С края на лятото обичайният плътен трафик се връща по пътищата, а с него и старите стереотипи. Един от най-упоритите твърди, че колкото по-голяма и по-тежка е колата, толкова по-безопасна е за пътниците си. Всъщност масивният SUV вдъхва увереност и изглежда по-надежден в случай на инцидент, но реалната картина е много по-сложна - самите размери не гарантират максимална защита, категорични са експерти.
Физиката наистина играе роля. Проучванията показват, че увеличаването на теглото на автомобил с 500 кг увеличава шансовете за оцеляване с около 19%. Когато автомобил и SUV се сблъскат, инерцията се разпределя така, че по-лекият автомобил получава основната енергия на удара. В резултат на това SUV-ът по-често се отървава със смачкани панели, докато малка кола може да се превърне в купчина метал. Ползите обаче свършват дотук.
Поредица от краш-тестове на Американския институт за безопасност на пътя (IIHS) доказват, че големите размери не означават най-висока оценка за безопасност. При челни удари с ниско припокриване – сценарий, отговорен за около една четвърт от фаталните инциденти, дори големите джипове показват деформация на кабината. Манекените, които заместват хората в колата, регистрират висок риск от наранявания на краката на шофьорите и пътниците. Също така по време на тестовете всички модели се провалят при защитата на втория ред.
Статистиката на произшествията също разрушава мита. Анализ на произшествията в през периода 2017-2022 показа, че смъртността на пътниците в тежки джипове и пикапи е малко по-ниска, отколкото в леките автомобили. В същото време сблъсъците на такива тежки автомобили с малки увеличават риска от смърт в малък автомобил с около 7 случая на милион произшествия. Тоест голям SUV е по-вероятно да прехвърли заплахата върху други участници в движението, отколкото да защити напълно пътниците си.
„Ключовият фактор е дизайнът. Носещата конструкция с добре обмислени зони на деформация е в състояние да абсорбира енергията на удара по-добре от рамната конструкция, която я предава директно в кабината“, обясняват автомобилни експерти.
Съвременните системи за активна безопасност също играят важна роля – това са електронните асистенти за стабилизиране, въздушни възглавници и завеси, автоматичното спиране, контролът на лентата и мъртвите зони. Тези технологии увеличават шансовете не само за оцеляване, но и за избягване на инцидент като цяло. Балансът също е важен - високият център на тежестта на SUV исторически увеличава риска от преобръщане, въпреки че съвременните ESP системи частично компенсират проблема.
По този начин размерът на автомобила не може да се счита за универсална застраховка. Да, теглото помага при директен сблъсък, но без висококачествена конструкция и модерна технология един SUV остава уязвим. И обратно - компактен автомобил със здрава рамка и набор от модерни асистенти е в състояние да защити не по-лошо, а понякога дори по-добре от обемист SUV. Истинската безопасност е комбинация от инженерно и повишено внимание от страна на водача, а не само впечатляващи размери на пътя.