IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Една неочаквана гениалност на чистачките

Много шофьори не подозират за особеностите на така наречения скоростен режим

В забързания свят на автомобилните иновации, малко шофьори се замислят за обикновените чистачки за предното стъкло. Те са там, те работят, но рядко ги смятаме за върха на инженерната мисъл. Истината е, че дори този елементарен компонент крие гениални решения, особено в моделите, известни с прецизността си, като някои немски и шведски автомобили.
  
     
чистачки, дъжд, скоростен режим
  
          
Особеността, за която говорим, е малко известна, но изключително важна: чистачката на шофьора премества крайната си позиция леко нагоре при висока скорост, като това е свързано с борбата със скоростта и с аеродинамиката.

При ниски скорости чистачките работят по стандартния начин, като оставят минимален, но видим, непочистен участък в края на стъклото. Това е нормално и не пречи на видимостта.

Проблемът възниква, когато автомобилът се движи по магистрала с висока скорост. Аеродинамичните сили, които действат върху предното стъкло и самите чистачки, се променят драстично. Вихрите и въздушното налягане имат склонност да повдигат перото на чистачката от стъклото, особено в горната му част. Точно там, където шофьорът има нужда от перфектна видимост при преминаване в лента или изпреварване.

Решението е свързано с т.нар. "скоростен" режим на чистачките. За да противодействат на този ефект, инженерите са програмирали механизма на чистачките да прави фина, но критична корекция. При достигане на определена скорост (обикновено над 120-130 км/ч), електрониката нарежда на рамото на чистачката да промени малко ъгъла на движение или да добави няколко допълнителни милиметра към хода си.

Тази минимална промяна гарантира, че чистачката достига малко по-нагоре в горния ляв ъгъл на стъклото и, че перото е притиснато по-силно към стъклото от механизма. По този начин, въпреки въздушното съпротивление и потенциала за повдигане, цялата зона пред очите на шофьора остава чиста и суха.

Тази функция е толкова фина, че обикновено остава незабелязана от водача. Тя не е част от бордовия компютър, нито се рекламира в брошурите. Тя просто работи – автоматично и интелигентно, използвайки данни за скоростта на автомобила, за да осигури максимална безопасност.

Следващия път, когато пътувате по магистралата в дъжд, обърнете внимание на крайната позиция на чистачките. Вероятно ще забележите, че тези обикновени гумени пера демонстрират неочакван пример за това как минималните инженерни корекции водят до максимални резултати в безопасността.
  
     


  
       

0 от 500
  • #11
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Иванов ( преди 1 месец )
    Голфа 2 ката го няма тва. Той и компютри няма. За тва още върви. Първата ми кола беше голф 2 , преди доста години. Колко съм возил девойките в него.... спомени, спомени. Вие ми говорите за некви чистачки...
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Майк ( преди 1 месец )
    Колкото по-висока скорост, по-голямо налягане върху рамената на чистачките. Леката им деформация ги отклонява с милиметри повече към крайна горна позиция вляво и ги притиска по-силно към стъклото!!!
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Майк ( преди 1 месец )
    Пълна глупост!
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    От село ( преди 1 месец )
    Аз като вали дъжд си викам тахи да не си цапам колата, че автомивките много дигнаха цените...
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Твоята кола прави ли ( преди 1 месец )
    При БМВ като спреш на светофар докато вали, при спиране на колата - спират и чистачките (пестят амортизация) - функция внедрена в края на 80те години
  • #6
    3 rate up comment 2 rate down comment
    200 Марки ( преди 1 месец )
    П. Петков, искаш да кажеш, че при един ТИР с налягане на гумите от около 8-9 атм. аквапланинг ще се появи при движение с около 175-185 км/ч?
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 3 ( преди 1 месец )
    Сигурен ли си че правиш скок при тази ниска скорост? Май нещо си сънувал.Доколкото си спомням скокът се осъществяваше при скорост 88 mph (това е 141.6 км/ч).
  • #4
    3 rate up comment 6 rate down comment
    П.Петков ( преди 1 месец )
    Скоростта на аквапланинга, или хидроглисирането ( както Ви харесва ) зависи единствено и само от налягането на гумите. Изразено във формула мога да го напиша като 62,2, умножено по квадратния корен от налягането на гумите. За моя автомобил предни гуми 2,3, задни - 2,1 62,2 х 1,449 = 90,136. Тази формула се използва в авиацията и аз я използвам за автомобила, който управлявам.
  • #3
    17 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Карам делореан и като мина 100 колата ми прави скок във времето, та затова не съм обръщал внимание на чистачките.
  • #2
    9 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    с нови гуми автомобил попада в аквапланинг при скорости от около 60 км. а вие си карайте като шумахер