fallback

Защо съвременните двигатели не могат да бъдат ремонтирани?

Автомобилната индустрия променя правилата и най-важният агрегат се превръща в консуматив

Автомобилните технологии се промениха през последните години. Основният ремонт на двигателите губи значението си. Собствениците са изправени пред необходимостта от пълна подмяна на агрегатите. Причините за тази тенденция са изненадващи.

Ако по-рано задвижващите агрегати бяха проектирани с идеята за многократна реставрация, сега производителите имат други приоритети. Все по-често в наши дни става нерентабилно да се ремонтират двигатели, а подмяната с нов мотор се оказва далеч по-рационално решение.

Причините за тази промяна се крият в затягането на екологичните стандарти и желанието за максимална горивна ефективност. Инженерите масово преминават към леки алуминиеви сплави, изоставяйки традиционния чугун. Това намалява теглото и подобрява разсейването на топлината, но в същото време направи конструкциите по-сложни и по-малко подходящи за реставрация. Дебелината на стените на блока е намаляла толкова много, че стандартното пробиване на цилиндъра вече не е възможно.

Тази тенденция е особено очевидна при двигатели с алуминиеви блокове. Въпреки предимствата си, такива двигатели са практически невъзможни за ремонт след сериозни повреди. Прегряването или критичното износване принуждават собственика да смени агрегата, тъй като възстановяването става технически и икономически непрактично.

Ситуацията се влошава от използването на нови технологии за обработка на цилиндри. Вместо сменяеми ръкави на цилиндрите, производителите използват тънко защитно покритие, нанесено директно върху блока. С течение на времето този слой се износва и традиционните методи за ремонт не са приложими. Някои услуги предлагат пресоване на ръкави в алуминиев блок, но този метод рядко дава стабилен резултат. Често облицовките се деформират или изместват, а разходите за работа надвишават цената на смяната на двигателя с нов.

В резултат на това идеята за пълно възстановяване на ресурса на двигателя след основен ремонт се превръща в нещо от миналото. Съвременните единици първоначално са проектирани по такъв начин, че повечето от частите им не могат да бъдат възстановени. Това води до ситуация, при която подмяната на двигателя се превръща в единствения разумен изход за собственика на автомобила.

Подобна картина се наблюдава и при съвременните трансмисии, които сега често се правят без поддръжка. Производителите съзнателно вграждат ограничен експлоатационен живот в конструкцията, ръководени не само от екологични и икономически съображения, но и от желанието за увеличаване на приходите от обслужване и продажба на резервни части.

Този подход се превърна в норма не само в автомобилната индустрия, но и в производството на друго сложно оборудване. Моделът "експлоатационният живот е изчерпан – заменете с нов" вече доминира, променяйки обичайните представи за издръжливостта на оборудването. 

fallback
  • #68
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Нарича се планирано остаряване (planned obsolence) и олицетворява човешката алчност (която е грях пред Бога)
  • #67
    Еко психар ( преди 2 месеца )
    После мислим за околната среда
  • #66
    Гошко ( преди 2 месеца )
    Купуваш нов автомобил с ДВГ, гледаш му гаранцията да е по-дълга (по възможност), караш и се молиш да нямаш проблеми...
  • #65
    abc ( преди 2 месеца )
    Ето тук едно видео от завод за двигатели на Рено как се правят с плазмено нанасяне на този слой. Много скъпа машина и реално цилиндъра няма хонинг.Кара се колкото издържи и после няма оправия.На 9:00 минута показват. (тука този сайт сменя "***" на звездички, сменете ги ръчно после за да отворите видеото)https://***.youtube.com/watch?v=qm9MchGlrsU
  • #64
    abc ( преди 2 месеца )
    Не разбирам защо толкова много хора тука са напраскали негативна оценка на коментари описващи добре какви са съвременните двигатели.Правят се с алуминиеви блокове без стоманени втулки. По стената на цилиндъра по различни технологии се нанася по-твърд слой(доста тънък) от други метали(сплави). Ако по някаква причина се прецака това покритие, направо нов блок. Теоретично ремонт с разпробиване и набиване на втулки ще излезе скъпичко и рисково начинание.
  • #63
    анонимен ( преди 2 месеца )
    който иска да усилва двигателя има Darton Sleeves който произвежда по зададени спецификации 3 4 5 6 слети блокови цилиндрови втулки които се интегрират в простъргани алуминиеви блокове прави се и портинг на глава и на впускателните отвори като на голф топка втулки и легла на клапани скъсани биели керамични поктия на буталата болтове арп общо взето изключително малко хора имат способностите да сглобят двигател https://***.youtube.com/watch?v=XZtUq-6uR3A общо взето techhub за petrolhead
  • #62
    анонимен ( преди 2 месеца )
    съвременните двигатели с алуминиеви блокове са без втулки и имат покритие на цилиндрите Nikasil, Alusil, Lokasil и Silitec
  • #61
    анонимен ( преди 2 месеца )
    няма лошо да са като запалките без пълнене но и да струват колкото тях а те ги продават на цени като недвижимо имущество.
  • #60
    . ( преди 2 месеца )
    Ха-ха-ха, Ще ме умориш от смях, господин инженер поет, който ненавижда математиката и физиката и най-мрази да му задават такива въпроси. А иначе до преди няколко месеца турбо караше 10-годишна баничарка на над 300 хиляди километра. За тези километри с новата ще трябва да смени два двигателя. И няколко dpf-а, защото ги кара на 1000 оборота дори извънградско, и затова му харчи по-малко от Toyota prius, въпреки че редовно качва Шипка с претоварена баничарка с два тона това
  • #59
    Гост ( преди 2 месеца )
    Преди да стане за ремонт,Турбо ще е продал баничарката.Другата възможност е да си купи двигател втора употреба.
fallback
Последни