fallback

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.

Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

fallback
  • #103
    Мда ( преди 1 месец )
    *** с логорея нацвъкал над 100 коментари.Давай можеш още.
  • #102
    . ( преди 1 месец )
    Други алтернативи на електромобилите зареждане с безплатна възобновяема енергия можете ли да измислите? Този път РАБОТЕЩИ?
  • #101
    . ( преди 1 месец )
    Ти да видиш. Антиелектриците накрая мирясаха като видяха цифрите. Всъщност се съмнявам, че са ги разбрали. Скоро Пак ще говоря за синтетични горива, въпреки че дори за зелен етанол произведен от царевица не излиза сметката само да си платят тока за дестилацията.
  • #100
    . ( преди 1 месец )
    Ако при разход 20kWh на 100 км и цена на тока левче за киловатчас една фотоволтаична централа за 1 милион лв генерира 1,2 милиона лева годишно, колко ще генерира ако продава на едно евро за киловатчас както извъртя лопатата? Дали пък няма да генерира 12 милиона евро за 10 години и това да е истинската машина за печатане на пари, при положение че на 3,60 за литър етанол ще си на загуба?
  • #99
    . ( преди 1 месец )
    Предприятията за етанол само когато пече слънце ли ще работят? А През другото време ще произвеждаме зелен етанол с енергия от въглища?
  • #98
    . ( преди 1 месец )
    Ти да видиш. Нали тока беше безплатен? Фурнаджийска лопато! Нали с безплатния ток щеше да произвеждаш евтин етанол на 3,60 лв литера и да задължаваш всички да ползват него?
  • #97
    анонимен ( преди 1 месец )
    Точко митична,20лв на 100 докъдето ти стига кабела.В Европа ще ти излезе над 20 евро на 100 на бърза зарядка.
  • #96
    . ( преди 1 месец )
    И понеже си алергичен към калкулатора и математиката, да ти задам въпроса и по друг начин че обикновено не разбираш какво точно те питат. Въпросът е дали ще избереш да си заредиш бензин за 20 лв за 100 км или етанол за 37 лв за 100 км? Или пък ток на електромобил с 1000 коня който харчи 20 лв на 100 километра
  • #95
    . ( преди 1 месец )
    Е така де въпросът е като видиш на една и съща колонка бензин на 2,50 и етанол на 3,60 и знаеш че етанола има 30% по-висок разход на гориво, КЪМ КОЙ ПИСТОЛЕТ ЗА ГОРИВО ЩЕ ПОСЕГНЕШ?
  • #94
    анонимен ( преди 1 месец )
    Точко митична,бензина е стигал цена до 3,20-3,30 лв и пак не сме спрели да зареждаме.
fallback
Последни