Toyota използва безстепенните трансмисии (CVT) от доста време. Наричани още вариатори, те се инсталират на моделите за Япония от 2000 година, като първоначално това са модифицирани устройства по лиценз на конкурента Nissan, произведени от дъщерната компания Jatco.
Какво прави Toyota K120 CVT уникална?
Дизайнът на трансмисията е необичаен. По същество това е хибрид между CVT и роботизирана трансмисия. В допълнение към конвенционалните шайби, ремък и преобразувател на въртящ момент, това CVT има истинска механична стартова предавка на входа – с вилка за превключване, синхронизатор и зъбни колела.
При потегляне и при скорости до 15–25 км/ч (или дори до 50–55 км/ч, ако натиснете докрай), задвижващата и задвижваната шайби са здраво свързани чрез съединител. Задният ход е проектиран по подобен начин. Това елиминира най-трудните условия за CVT, при които конусите и ремъкът се износват най-бързо. Агрегатът е по-малко податлив на резки потегляния, подхлъзване, люлеене или внезапни спирания – например при удар в бордюр.
Какъв е експлоатационният живот на Toyota K120 CVT?
За разлика от повечето вариатори, тази CVT е издръжлива. При благоприятни условия може да изкара чак до 300 000 км преди подмяна или основен ремонт - поне подмяна на ремъка с износени прорези по работната повърхност.
За да се постигне този пробег с по-голяма сигурност, е важно да се поддържа правилното функциониране и чистотата на охладителната система. В допълнение към собствения си малък топлообменник, част от скоростна кутия е разположена в радиатора на охладителната система на двигателя.
Регламентите на Toyota не изискват задължителна смяна на маслото на CVT. Въпреки това, при смесени условия на шофиране маслото трябва да се сменя поне на всеки 50 000–60 000 км, а в градски трафик - на всеки 30 000 км.
Няма външен филтър, а финият филтърен елемент с филцова мембрана тип „акордеон“ е прикрепен директно към маслената помпа вътре в CVT трансмисията. Следователно, той се сменя само при пълно разглобяване на агрегата.
Маслената помпа е забележително издръжлива – няма надрасквания дори след пробег от около 300 000 км. Предпазният клапан не е разположен в нея, а в корпуса на клапана – и също така не е създавал проблеми от години. рехкият корпус на клапана страда от старо масло, тъй като абразивната мръсотия „износва“ каналите.
Сред малкото проблеми с тази CVT трансмисия можете да очаквате бръмчене от лагерите на ролките, обикновено не по-рано от 150 000–200 000 км. Въпреки това, блокирането е рядкост.
Как да избегнете скъпи ремонти на CVT-то на Toyota K120
Основната заплаха за този CVT-то е причинена от човека. Обикновено автомобилите с CVT-то губят управляемост, ако ремъкът се скъса по някаква причина. При K120 не е така, защото тук има резервна ръчна скоростна кутия. В ръчен режим и при ниски скорости колата остава управляема. Дори може да стигнете на собствен ход до сервиза, но това не се препоръчва, защото последствията вероятно ще са сериозни.
Металните звена на скъсан ремък се движат свободно в CVT. С потока на масло, поне един от сегментите с висока якост почти гарантирано ще се заклещи между зъбите на зъбното колело. Освен това, части от ремъка могат да се заклещят между конусите, повреждайки работните им повърхности до степен, в която шлифоването вече не е възможно.
Ако вашата Toyota с K120 CVT внезапно загуби мощност и колата не ускорява над 15-25 км/ч, трябва незабавно да спрете. След това я закарайте в сервиз – и само с пътна помощ! В противен случай ще се сблъскате със значителни разходи.