Китайските производители разширяват настъплението си на чуждестранните пазари, като сегментът на SUV, напълно естествено, представлява най-голяма интерес за тях. В него се конкурират не само масови модели, но и автомобили от премиум сегмента, където марките от Китай също имат присъствие.

Една от тези марки е Zeekr, която принадлежи към концерна Geely. Той притежава също така брандовете Volvo, Lynk & Co, Polestar и Lotus, което му позволява по-сериозно присъствие на Стария континент. В момента Zeekr вече присъства в 8 европейски държави, като има четири модела в офертата си.
Един от тях - 9X, беше представен по-рано тази година, като веднага беше обявен за „китайския Rolls-Royce Cullinan’’. Неговите продажби започнаха само преди дни, като в рамките на първите 13 минути след старта на приема на поръчки 10 000 китайци изявиха желание да го купят.

Моделът 9X има 2.0T двигател с вътрешно горене под капака с мощност 279 к.с., който работи в комбинация с два електрически агрегата с мощност 395 и 500 к.с. Луксозният SUV с дължина 5239 мм има мощност от над 1000 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3 секунди.
Zeekr 9X ще се предлага с два варианта на батерии CATL Freevoy с капацитет 55 или 70 kWh. Китайският SUV използва архитектура с 900 V, благодарение на която зареждането на батерията от 20 до 80 процента отнема само 9 минути.

Струва си да се отбележи, че това е първият SUV, който използва интелигентната кормилна система Qianli Haohan H9, която включва 5 LiDAR сензора (включително един сензор за дълги разстояния) и 4 сензора за мъртва зона. Автомобилът разполага с две интелигентни системи за управление Thor с изчислителна мощност до 1400 TOPS. Нещо повече, 9X е оборудван с инфрачервена AEB система, която точно идентифицира препятствията дори при лоша видимост.
Моделът 9X неслучайно си спечели прякора „китайски Rolls-Royce’’, тъй като стандартният списък с оборудване изглежда безкраен. Налични са различни системи за безопасност, задвижване 4x4 и най-вече множество повече или по-малко полезни джаджи, като автономна навигация, асистент за паркиране с памет, комплект светлини Star Diamond Matrix или панорамен стъклен покрив Flybridge с отваряща се сенник.

В допълнение, люкът на третия ред седалки има сенник и пътниците могат да използват електрически разтегателната поставка за крака. Седалките на втория ред също са отопляеми и вентилирани, както и имат функция за масаж. Трябва да се отбележи, че интериорът е с 2+2+2 места за сядане.
Купувачите могат да избират от четири нива на оборудване:
• Мax: Пробег на EV 300 км (CLTC), цена 54 700 евро,
• Ultra: пробег на EV 380 км (CLTC), цена 57 110 евро,
• Hyper: пробег на EV 355 км, пикова мощност 1030 kW (приблизително 1400 к.с.), цена 66 040 евро,
• Black Edition пробег на електромобила 355 км, пикова мощност 1030 kW (приблизително 1400 к.с.), цена 70 970 евро.

Тук трябва да се отбележи, че китайският стандарт за измерване на потреблението на енергия, т.е. CLTC, е дори по-малко надежден от европейския WLTP. 300 км според CLTC вероятно ще означават около 200 км в реално изражение, така че не е много за толкова голям, луксозен автомобил.
Броят на поръчките след пускането на Zeekr 9X в Китай надмина очакванията на производителя. Дали обаче този модел ще стигне и до Стария континент? Все още нищо не е известно, но ако това се случи, 9X може да се конкурира например с Mercedes-Benz GLS или BMW X7.


0