IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо се появява нагар по буталата и как да го отстраните

Причините са различни, а решенията зависят от степента на пораженията

В идеалния случай буталата трябва да са чисти дори при голям пробег на автомобила, но на практика това рядко се случва. Най-често въглеродните отлагания се образуват в двигатели, които работят на нискокачествено гориво. Нередовната поддръжка също влияе, както и очевидните технически неизправности. Основните причини за появата нагар са следните:


нагар по буталата


Проникване на масло в горивната камера през износени маслени капачки или бутални пръстени.

Използване на нискокачествено гориво с високо съдържание на примеси или неподходящо октаново число.
 

Неправилна настройка на запалването или инжекционната система.

Честа работа на двигателя с обогатена горивна смес (по-специално поради предишния фактор).

Продължителна и редовна работа на празен ход.

Износване на цилиндър-буталната група.

Струва си да се отбележи, че образуването на въглеродни отлагания при голям пробег често е резултат от комбинация от фактори, включително естествено износване. Буталата се замърсяват поради остаряването на инжекционната система, запалването, буталните пръстени и т.н. Тоест не може да се каже, че въглеродните отлагания са задължителни.

Видове въглеродни отлагания на буталата

Саждите могат да се различават по цвят, плътност и структура. Външният им вид често подсказва какъв проблем е причинил отлаганията. Основните видове с причини за образуване са:

Черни сухи (често рохкави) сажди

Свръхобогатена смес. Инжекторите наливат повече гориво, отколкото им е необходимо

Некачествен бензин или дизел, който не изгаря напълно.


нагар по буталата


Черни мазни сажди

Проникване на масло в горивната камера през износени маслени капачки.

Износване на маслените пръстени - тук маслото също ще изгори заедно със сместа.

Кафяви или червеникави сажди

Гориво с високо съдържание на добавки (метални или желязосъдържащи).

Хронично прегряване на двигателя.

Бели или светлосиви сажди

Проникване на охлаждаща течност в цилиндъра, обикновено поради пробито уплътнение на главата на цилиндъра.

Прекомерно количество добавки в маслото или горивото.

Прегряване на двигателя (както в случая с кафяви сажди).


нагар по буталата


Как да почистите буталата от нагар

Има два основни начина: със и без разглобяване на двигателя. Очевидно първият вариант е най-ефективен. Механичното почистване на детайлите може да доведе частите до много близко до фабрично състояние. Но е очевидно, че е трудно и скъпо. В по-голямата част от случаите първо се използва химическо чистене на автомобила. А след това се действа според ситуацията.

Специалните химикали за декарбонизация са най-често срещаният вариант, подходящ за повечето ситуации. Има два основни типа:

специални разтворители за горивната камера, включително киселини и основи;

добавки за гориво за детергент.

Методите могат да се комбинират и опитни механици често предлагат на клиентите свой собствен "коктейл" от различни видове химикали с индивидуални характеристики на приложение.


нагар по буталата


Опасности от почистването

Въпреки очевидната добра цел, използването на почистващи химикали може да има последствия. Ако използвате твърде агресивни химически съединения, има голяма вероятност да повредите гумените уплътнения, което ще доведе до течове на масло или антифриз.

И ако двигателят е силно износен, компресията може да спадне след почистването. Това от своя страна ще доведе до още по-голямо намаляване на характеристиките и увеличаване на изгарянето на маслото. Накратко, по-добре е процедурата да се извърши внимателно и само ако наистина е необходимо.

Необходимо ли е изобщо да се отстраняват въглеродните отлагания от буталата?

Зависи от степента на замърсяване. Ако е просто потъмняващ или тънък, почти прозрачен слой, можете да го оставите такъв, какъвто е. Но ако върху буталото има дебел черен слой, трябва да действате. В противен случай това ще провокира прегряване, детонация и други неприятни последици.

Какво означават неравномерни въглеродни отлагания на буталата?

Няма смисъл да се гадае по разпределението на въглеродните отлагания върху буталата. Характеристиките на продухването на горивната камера могат да образуват напълно различен "модел" на отлагания на различни двигатели.


нагар по буталата


Възможно ли е да почистите сами?

Да, но само в ранните етапи, с превантивна цел. За това се продават много видове добавки и детергенти. Ако буталото е напълно обрасло от отлагания, най-вероятно двигателят ще трябва да бъде разглобен.


0 от 500
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Красс ( преди 2 месеца )
    Прочетох само заглавието !Да попитам написалите тази статия как да разбера за нагара ? Като всеки ден разглобявам двигателя си ?
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Какви са тия МАСЛЕНИ КАПАЧКИ бе? Като прочетох тази глупост и бях сигурен че я е написал оли..на Петър!