Въпреки ме цените на горивата намаляха в последните години, разходът все още е един от най-важните показатели, които шофьорите вземат предвид, когато обмислят покупката на нова кола. В резултат на това производителите правят всичко възможно, за да предлагат автомобили с възможно най-добри оценки за ефективност. Много марки се насочват към електрически превозни средства, но други инсталират функции, които подобряват горивната ефективност и в автомобили, работещи с традиционно гориво.

В днешно време например има няколко модела с електронни безстепенни трансмисии (eCVT), които автоматично регулират двигателя на автомобила, за да се постигне по-голям пробег. В комбинация с човек, който знае как да използва по-малко гориво по време на шофиране, тази технология може да доведе до значителни икономии на гориво на бензиностанцията.
Да знаете кога трябва да използвате круиз контрола, познат у нас още като автопилот и темпомат, е един от начините да увеличите максимално разхода си на гориво. Ефективността на тази стратегия обаче зависи от няколко важни фактора. Теренът, по който шофирате, условията на движение и превозното средство, което управлявате, могат да повлияят на разхода на гориво. В крайна сметка, постигането на по-добър разход с автопилот е свързано с това да знаете как автомобилите изгарят гориво при различни условия.

Проучване от 2024 г., публикувано в Nature Communications, изследва как използването на автопилота влияе на разхода на гориво в различни ситуации. В него се стига до заключението, че тази технология за подпомагане на шофирането използва по-малко гориво като цяло. Автомобилите обаче постигат по-голям разход на гориво, когато използват темпомата в определени условия, например при ускоряване или спиране зад друга кола.
Шофирането по нанагорнище или скалист терен също не е областта, в която круиз контролът блести по отношение на горивната ефективност. Повечето системи не са в състояние да предвидят променящите се наклони и следователно не се настройват съответно. За разлика от това, равните пътища с малко трафик са местата, където автопилотът е най-ефективен, защото не е необходимо да прави толкова много различни прогнози, за да се адаптира.
Трябва да се отбележи, че макар използването на темпомата да може да доведе до известна икономия на гориво, той не е проектиран с това като основен приоритет. Въпреки че автопилотът може да намали разхода при определени условия, нищо не може да се сравни с шофьор, който знае как да избегне разхищаването на гориво.


1