fallback

Защо съвременните двигатели не могат да бъдат ремонтирани?

Автомобилната индустрия променя правилата и най-важният агрегат се превръща в консуматив

Автомобилните технологии се промениха през последните години. Основният ремонт на двигателите губи значението си. Собствениците са изправени пред необходимостта от пълна подмяна на агрегатите. Причините за тази тенденция са изненадващи.

Ако по-рано задвижващите агрегати бяха проектирани с идеята за многократна реставрация, сега производителите имат други приоритети. Все по-често в наши дни става нерентабилно да се ремонтират двигатели, а подмяната с нов мотор се оказва далеч по-рационално решение.

Причините за тази промяна се крият в затягането на екологичните стандарти и желанието за максимална горивна ефективност. Инженерите масово преминават към леки алуминиеви сплави, изоставяйки традиционния чугун. Това намалява теглото и подобрява разсейването на топлината, но в същото време направи конструкциите по-сложни и по-малко подходящи за реставрация. Дебелината на стените на блока е намаляла толкова много, че стандартното пробиване на цилиндъра вече не е възможно.

Тази тенденция е особено очевидна при двигатели с алуминиеви блокове. Въпреки предимствата си, такива двигатели са практически невъзможни за ремонт след сериозни повреди. Прегряването или критичното износване принуждават собственика да смени агрегата, тъй като възстановяването става технически и икономически непрактично.

Ситуацията се влошава от използването на нови технологии за обработка на цилиндри. Вместо сменяеми ръкави на цилиндрите, производителите използват тънко защитно покритие, нанесено директно върху блока. С течение на времето този слой се износва и традиционните методи за ремонт не са приложими. Някои услуги предлагат пресоване на ръкави в алуминиев блок, но този метод рядко дава стабилен резултат. Често облицовките се деформират или изместват, а разходите за работа надвишават цената на смяната на двигателя с нов.

В резултат на това идеята за пълно възстановяване на ресурса на двигателя след основен ремонт се превръща в нещо от миналото. Съвременните единици първоначално са проектирани по такъв начин, че повечето от частите им не могат да бъдат възстановени. Това води до ситуация, при която подмяната на двигателя се превръща в единствения разумен изход за собственика на автомобила.

Подобна картина се наблюдава и при съвременните трансмисии, които сега често се правят без поддръжка. Производителите съзнателно вграждат ограничен експлоатационен живот в конструкцията, ръководени не само от екологични и икономически съображения, но и от желанието за увеличаване на приходите от обслужване и продажба на резервни части.

Този подход се превърна в норма не само в автомобилната индустрия, но и в производството на друго сложно оборудване. Моделът "експлоатационният живот е изчерпан – заменете с нов" вече доминира, променяйки обичайните представи за издръжливостта на оборудването. 

fallback
  • #48
    . ( преди 2 месеца )
    РезултатРъкавът вече не може да се извади, защото е химически и механично залепен за блока.Този метод позволява тънки стени, по-добро охлаждане и лекота, но изключва традиционния ремонт на двигателя чрез подмяна на ръкави.
  • #47
    . ( преди 2 месеца )
    СинтерованеРъкавът се поставя в кухина в блока. Тук кухината е проектирана с минимални толеранси.Компонентите се нагряват до температура близка до точката на синтероване, която е под точката на топене на алуминия.При нагряване металните атоми на ръкава и блока започват да дифундират, т.е. проникват един в друг.Резултатът е микроскопична химична връзка, която превръща ръкава и блока в практически едно цяло.
  • #46
    . ( преди 2 месеца )
    Вместо да отричаш съществуването на крокодили да беше потърсил : Ръкавът се обработва с химическо или механично почистване, понякога се нанасят активни метални слоеве (никел, кобалт), които ще реагират с алуминия при нагряване.Алуминиевият блок се почиства и понякога се обогатява с микроелементи, които подобряват сцеплението.
  • #45
    . ( преди 2 месеца )
    Тоест аз ти говоря че съществуват зелени крокодили а ти продължаваш да ми говориш за зеленият цвят на светофара? Питам те съществуват ли такива двигатели за които ти говоря аз и за които ти говорят В статията? Не съм ти говорил никога че не съществуват зелени светофари за да продължаваш да ми говориш за тях? За крокодили те питам! Да потвърждавам че съществуват и светофари и крокодили и двигатели с втулки които могат да се сменят. Питам те Има ли такива които НЕ МОГАТ ДА СЕ СМЕНЯТ
  • #44
    Димов ( преди 2 месеца )
    Методът с втулка от стомана в блок от алуминиева сплав няма химическа връзка между металите.За да се получи химическа връзка, стоманена втулка трябва да се стопи повърхностно.Температура на топене на алуминиева сплав 600 градуса,на стоманата е над 1300 градуса.При загряване на алуминиева сплав над температурата на топене, алуминиевата сплав ще изгори.
  • #43
    . ( преди 2 месеца )
    До Димов. Хайде сега си сложи ръката на сърцето и кажи дали това не са ми основните коментари под статиите - да разобличавам такива лъжи? Както написаните в статиите така и написани от антиелектриците. Лъжи които противоречат на физичните закони и на математиката. Именно затова им казвам, че изкуственият интелект няма вариант да им помогне ако нямат естествен, защото ще има отговори точно това за което го питат, а те не могат дори въпроса да си съставят правилно и получават подвеждащ отговор
  • #42
    . ( преди 2 месеца )
    Понеже четете буквално. Само фарът МОЖЕ да струва повече, а не че ВИНАГИ струва повече. Че после ще има да повтаряте три години как съм казал че фар втора употреба винаги струва повече от 500 лв. Точно както се заяждате за желязо с високо съдържание на въглерод, вместо желязо въглеродна сплав с високо съдържание на водород.
  • #41
    Димов ( преди 2 месеца )
    Лично аз съм виждал такива откровени глупости в Уикипедия,написани от пълни безхаберници.В Ютуб съм виждал електрически перпетуум мобилита,движещи се с 200 км/ч и 12 квтч разход.В аутомедия няма една грамотно преведена статия,без да има крещящи противоречиви факти.А нашият приятел се опира на такива източници.
  • #40
    . ( преди 2 месеца )
    До Димов. Може ли линк към обява за продажба на такъв двигател за автомобил произведен след 2020 година? 500 лв? Очевидно наистина живеем в паралелни реалности! В нашата само фара струва повече!
  • #39
    . ( преди 2 месеца )
    До Димов. За кой от двата метода говориш че ще стане този номер? Цитирам отново: Това може да стане чрез:Синтеровани сплави металният ръкав се свързва химически и механично с блока още при леенето....Покритие върху блока (например Nikasil или DLC Diamond-Like Carbon) много тънък защитен слой, който изпълнява ролята на цилиндров ръкав.
fallback
Последни