fallback

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.

Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

fallback
  • #133
    . ( преди 1 месец )
    Но с това с което не мога да се съглася с тебе е, че съхранението в батерии е скъпо. Още днес е по-евтино да произведеш и съхраниш слънчева енергия в батерии, отколкото да я произведеш от въглища. Дори без да броим цената на въглеродните квоти. Не случайно в България до края на 2026 ще завърши изграждането на над 10 000 мегаватчаса батерии, които биха могли да осигурят енергията на България през нощта без да се палят въглища през по голямата част от годината.
  • #132
    . ( преди 1 месец )
    До 130. Абсолютно си прав за фотоволтаиците и не случайно казах, че никога няма да бъде покрит 1% от площта на България с фотоволтаици, именно защото няма какво да правим толкова много енергия, понеже АЕЦ ще работи поне до 2050 година, а вецовете докато съществува България. Вятърните централи засега са малко но в бъдеще и техните мощности ще бъдат увеличени.
  • #131
    . ( преди 1 месец )
    Я, тази статия вече се показва под всяка коментирана статия, защото е една от трите най- коментирани статии в сайта. Така ще мога да следя и за разлика от антиелектриците да отговарям изчерпателно и с факти на всякакви въпроси, както би трябвало да прави всеки, който участва в някаква градивна дискусия, а не е дошъл да се заяжда без значение за какво.
  • #130
    анонимен ( преди 1 месец )
    Съгласен съм,че всички енергиини нужди могат да се покрият от ФЕЦ,но това е само за няколко часа през деня.Съхранението в скъпи батерии не е решение, електроенергията ще се оскъпи.
  • #129
    . ( преди 1 месец )
    А като заговорихме за площ, само един процент от площта на България е достатъчен да се покрие с фотоволтаици, за да покрие всички енергийни нужди на България за електричество транспорт и отопление и то ако бъдат затворени абсолютно всички други централи, което никога няма да се случи. Това показват сметките и фактите. Кажи сега какво казва твоята Вяра и защо етанолът е по-доброто решение?
  • #128
    . ( преди 1 месец )
    И обърни внимание, че това е само и единствено електричеството с което ще свариш спирта, за който преди това трябва да засадиш 20% от площта на България с царевица, която трябва да се Тори, напоява и обработва, за което ще отиде още голяма част от горивото, ще се източват язовирите и ще струва милиарди на година, което ще оскъпи и храната, защото с царевица трябва да се засеят около 50% от обработваемите площи в България. Направо си мечтаете за Рай! Внимавайте какво си пожелавате, за да не се сб
  • #127
    . ( преди 1 месец )
    Ако се върнем на конкретния пример за инвестиция за милион във фотоволтаици, които осигуряват безплатна енергия за 6 милиона километра на електромобили, вие за същите 6 милиона километра, предлагате да се изградят фотоволтаици за 1,5 милиона лв, само за да осигурят замяната на дървата в казана за варене на ракия, която да продавате на 3,60 лв литъра за да замени бензин за 2,50.
  • #126
    . ( преди 1 месец )
    Така е. Аз се ограничавам само до инвестиции за милиони, които изкарват милиони на собствениците си и спестяват милиони на шофьорите. А вие постоянно предлагате решения за същия проблем които струват милиарди и от които всяка година собствениците им ще са на милиони загуба, докато шофьорите плащат милиарди повече отколкото плащат в момента за бензин. Кое смяташ че ще е бъдещето?
  • #125
    Димов ( преди 1 месец )
    Нашият приятел не можеш да го надприказваш.Той обича да строи гигаватови соларни зарядни за милиони и печели милиони без да смята разходите.В действителност е монтирал 3 квт панели на кокошарника и кара на нафта раздрънкан дизел.
  • #124
    . ( преди 1 месец )
    Но всъщност бройката не е най-важната част от твоето изказване. По-важната част е че безплатна енергия има само от фотоволтаиците които могат да бъдат инсталирани буквално навсякъде, докато безплатен бензин няма никъде и е невъзможно да съществува. Във всеки един момент могат да ни ограничат доставките и националната сигурност отива по дяволите защото сме на 100% зависими от внос. Слънчевата енергия освен че е напълно безплатна е и абсолютно сигурна. Слънцето ще пече още няколко милиона години
fallback
Последни