IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Идва ли ерата на по-евтините резервни автомобилни части?

Решение на френския Касационен съд проправя път към това

Въпреки че има хиляда и една гами с различно качество и цена за механични части, резервните части за каросерии на автомобили често се продават срещу цяло състояние. Това важи особено за френските модели. В средата на юни обаче Касационният съд на Франция потвърди решението на Апелативния съд в Париж от май 2023 г., което общо взето гласеше, че вече всяка резервна част, чийто дизайн е регистриран преди над 10 години, става обществено достояние, т.е. производителите вече нямат монопол върху доставката на части за каросерията.


Части


Така например, ако компания X е доставяла оригинално огледало за обратно виждане на Peugeot в продължение на десет години, тя вече има право да предлага същия елемент на независимия пазар на резервни части. Или автомобилните прозорци вече могат да бъдат репродуцирани от всеки, веднага след като изминат десет години. До влизането в сила на Закона за климата и устойчивостта на 1 януари 2023 г., дизайните на частите бяха защитени за 25 години, а не за 10.

Това състояние на нещата отваря нови перспективи. През октомври 2012 г. френската Комисия по защита на конкуренцията представи обширен доклад, в който се застъпи за спешно отваряне на пазара на части за каросерии: "Различни сходни проучвания показват, че премахването на защитата за видимите части вероятно би довело до намаляване на средните цени с около 6 до 15%", обясни тя тогава.


Части


Според асоциацията SRA, чиято цел е да извършва проучвания на разходите от името на застрахователите, цената на резервните части обаче продължава да нараства, като се е увеличила средно с 29% между 2020 и 2024 г. Застрахователите също отдавна се застъпват за отваряне на пазара на части за каросерии за конкуренция. "Намаляването на монополния период до пет години би било уместно", посочва France Assureurs през 2022 г. Според организацията, всяка година във Франция се описват 7,5 милиона щети, а "цената на частите е половината от материалните разходи".


 

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Добро начало, но трябва още. Има части, които се произвеждат само от един OEM - пример са датчиците за круз контрола и компютъра им. Компанията-производител има монопол върху тях и ги продава на монополна цена. Давам пример - Само датчиците на Ауди струват повече, отколкото сбора на всички полуавтономни системи, ако се сметнат по ценова листа, и цената е около 10 пъти по-висока, отколкото е ОЕМ цената за производителя.
  • #4
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Да ги осъдят всички алчни дилъри, за някакъв филтр купе ми взеха над 100 лева и то за Нисан, толкова оригинален направо от луната докаран сигурно.
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Нагли нагляри, защитавали си частите 25години, но без да задължението да ги имат налични за този период.
  • #2
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    какво решил съда кой производител на автомобили го интересува това са корпорации които имат капитализация колкото цели държави
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    лошото е че вече автомобилите нямат десет годишен ресурс