fallback

Сбогом, тревога: тествахме новото BMW iX

Ето най-после един електрически автомобил, в който няма да мислите колко заряд ви остава

На 5 септември BMW ще покаже първия модел от прословутата си Neue Klasse - изцяло нова гама, която има амбицията - ни повече, ни по-малко - да промени отношението ни към електрическите автомобили. И да сложи окончателно точка на т. нар. range anxiety, тревогата за обхвата, която измъчва, явно или подсъзнателно, всеки ползвател на автомобил с батерия в наши дни.                        Докато обаче чакахме да изтече ембаргото и да ви споделим какво видяхме от новото iX3 на предпремиерата през юли, най-неочаквано установихме, че BMW вече е победила тревогата за обхвата. И то по доста убедителен начин. Става дума за познатото ни BMW iX, което получи фейслифт тази пролет. 

Технологиите, комфортът и футуристичният интериор на този автомобил ни впечатлиха още при първия ни тест през 2021. Екстериорът от самото начало предизвиква спорове, но сега с умерени корекции е станал малко по-фокусиран. Без от това да пострада аеродинамиката, която е вероятно най-важното му качество.                      Видимите промени във външността са нова шарка на внушителната "решетка" (всъщност - плътен слой от високотехнологичен материал, който може сам да се възстановява, ако бъде надраскан или наранен), по-изчистен дизайн на въздухозаборниците отстрани, нов светлинен подпис. Отзад цялата долна част е преработена. Джантите са оптимизирани за по-малко въздушно съпротивление - малка промяна с голям ефект, както ще видите след малко.                      

BMW iX xDrive60

544 к. с. максимална мощност

763 Нм максимален въртящ момент

4.6 секунди 0-100 км/ч

200 км/ч максимална скорост

По-съществените изменения са на места, където не могат да се видят с просто око - но могат да се усетят. От BMW, явно вдъхновени от инфлацията, са сменили номерата на отделните версии: базовата от xDrive40 сега вече се казва xDrive45, досегашната xDrive50 е станала xDrive60 (колата, която тестваме), а върховият М-модел вече не е 60, а 70.

Но успоредно е пораснала и мощността: с цели 80 коня за базовия модел, с двайсетина за xDrive 60 и с около 40 за върховия модел. А също и батерията. Успоредно с това инженерите в Мюнхен са си поиграли с неща като джанти, лагери на главините и силова електроника - дреболии, които с общи усилия понижават потреблението на енергия средно с 8 на сто.                          Резултатът от това е, че нашето iX xDrive60 може да измине с едно зареждане 701 км според WLTP тестовете. BMW открай време се слави с консервативния си подход към този род числа, за които доста от конкурентите са склонни да... оптимистично преувеличават, да се изразим деликатно. При други марки сме били свидетели как 700 км официален пробег се оказват под 400 в реалния живот. Тук разликата между обещано и постижимо е минимална.           При 47% оставащ заряд в батерията, прогнозираният пробег е 321 км            От София до Кавала, с близо 50% пътуване по магистрала (с максималната позволена скорост), iX ни даде средна консумация малко над 18 кВтч - доста под официално обявената в смесен цикъл. При 47% оставащ заряд в батерията компютърът ни даваше над 320 км оставащ пробег. Тоест можете спокойно да разчитате на осоло 600 км, без изобщо да се стараете да пестите енергията. Това е в хубаво време, разбира се, но и през зимата не очакваме пробегът да падне под 500 км заради включената като стандартно оборудване термопомпа. Скоростта на зареждане е до 195 кВт, което означава 35 минути от 10 до 80 процента заряд. В българските условия и без да подготвим колата (тоест да зададем зарядната станция като цел в навигацията), постигнахме около 130 кВт максимална скорост.                        Всички версии на iX имат задвижване на четирите колела, което в нашия случай означава електромотор с 258 коня на предната ос и друг с 313 коня - на задната. Батерията все така е в пода, което приятно смъква центъра на тежестта. Но самата тежест е внушителна - два тона и половина. Сложното окачване успява до голяма степен да я неутрализира в завоите, а 4-буталните спирачни апарати работят отлично. Но цялостното впечатление е за кола, създадена повече за комфорт, отколкото за спорт.          Максималният достъпен размер на джантите е вече 23 цола          Това не значи, че iX е бавно, разбира се. Дори стартовата версия прави 0-100 км за 5.1 секунди. xDrive60 се нуждае само от 4.6 секунди - с една десета по-бързо от легендарното М5 Е60 с неговия V10 двигател от "Формула 1". Ако ви се струва недостатъчно, има го и М70 xDrive, което ви дава 659 коня и 3.8 секунди от място до 100 км/ч. Но пък то ще ви отнеме стотина километра от максималния пробег - и допълнително около 50,000 лева от парите ви, така че от гледна точка на здравия разум не си струва. От гледна точка на това да потиснеш колегата си зърнопроизводител, М70 е задължително.           Панорамният покрив може да се затъмни с едно натискане на бутон - технология, заета директно от Rolls-Royce Phantom           За точните цени ще трябва да си поиграете доста с конфигуратора на баварците, но чисто ориентировъчно ще ви трябват около 158,000 лева за xDrive45, към 189,600 лева за xDrive60 и 237,000 лева за M70 xDrive. 

Няма да седна да ви убеждавам, че 190,000 лева е евтино, разбира се. Но Mercedes EQE SUV 500 е със седем хилядарки по-скъп, с една педя по-малък и с почти 100 коня по-слаб. A Volvo EX90 Twin Performance, което е съвсем сравнимо като показатели и което определено харесахме, е с над 20 хиляди лева отгоре.                         Управлението е прецизно, а возията - отлична (и осезаемо по-мека, отколкото бихте очаквали от едно BMW). iX има един от най-тихите салони в сегмента, особено ако изключите малко странния синтетичен звук, композиран от Ханс Цимер и Ренцо Витале. 

Между другото на теория iX би се справило добре и извън пътя: пътният просвет е 202 милиметра, дълбочината на газене - 40 сантиметра. Но досега не сме видели някого да ходи на лов с подобен автомобил, и не очакваме да видим.                      При всички тези достойнства обаче, най-силната страна на iX си остава интериорът. Воланът вече е нормален, а не шестоъгълен - според нас, положителна промяна (шестоъгълният се запазва за някои версии). Материалите са първокласни - дори и онези, които са произведени от рециклирани рибарски мрежи или стари бутилки.                         Кристалните бутони за мултимедията и за седалките изглеждат ефектно, но разпръскват странни психеделични отблясъци, когато ги огрее слънце. Това обаче е единствената забележка, която успяхме да си изсмучем от пръстите. Всичко друго е безукорно: удобни седалки, необикновен простор, добре работеща и бърза мултимедия.                         Липсата на физически бутони за повечето функции щеше да е минус, но гласовият асистент на BMW вече е напреднал толкова много, че те няма да ви липсват. А и все така имате кръглия контролер за управление на информационната система, който е интуитивен и не отвлича вниманието ви от пътя. 

Багажникът побира 500 литра, което е относително малко за автомобил с тези размери (4.97 метра дължина, 1.97 ширина без огледалата). Сгъването на задните облегалки обаче ви дава 1750 литра и достатъчно дълбочина да сместите голям хладилник.                        За да обобщим: BMW iX бе на гребена на вълната при големите електрически SUV, когато се появи преди четири години, и до ден-днешен има видима преднина пред конкурентите от Mercedes и Audi. Умерените подобрения, получени за 2025, би трябвало да гарантират спокойно бъдеще за модела. Ако не броим единствената реална заплаха на хоризонта: задаващата се Neue Klasse.           Още снимки на обновеното BMW iX вижте в ГАЛЕРИЯТА:

        

fallback
  • #16
    Автокаско ( преди 3 месеца )
    е 4% от стойността на колата,за кола за 200 бона е 8000 лева.
  • #15
    Шишо бакшишо ( преди 3 месеца )
    С ортака на двойна езда едвам изкарваме за да си платим месечния лизинг на Дачия,този с болната фантазия на електричка ме качва.
  • #14
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Група скъс.аняци се събрала да дискутира дали се пести, като си купиш електрическо BMW за 200 бона... Никой не си купува кола за толкова пари заради икономията, другари - нито електрическа, нито дизелова, нито никаква. Чешете си езиците само, ама дори не сте интересни
  • #13
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Трябва да си много болен електропитек, за да си помислиш, че някой бакшиш ще даде 200 бона за такси. Още по-болен трябва да си, че да си помислиш, че таксито ще го зареждаш нощем, когато се изкарват най-много пари. Така, че евтината нощна тарифа отпада. Та кога ще му избиеш парите на това такси бе електропитек? А помисли ли колко му е каското на този тостер?! Със сигурност е повече от цената на колата, която караш. Така, че трай и не се излагай. Мисловната ти дейност е доста закърняла.
  • #12
    Антиелектрика ( преди 3 месеца )
    Анти мозък си и това си е. Ти виждал ли си на живо такси или да си говорил някога с бакшиш? Толкова си захлупен, че даже не знаеш, че като вземат кола на лизинг, тя се кара на 2 смени. Каква нощна тарифа пак бълнуваш, агорафоб такъв?
  • #11
    Ляв бек ( преди 3 месеца )
    "От гледна точка на това да потиснеш колегата си зърнопроизводител, М70 е задължително"-без коментари!И да попитам,един от коментиращите тук:не знам кой изминава по 400 км. на ден, всеки ден,но освен за тираджия или пилот,за други не се сещам. Да,и бакшишите също,ама малко се съмнявам, че някой от тях ще инвестира в такава кола.
  • #10
    анонимен ( преди 3 месеца )
    всички са много хубави да ги гледаш по автосалоните когато стане твоя собственост започнат проблемите и висене по сервизи
  • #9
    Мда ( преди 3 месеца )
    300к за бмв ел ке нeф никога.
  • #8
    Мда ( преди 3 месеца )
    300к за бмв ел ке *** никога.
  • #7
    Нямам думи просто... ( преди 3 месеца )
    Това нещо, освен за превоз на болни хора, за нищо друго не става...
fallback
Последни