fallback

Нов проблем за индустрията - Китай пак ограничи достъпа до редкоземни метали

Причината е търговският спор със САЩ, но от решението ще пострада и Европа

Министерството на търговията на Китай обяви нови правила за износ на редкоземни метали. Това е резултат от засилващата се търговска война между азиатската държава и САЩ, но ще се отрази на автомобилната индустрия и в други региони.

Проблемът е, че редкоземните метали са необходими за производството на магнити, използвани например за електродвигатели. Трудният достъп до тези суровини ще създаде сериозни затруднения на производителите на автомобили в Европа, които вече се борят с редица проблеми.

Китай въвежда нови лицензи

Новите правила, които влязоха в сила на 9 октомври, изискват от компаниите, изнасящи редкоземни метали, да получат лицензи за трансфер на технологии, използвани за добива, топене и преработка. Регламентите обхващат и ноу-хау по отношение на „сглобяването, настройката, поддръжката, ремонта и модернизацията на производствените линии’’. Беше обявено, че заявленията за износ за чуждестранни военни потребители изобщо няма да бъдат одобрени.

Говорител на китайското министерство на търговията обосновава това решение от съображения за сигурност. В официално изявление се посочва, че някои чуждестранни организации и физически лица използват редкоземни метали с произход от Китай за „пряка или непряка употреба в чувствителни области като военни операции’’.

Китай контролира пазара на редкоземни елементи

Китай е доминиращият играч на пазара на редкоземни елементи – материали, необходими в автомобилната, електронната и отбранителната промишленост. Според оценки на Геоложката служба на САЩ за 2024 световните находища на тези суровини възлизат на 110 милиона тона, от които 44 милиона тона се намират в Китай. Има 22 милиона тона в Бразилия и 21 милиона тона във Виетнам. Русия (10 милиона тона) и Индия (7 милиона тона) също разполагат със сериозни ресурси.

По-важното обаче е, че Китай е отговорен за около 90 процента от добива и преработката на тези суровини. Добивът на редкоземни елементи в тази страна обикновено се извършва без екологичен надзор.

Освен това Китай е патентовал повечето от производствените си процеси, което прави добива и обработката от компании от други страни много трудни. В резултат на това възникват на пръв поглед абсурдни процеси, като изпращане на руда, добита в други страни, в Китай, която е подложена на патентована рафинация.

Поредното ограничение влиза в сила

Това е поредната стъпка, с която Китай възпрепятства износа на редкоземни метали. През април Пекин въведе изискване за лиценз за износ на суровини, което наруши производството по целия свят.

Някои автомобилни производители в Европа и Япония предупредиха, че ще трябва да спрат производствените линии поради липса на предлагане. Накрая обаче през юли в Пекин се проведе среща с представители на Европейския съюз, след което Китай реши да ускори процеса на издаване на лицензи и спирането на фабриките не беше необходимо.

Как ще се развият нещата този път, не е известно. Ясно е обаче колко голяма ще бъде зависимостта на Европа от Китай, ако забраната за регистрация на автомобили с вътрешно горене влезе в сила. Редкоземните метали се използват не само за производството на електрически двигатели, но и за батерии и инфраструктура за зареждане.

Освен в електротехниката, те се използват и в електрониката (производство на компютри, смартфони), новата енергийна индустрия (вятърни турбини, слънчеви панели) и авиационната и военната индустрия.

fallback
  • #123
    . ( преди 1 месец )
    Така е, бензиностанции има на всеки километър. България е 110 хиляди квадратни километра има 110 000 бензиностанции. Или пък не? Но пък със сигурност има няколко милиона партиди за ток, като всяка от тях на практика може да послужи за зарядна станция. Да не говорим, че можеш да инсталираш фотоволтаици дори там където няма път, за разлика от бензиностанциите, които между другото са 3000, а не 110 000 както вярваш.
  • #122
    анонимен ( преди 1 месец )
    Бензиностанции има на всеки километър.Безплатната енергия е само до фотоволтаиците, разликата е огромна.
  • #121
    . ( преди 1 месец )
    Сещаш ли се по геометричната прогресия, ако този милион печалба на година се инвестира във втора зарядна станция, как расте броя на зарядните станции? Табличка да ти направя ли и да те питам през коя година броя на мегаватовите зарядни станции ще стане два пъти повече от броя на бензиностанциите?
  • #120
    . ( преди 1 месец )
    При този 1лв/kWh на шофьора на електромобила 100 км му излизат точно толкова, колкото в момента Гост плаща - 30 лв за 150 км седмично. Единствената разлика е, че на мегаватовата станция тези 150 км за седмицата се зареждат за под 2 минути и направо тръгваш без да се налага да ходиш на касата да плащаш. За 5 минути се зарежда пробега за 3 седмици..
  • #119
    . ( преди 1 месец )
    До 116. Всъщност пак не следиш мисълта. Тока е безплатен за собственика на мегаватовата зарядна станция, която захранва с тази фотоволтаична централа един мегават, която струва 1 милион и произвежда годишно по 1,2 милиона kWh. Когато продава токът на 1лв/kWh изкарва 1,2 милиона оборот от които повечето са чиста печалба.
  • #118
    . ( преди 1 месец )
    До хе-хе. Колелата на автомобила не се движат от литри, а от енергия. В един литър бензин има 9 kWh енергия, а в литър етанол около 6kWh. Следователно за да извършиш същата работа ти трябва около 30% повече гориво. Ако на бензин автомобила харчи 7-8 литра на 100 на етанол ще харчи 10. Тоест не стига че цената е по-висока за литър, а и литрите са повече. Дали етанолът има бъдеще?
  • #117
    . ( преди 1 месец )
    А ти имаш ли си бензиностанция в къщи? Маркуча на колонката 1 000 км ли е дълъг?
  • #116
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ти да не си носиш мобилни фотоволтаични панели да зареждаш електричката по пътя или имаш дълги кабели за пренос на безплатния ток?
  • #115
    анонимен ( преди 1 месец )
    Какво означава това за Европа при забрана на ДВГ до 2035 г.? Ако производството на електромобили се ускори без диверсификация на доставките: Европа рискува да замени зависимостта от руския газ със зависимост от китайските метали; Цените на моторите и батериите могат да скочат при всяко ограничение от Пекин
  • #114
    Хехе ( преди 1 месец )
    10/100 гореше Масквича на дядо ми!
fallback
Последни