fallback

Как Lancia създаде един от най-странните двигатели в историята

V-образният мотор на италианската марка предизвика революция в индустрията

Най-стандартният и разпространен двигател в наши дни е добре познатият редови с четири цилиндъра. Има много известни примери, като 1.9 TDI на VW или пък 2.0 на Honda. Някои производители обаче разчупиха нещата с V-образен четирицилиндров агрегат. Saab 96 се произвеждаше с V4 - същият двигател, който Ford използваше в своя Taunus.

Имаше също така Essex V4 на Ford във Великобритания, съветският ZAZ V4 и концептуалният Mustang I на Ford с V4, който достигаше 7500 об/мин. Повечето производители, които произвеждат нередови четирицилиндрови двигатели, ги превръщат в боксерни конфигурации. А вероятно най-впечатляващите V4 двигатели, произвеждани някога, са тези на италианския автомобилен производител Lancia. 

Един от тях е Fulvia V4. Той не само предава мощност към предните колела, но и се намира пред тях. Този V4 с железен блок и алуминиеви останали части има невероятно малък ъгъл на V-образната форма от 12,5 градуса. Дори 15-градусовия VR6 на Volkswagen е с по-широк ъгъл от него. За разлика от VR6, двигателят Fulvia V4 има два разпределителни вала, които действат като двойна горна конструкция. Единият управлява изпускателните клапани, а другият всмукателните. Всичко това е в една единствена глава. 

Друга странност е, че Fulvia V4 е наклонен на 45 градуса наляво и само на шест градуса назад. Всмукателният му колектор е извит, за да поддържа карбураторите в хоризонтално положение.

Дизайнът на V4 двигателя на Lancia датира от повече от век

Този странен агрегат дебютира в модела Lambda от 1922, който разполагаше с авангардно за времето си монококово шаси. Двигателят на Lambda беше разположен вертикално, за разлика от ъгъла на Fulvia V4. Цилиндрите му бяха разположени под относително тесен ъгъл от 20 градуса.

През 1922  Lancia представи своя Trikappa V8 с 14-градусов V-ъгъл. И Lambda V4, и Trikappa V8 се задоволяваха с един разпределителен вал, задвижващ по два клапана на цилиндър. Компанията обмисляше и V12, но запазването на тесния ъгъл щеше да направи двигателя прекалено дълъг, което е безсмислено за идеята на тази V-обрана конструкция. За да стане всичко още по-странно, горивната камера на Lambda беше изрязана в блока на двигателя, свещите бяха завинти директно в нея, а главите бяха плоски. 

Ще видим ли пак V4 в Lancia

Може би върхът на усилията на Lancia в областта на V4 е Fulvia 1.6 HF. Това, което даде чар на тази кола, беше нейният, 1,6-литров V4 двигател, който развиваше 130 к.с. в двойна карбураторна версия. Степента на сгъстяване беше 10,5:1, а максималната мощност се достигаше при доста високите 6200 об/мин. Част от заслугата за неговата производителност се дължи на полусферичните горивни камери. 

Сега, когато Stellantis притежава Lancia, може да върне обратно прекрасния V4 за състезателен модел като Ypsilon Rally HF. Стига, разбира се, компанията да реши отново да ползва този двигател. Има спекулации за нова Delta, но това е само един от много готини модели на Lancia, които биха могли да дадат втория шанс на подобен мотор.

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 2:Бате, за тебе надежден немски премиум!
  • #4
    Кралицата на ралито ( преди 1 месец )
    Към коментар номер 2. Тия мухабети една жена на пазара ли ти ги разправя?
  • #3
    анонимен ( преди 1 месец )
    Спомних си за двигателя v6 на БМВ, който слагаха в е36...
  • #2
    Иванов ( преди 1 месец )
    Италиянските коли винаги са били за мазохисти. Айде да не е мазохисти, но определено за хора които искат постоянно нещо да се занимават, да човъркакт и да правят по колата си. Едни двигатели дето имамха здрави и то беше на старите Фиат - преди доста години. Всичко друго - трагедия. Алфа Ромео- кво да кажем - да, италиянски дух, страшен дизайн, но ненадеждни, чупливи, кофти изпълнение на салоните. В крайна сметка , клиентите си казаха думата и италиянските коли почти бяха изхвърлени от пазара.
  • #1
    Балканчо ( преди 1 месец )
    То ние Ланча да видим нова въобще, пък този двигател може и да му дойде времето и мястото. Самата фирма е в безидейност поради слаб мениджмънт и не пускат коли, за това продажбите им са супер малка бройка! Жалко за една легенда, съсипана от собственика си.
fallback
Последни