fallback

Сбогом, тревога: тествахме новото BMW iX

Ето най-после един електрически автомобил, в който няма да мислите колко заряд ви остава

На 5 септември BMW ще покаже първия модел от прословутата си Neue Klasse - изцяло нова гама, която има амбицията - ни повече, ни по-малко - да промени отношението ни към електрическите автомобили. И да сложи окончателно точка на т. нар. range anxiety, тревогата за обхвата, която измъчва, явно или подсъзнателно, всеки ползвател на автомобил с батерия в наши дни.                        Докато обаче чакахме да изтече ембаргото и да ви споделим какво видяхме от новото iX3 на предпремиерата през юли, най-неочаквано установихме, че BMW вече е победила тревогата за обхвата. И то по доста убедителен начин. Става дума за познатото ни BMW iX, което получи фейслифт тази пролет. 

Технологиите, комфортът и футуристичният интериор на този автомобил ни впечатлиха още при първия ни тест през 2021. Екстериорът от самото начало предизвиква спорове, но сега с умерени корекции е станал малко по-фокусиран. Без от това да пострада аеродинамиката, която е вероятно най-важното му качество.                      Видимите промени във външността са нова шарка на внушителната "решетка" (всъщност - плътен слой от високотехнологичен материал, който може сам да се възстановява, ако бъде надраскан или наранен), по-изчистен дизайн на въздухозаборниците отстрани, нов светлинен подпис. Отзад цялата долна част е преработена. Джантите са оптимизирани за по-малко въздушно съпротивление - малка промяна с голям ефект, както ще видите след малко.                      

BMW iX xDrive60

544 к. с. максимална мощност

763 Нм максимален въртящ момент

4.6 секунди 0-100 км/ч

200 км/ч максимална скорост

По-съществените изменения са на места, където не могат да се видят с просто око - но могат да се усетят. От BMW, явно вдъхновени от инфлацията, са сменили номерата на отделните версии: базовата от xDrive40 сега вече се казва xDrive45, досегашната xDrive50 е станала xDrive60 (колата, която тестваме), а върховият М-модел вече не е 60, а 70.

Но успоредно е пораснала и мощността: с цели 80 коня за базовия модел, с двайсетина за xDrive 60 и с около 40 за върховия модел. А също и батерията. Успоредно с това инженерите в Мюнхен са си поиграли с неща като джанти, лагери на главините и силова електроника - дреболии, които с общи усилия понижават потреблението на енергия средно с 8 на сто.                          Резултатът от това е, че нашето iX xDrive60 може да измине с едно зареждане 701 км според WLTP тестовете. BMW открай време се слави с консервативния си подход към този род числа, за които доста от конкурентите са склонни да... оптимистично преувеличават, да се изразим деликатно. При други марки сме били свидетели как 700 км официален пробег се оказват под 400 в реалния живот. Тук разликата между обещано и постижимо е минимална.           При 47% оставащ заряд в батерията, прогнозираният пробег е 321 км            От София до Кавала, с близо 50% пътуване по магистрала (с максималната позволена скорост), iX ни даде средна консумация малко над 18 кВтч - доста под официално обявената в смесен цикъл. При 47% оставащ заряд в батерията компютърът ни даваше над 320 км оставащ пробег. Тоест можете спокойно да разчитате на осоло 600 км, без изобщо да се стараете да пестите енергията. Това е в хубаво време, разбира се, но и през зимата не очакваме пробегът да падне под 500 км заради включената като стандартно оборудване термопомпа. Скоростта на зареждане е до 195 кВт, което означава 35 минути от 10 до 80 процента заряд. В българските условия и без да подготвим колата (тоест да зададем зарядната станция като цел в навигацията), постигнахме около 130 кВт максимална скорост.                        Всички версии на iX имат задвижване на четирите колела, което в нашия случай означава електромотор с 258 коня на предната ос и друг с 313 коня - на задната. Батерията все така е в пода, което приятно смъква центъра на тежестта. Но самата тежест е внушителна - два тона и половина. Сложното окачване успява до голяма степен да я неутрализира в завоите, а 4-буталните спирачни апарати работят отлично. Но цялостното впечатление е за кола, създадена повече за комфорт, отколкото за спорт.          Максималният достъпен размер на джантите е вече 23 цола          Това не значи, че iX е бавно, разбира се. Дори стартовата версия прави 0-100 км за 5.1 секунди. xDrive60 се нуждае само от 4.6 секунди - с една десета по-бързо от легендарното М5 Е60 с неговия V10 двигател от "Формула 1". Ако ви се струва недостатъчно, има го и М70 xDrive, което ви дава 659 коня и 3.8 секунди от място до 100 км/ч. Но пък то ще ви отнеме стотина километра от максималния пробег - и допълнително около 50,000 лева от парите ви, така че от гледна точка на здравия разум не си струва. От гледна точка на това да потиснеш колегата си зърнопроизводител, М70 е задължително.           Панорамният покрив може да се затъмни с едно натискане на бутон - технология, заета директно от Rolls-Royce Phantom           За точните цени ще трябва да си поиграете доста с конфигуратора на баварците, но чисто ориентировъчно ще ви трябват около 158,000 лева за xDrive45, към 189,600 лева за xDrive60 и 237,000 лева за M70 xDrive. 

Няма да седна да ви убеждавам, че 190,000 лева е евтино, разбира се. Но Mercedes EQE SUV 500 е със седем хилядарки по-скъп, с една педя по-малък и с почти 100 коня по-слаб. A Volvo EX90 Twin Performance, което е съвсем сравнимо като показатели и което определено харесахме, е с над 20 хиляди лева отгоре.                         Управлението е прецизно, а возията - отлична (и осезаемо по-мека, отколкото бихте очаквали от едно BMW). iX има един от най-тихите салони в сегмента, особено ако изключите малко странния синтетичен звук, композиран от Ханс Цимер и Ренцо Витале. 

Между другото на теория iX би се справило добре и извън пътя: пътният просвет е 202 милиметра, дълбочината на газене - 40 сантиметра. Но досега не сме видели някого да ходи на лов с подобен автомобил, и не очакваме да видим.                      При всички тези достойнства обаче, най-силната страна на iX си остава интериорът. Воланът вече е нормален, а не шестоъгълен - според нас, положителна промяна (шестоъгълният се запазва за някои версии). Материалите са първокласни - дори и онези, които са произведени от рециклирани рибарски мрежи или стари бутилки.                         Кристалните бутони за мултимедията и за седалките изглеждат ефектно, но разпръскват странни психеделични отблясъци, когато ги огрее слънце. Това обаче е единствената забележка, която успяхме да си изсмучем от пръстите. Всичко друго е безукорно: удобни седалки, необикновен простор, добре работеща и бърза мултимедия.                         Липсата на физически бутони за повечето функции щеше да е минус, но гласовият асистент на BMW вече е напреднал толкова много, че те няма да ви липсват. А и все така имате кръглия контролер за управление на информационната система, който е интуитивен и не отвлича вниманието ви от пътя. 

Багажникът побира 500 литра, което е относително малко за автомобил с тези размери (4.97 метра дължина, 1.97 ширина без огледалата). Сгъването на задните облегалки обаче ви дава 1750 литра и достатъчно дълбочина да сместите голям хладилник.                        За да обобщим: BMW iX бе на гребена на вълната при големите електрически SUV, когато се появи преди четири години, и до ден-днешен има видима преднина пред конкурентите от Mercedes и Audi. Умерените подобрения, получени за 2025, би трябвало да гарантират спокойно бъдеще за модела. Ако не броим единствената реална заплаха на хоризонта: задаващата се Neue Klasse.           Още снимки на обновеното BMW iX вижте в ГАЛЕРИЯТА:

        

fallback
  • #36
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Смешното е, че в мометна в който повечето минат на ток, токът ще изкочи с акциз. Безинът и нафтата са много, ама много по-евтини от това, дето ни се пробутва. Не знам как, е се усетиха, да нажичат подобен акциз и на газта, но има време. Реално катко киловат ток излиза на 8 стотики от ТЕЦ и 4.8 от АЕЦ, така бензин и нафта са по 20-30 стотинки ... ама едни хора цоцат.
  • #35
    . ( преди 3 месеца )
    След три години ще прежалиш 10-15 Ники и ще обясниш че аз съм писал с тях за да се правя на интересен точно както уби Радев от срам и спря на четвъртата година да обясняваш какво перпето мобиле са ДВГ и как харчат по-малко от електромобил при изкачване на Шипка, като от 45kW мощност от горивото доставят 50 киловата на гумите
  • #34
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До 31 - Първо - говориш за 410хил км. Не знам за теб, но за мен това са колосално много километри. Карам средно по 18-25000 км на година и не е, като да карам малко. Това са между 16 и почти 23 години. Ако ще цепим стотники, които просот повечето хора нямам как да дадем сега, че да избиваме после, защо не сметнем, колко ще е автокаското на това БМВ? Спрямо. моят пасакт, който определено има много по-голяма разлика от 40 000 лева! Ти просто искаш, да се караш с хората!
  • #33
    . ( преди 3 месеца )
    До 32. Не се притеснявай. Статията за таксиметровия шофьор който изминал 410 000 км като е карал средно 280 км на ден и затова е избрал да си купя най-евтината Тесла за 37 000 с най-малката батерия защото повече не му трябва на ден беше написана през 2025 година. Според статистиката на всеки един антиелектрик са му необходими само три години обяснение на написаното за да го разбере, така че не остана до 2028 година да си повтаряш простотиите, които противоречат на реалността преди да се усетиш
  • #32
    . ( преди 3 месеца )
    За 10 години така и не разбрахте Как се смята Дали един електромобил за целия си живот излиза по-евтино от бензинов, дизелов, пропан бутанов или какъвто и да е автомобил в зависимост от ГОДИШНИЯ ПРОБЕГ И ПЪРВОНАЧАЛНАТА ЦЕНА. А бакшишите за разлика от вас много добре си смятат и преценяват дали да си купят автомобил на бензин, дизелов или пропан бутан. За доказателство по едно време всички бяха на метан, Но сега не са. Истинските бакшиши МОГАТ ДА СМЯТАТ, за разлика от фалшивите тук
  • #31
    Антиелектрика ( преди 3 месеца )
    Давай, давай, ти си. Тъкмо си заредил батерията и може да пльоснеш още 500 поста. Забърши си пяната от устата, че човек вече не може да ти хване простотиите - 300 или 1000 км на ден минават бакшишите. Защото ако е първото нямаше да чакат тази с 700 км пробег, а щаха да вземат масово с 400 км. Ти нали живееш на село, та да те светна, че в София такова чудо не се е случило. Но давай - пльоскай си простотиите, че да ти се посмеем още малко, агорчо.
  • #30
    . ( преди 3 месеца )
    До 29. Значи предпочиташ да платиш 410 хиляди километра по 12 лева на 100 км - 12 стотинки на километър, което прави 50 000 лв, за да не ти се налага да плащаш 10 хиляди километра по 65,, стотинки за киловатчас, което дори при това лакомо BMW което харчи 18 на 100 прави същите 12 лв на 100 км, а останалите 400 хиляди километра да караш по 2 ст на километър - 2 лв на 100 км общо 10 000 лв за 410 хиляди километра. Ако разликата в цената на колата е под 40 000 си на печалба при този пробег
  • #29
    . ( преди 3 месеца )
    Колко печели таксиметровата фирма от зареждането на такситата и по колко пари давате за зареждане на ден общо за всичките таксита?
  • #28
    анонимен ( преди 3 месеца )
    "Дали че карат по много километри всеки ден и 400 км не им стига, или че не карат достатъчно километри и никога не могат да си избият цената на автомобила от спестеното от горивото. " Върпосът не е, че "всеки ден" карам по 400 км, а че ще има ден, дори и да е един за 10 години, в който няма да ми стигнат. И това за мен е неопостимо. И да, пак ще видя дота зор, да "избия" цената на автомобила. Пасата гори 5 нафта, гат е пълен батьооо ....
  • #27
    . ( преди 3 месеца )
    До 23. Вашата таксиметрова фирма колко таксита има?
fallback
Последни