя Х1.
  • #13
    Who Cares ( преди 2 седмици )
    От страни чисто Х3.
  • #12
    vlastanа ( преди 2 седмици )
    А защо нищо не се споменава за производителя на двигателя,техен ли е,или лиценз от друг,разработка с европейци,нищо.И почти всички китайци само с една кубатура 1,5
  • #11
    анонимен ( преди 2 седмици )
    на фасон не е лошо
  • #10
    анонимен ( преди 2 седмици )
    всички китайци и онези другите донготата се напъват да ги продават като алтернатива на корейските, за японски още не смеят но реално не са конглокенция на нито едните нито другите но всеки си решава какво да кара.
  • #9
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Колата в красива, харесва ми. Виждал съм на живо и другите сувове от бранда, дарго и тн, доста са добри. Съмнява ме, че производител би дал гаранция от 7 години и 200хил за модел, който има сериозни недостатъци. На размери почти настига бигстър, с малко повече пара отгоре. Моделът е и с доста части от европейски доставчици. Бих се возил редовно на такова.
  • #8
    Хм... ( преди 2 седмици )
    Авторът, за да кажеш, че един автомобил е надежден, трябва да го покараш поне 100-200 хил. км.Нищо против китайците, но ще подкрепям европейската индустрия. Защото е и българска!
  • #7
    Кочо Честименски ( преди 2 седмици )
    С тези мита, това е поне двойна цена. Представете си за около 30к какво получаваш. Това, за което си платил. Китайците не са магьосници. Навремето какви магьосници имаше... Както казват хората, от всяко дърво хавал не става, ама и от всеки хавал дърво не става.
  • #6
    до 3 ( преди 2 седмици )
    Ти си такъв изумителен капацитет, че дори не те огряло още как се казва колата, която хвалиш: Тусон, не Туксон. Интернет даде възможност на всеки ТКЗС шофьор да дава акъл на вересия...
  • #5
    Кочо Честименски ( преди 2 седмици )
    Един хавал кат' хората нимой да напраят!
fallback
Последни