fallback

Шарката на протектора и износването на гумата влияят пряко на риска от аквапланинг

Много шофьори подценяват една от най-големите опасности на пътя в дъждовно време

Шофирането в дъжд е изпълнено с опасности, тъй като лесно може да се загуби контрол над автомобила. Затова всеки водач трябва да е наясно как да избегне сериозни проблеми на мокър път.

Силния порой се превръща в истинско изпитание за много шофьори. Пътят се превръща в огледало, видимостта пада и под колелата се образуват коварни локви. Именно в такива условия дебне една от най-сериозните опасности - аквапланингът. Това е явление, при което колата внезапно спира да се подчинява на волана и педалите, сякаш се отправя на свободно плуване. Колата буквално се плъзга по воден филм, губейки напълно контакт с асфалта.

Същността на този ефект е проста. Когато шофирате в локва с висока скорост, колелото няма време да избута цялата вода изпод себе си. Между гумата и пътната настилка се образува воден клин, който повдига колелото. В този момент сцеплението пада до нула. Колата става неуправляема и всякакви действия от страна на водача - независимо дали завърта волана или натиска спирачката, са безполезни, докато скоростта не намалее и колелото отново не докосне твърдата повърхност. Особено рискови са зоните с коловози, където се натрупва вода.

Ключовата роля в противодействието на това опасно явление играят дизайнът и състоянието и автомобилната гума. Основният фактор е конфигурацията на шарката на протектора. Цялата му сложна геометрия всъщност е миниатюрна дренажна система. Надлъжните канали поемат по-голямата част от течността, а напречните канали бързо я отвеждат встрани от контактната повърхност.

Ефективността на тази система зависи пряко от самия дизайн, включително формата на блоковете и наличието на допълнителни ламели. Напълно гладката гума, подобна на тази на състезателните автомобили за суха писта, е напълно беззащитна срещу водата. Ето защо отборите от Формула 1 спешно сменят сликове със специални гуми за дъжд с дълбоки канали при дъжд.

Дори и най-перфектната нова гума обаче губи свойствата си с течение на времето. С течение на употребата дълбочината на протектора намалява, което означава, че намалява и способността ѝ да отвежда вода. Специалисти подчертават, че наполовина износена гума при скорост от около 90 км/ч се съпротивлява на аквапланинг два пъти по-зле от новата. Рискът от инцидент при силен дъжд се увеличава многократно.

За да могат шофьорите да забележат критичното износване навреме, много производители прилагат специални индикатори върху протектора. Често те са направени под формата на капка вода. Изчезването на тази икона показва, че гумата вече не може да гарантира максимална безопасност на мокра повърхност. Такава гума трябва да се смени, без да се чака максималната законово допустима остатъчна дълбочина на протектора от 1,6 мм за летните модели.

По този начин безопасността на движението при дъждовно време се състои от два основни компонента. Първо, това е правилният избор на гуми с ефективен модел на протектора. Второ, това е постоянно наблюдение на състоянието им и навременната им подмяна. Пренебрегването на тези прости правила може да превърне обикновеното каране в дъжда в неконтролирано и много опасно подхлъзване.

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    лятото зимните ги съхранявам в хладилник а летните зимата ги държа на топло въпроса е есенните и пролетните как да ги съхранявам а за лятото имам и нощни и дневни
  • #8
    Kobrabg ( преди 2 месеца )
    Те откриха топлата вода
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    като седи в гаража без слънце 95% от времето, колко години и даваш?
  • #6
    Ицо ( преди 2 месеца )
    Има значение не само колко мм е грайфера на гумата, а и на колко години е. За летните, ако има голям грайфер може и 8 години, зимните 6.
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Аз прогресивно започвам да смъквам максималната скорост.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 2 не всичко зависи от кола, мощност и 4х4,а дали умееш да ги озаптяваш и контролира тази мощност и това 4х4. Това, че е 4х4 не те прави супер, защото си има умения за безопасно и бързо шофиране при коли с 4х4. Малката подробност е, че комбинират колите с предно и задно предаване и една неточност те прави пътник без билет.
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    За жалост много "автомобилисти" си планират подмяната на гуми по простата аритметика: карам 10 хил годишно, в гумите има 60-70 хил "хляб", така че гуми сменям веднуж на всеки 6-7 години, като купувам възможно най-евтините!
  • #2
    Бори ( преди 2 месеца )
    Вчера си прибирам детето и жената от село,един румънец почна да ме натиска със една Дачия бигстър ли е микстър ли е на Петрохан по завоите и ме изпреварва на завоя ама отгоре вода от чешмата като поднесе тоя глокник щеше да направи страшна беля.Мислех да го настигна и да му строша мутрата ама жената вика остави го бебето ни е на 4 месеца,а колата ни доста по мощна и куатро и карам леко,винаги внимателно живота е по важен от всичко
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Реклами, всичко зависи от шофьора, 8мм грайфер над 80 няма гаранция, има и хора които на дъжд и сняг не карат.
fallback
Последни