IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Сбогом, тревога: тествахме новото BMW iX

Ето най-после един електрически автомобил, в който няма да мислите колко заряд ви остава

На 5 септември BMW ще покаже първия модел от прословутата си Neue Klasse - изцяло нова гама, която има амбицията - ни повече, ни по-малко - да промени отношението ни към електрическите автомобили. И да сложи окончателно точка на т. нар. range anxiety, тревогата за обхвата, която измъчва, явно или подсъзнателно, всеки ползвател на автомобил с батерия в наши дни. 
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
  
          
Докато обаче чакахме да изтече ембаргото и да ви споделим какво видяхме от новото iX3 на предпремиерата през юли, най-неочаквано установихме, че BMW вече е победила тревогата за обхвата. И то по доста убедителен начин. Става дума за познатото ни BMW iX, което получи фейслифт тази пролет. 

Технологиите, комфортът и футуристичният интериор на този автомобил ни впечатлиха още при първия ни тест през 2021. Екстериорът от самото начало предизвиква спорове, но сега с умерени корекции е станал малко по-фокусиран. Без от това да пострада аеродинамиката, която е вероятно най-важното му качество. 
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
  
        
Видимите промени във външността са нова шарка на внушителната "решетка" (всъщност - плътен слой от високотехнологичен материал, който може сам да се възстановява, ако бъде надраскан или наранен), по-изчистен дизайн на въздухозаборниците отстрани, нов светлинен подпис. Отзад цялата долна част е преработена. Джантите са оптимизирани за по-малко въздушно съпротивление - малка промяна с голям ефект, както ще видите след малко. 
  
     
BMW iX xDrive60, 2025
  
        

BMW iX xDrive60

544 к. с. максимална мощност

763 Нм максимален въртящ момент

4.6 секунди 0-100 км/ч

200 км/ч максимална скорост


По-съществените изменения са на места, където не могат да се видят с просто око - но могат да се усетят. От BMW, явно вдъхновени от инфлацията, са сменили номерата на отделните версии: базовата от xDrive40 сега вече се казва xDrive45, досегашната xDrive50 е станала xDrive60 (колата, която тестваме), а върховият М-модел вече не е 60, а 70.

Но успоредно е пораснала и мощността: с цели 80 коня за базовия модел, с двайсетина за xDrive 60 и с около 40 за върховия модел. А също и батерията. Успоредно с това инженерите в Мюнхен са си поиграли с неща като джанти, лагери на главините и силова електроника - дреболии, които с общи усилия понижават потреблението на енергия средно с 8 на сто
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
  
            
Резултатът от това е, че нашето iX xDrive60 може да измине с едно зареждане 701 км според WLTP тестовете. BMW открай време се слави с консервативния си подход към този род числа, за които доста от конкурентите са склонни да... оптимистично преувеличават, да се изразим деликатно. При други марки сме били свидетели как 700 км официален пробег се оказват под 400 в реалния живот. Тук разликата между обещано и постижимо е минимална.
  
      
BMW iX xDrive60, 2025
При 47% оставащ заряд в батерията, прогнозираният пробег е 321 км
  
       
От София до Кавала, с близо 50% пътуване по магистрала (с максималната позволена скорост), iX ни даде средна консумация малко над 18 кВтч - доста под официално обявената в смесен цикъл. При 47% оставащ заряд в батерията компютърът ни даваше над 320 км оставащ пробег. Тоест можете спокойно да разчитате на осоло 600 км, без изобщо да се стараете да пестите енергията. Това е в хубаво време, разбира се, но и през зимата не очакваме пробегът да падне под 500 км заради включената като стандартно оборудване термопомпа. Скоростта на зареждане е до 195 кВт, което означава 35 минути от 10 до 80 процента заряд. В българските условия и без да подготвим колата (тоест да зададем зарядната станция като цел в навигацията), постигнахме около 130 кВт максимална скорост. 
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
  
          
Всички версии на iX имат задвижване на четирите колела, което в нашия случай означава електромотор с 258 коня на предната ос и друг с 313 коня - на задната. Батерията все така е в пода, което приятно смъква центъра на тежестта. Но самата тежест е внушителна - два тона и половина. Сложното окачване успява до голяма степен да я неутрализира в завоите, а 4-буталните спирачни апарати работят отлично. Но цялостното впечатление е за кола, създадена повече за комфорт, отколкото за спорт. 
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
Максималният достъпен размер на джантите е вече 23 цола
  
     
Това не значи, че iX е бавно, разбира се. Дори стартовата версия прави 0-100 км за 5.1 секунди. xDrive60 се нуждае само от 4.6 секунди - с една десета по-бързо от легендарното М5 Е60 с неговия V10 двигател от "Формула 1". Ако ви се струва недостатъчно, има го и М70 xDrive, което ви дава 659 коня и 3.8 секунди от място до 100 км/ч. Но пък то ще ви отнеме стотина километра от максималния пробег - и допълнително около 50,000 лева от парите ви, така че от гледна точка на здравия разум не си струва. От гледна точка на това да потиснеш колегата си зърнопроизводител, М70 е задължително. 
  
     
BMW iX xDrive60, 2025
Панорамният покрив може да се затъмни с едно натискане на бутон - технология, заета директно от Rolls-Royce Phantom
  
      
За точните цени ще трябва да си поиграете доста с конфигуратора на баварците, но чисто ориентировъчно ще ви трябват около 158,000 лева за xDrive45, към 189,600 лева за xDrive60 и 237,000 лева за M70 xDrive. 

Няма да седна да ви убеждавам, че 190,000 лева е евтино, разбира се. Но Mercedes EQE SUV 500 е със седем хилядарки по-скъп, с една педя по-малък и с почти 100 коня по-слаб. A Volvo EX90 Twin Performance, което е съвсем сравнимо като показатели и което определено харесахме, е с над 20 хиляди лева отгоре. 
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
  
           
Управлението е прецизно, а возията - отлична (и осезаемо по-мека, отколкото бихте очаквали от едно BMW). iX има един от най-тихите салони в сегмента, особено ако изключите малко странния синтетичен звук, композиран от Ханс Цимер и Ренцо Витале. 

Между другото на теория iX би се справило добре и извън пътя: пътният просвет е 202 милиметра, дълбочината на газене - 40 сантиметра. Но досега не сме видели някого да ходи на лов с подобен автомобил, и не очакваме да видим. 
  
     
BMW iX xDrive60, 2025
  
       
При всички тези достойнства обаче, най-силната страна на iX си остава интериорът. Воланът вече е нормален, а не шестоъгълен - според нас, положителна промяна (шестоъгълният се запазва за някои версии). Материалите са първокласни - дори и онези, които са произведени от рециклирани рибарски мрежи или стари бутилки. 
  
    
BMW iX xDrive60, 2025
  
           
Кристалните бутони за мултимедията и за седалките изглеждат ефектно, но разпръскват странни психеделични отблясъци, когато ги огрее слънце. Това обаче е единствената забележка, която успяхме да си изсмучем от пръстите. Всичко друго е безукорно: удобни седалки, необикновен простор, добре работеща и бърза мултимедия.
   
     
BMW iX xDrive60, 2025
  
          
Липсата на физически бутони за повечето функции щеше да е минус, но гласовият асистент на BMW вече е напреднал толкова много, че те няма да ви липсват. А и все така имате кръглия контролер за управление на информационната система, който е интуитивен и не отвлича вниманието ви от пътя. 

Багажникът побира 500 литра, което е относително малко за автомобил с тези размери (4.97 метра дължина, 1.97 ширина без огледалата). Сгъването на задните облегалки обаче ви дава 1750 литра и достатъчно дълбочина да сместите голям хладилник. 
   
   
BMW iX xDrive60, 2025
  
          
За да обобщим: BMW iX бе на гребена на вълната при големите електрически SUV, когато се появи преди четири години, и до ден-днешен има видима преднина пред конкурентите от Mercedes и Audi. Умерените подобрения, получени за 2025, би трябвало да гарантират спокойно бъдеще за модела. Ако не броим единствената реална заплаха на хоризонта: задаващата се Neue Klasse. 
   
    
Още снимки на обновеното BMW iX вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
     

0 от 500
  • #56
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    А бе константине как може да сравняваш тази щайга с Мерцедес? Добре, платили са ти, но
  • #55
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    на любовниците се купуват поршета и бентлита това ще е за някой от меринджейките в офиса които могат да танцуват да рисуват и да свирят
  • #54
    2 rate up comment 0 rate down comment
    поКУРко ( преди 3 месеца )
    Колегата Зърнар Никога няма да си купи толкова евтина кола Уважаеми Автор!
  • #53
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    я да не пуснаха пак интернета в жълтата къща че теслюто пак се е развихрил?
  • #52
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До радио точка ( преди 3 месеца )
    Копи си я бе като излиза по-евтино от 10 годишна Корола! Ама търкаляш стария дизелак и ще е така още поне 10 години
  • #51
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Сбогом тревога ( преди 3 месеца )
    може да има само при range extender - малък ДВГ, който захранва батерията за мощни ел. двигатели и така с около 40-50л бензин може да се изминат до 1000км с кола при мощност 800-1000к.с.
  • #50
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Коли за кого? ( преди 3 месеца )
    Цени народни.
  • #49
    1 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Оценявам чувството ти за хумор при избора на никнейм! Напълно съм съгласен с тебе, че първата мисъл при покупка на BMW или mercedes не е за да пестиш. Точно за това обаче е толкова емоционално разбиващо за антиелектриците да им покажеш, че при достатъчно изминати километри на година, дори тези най-скъпи автомобили излизат по-евтини от 10-годишна Toyota corolla която карат и се хвалят наляво надясно, че зареждат по 30 лв на седмица за 150 км и са направили топ покупка!
  • #48
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Захарин Петров ( преди 3 месеца )
    Първо е истерията, после примирението и най-накрая приемане на действителността. Факта че Мерцедес и BMW започнаха с яките модели EV е показателен. Тука става въпрос за хора с възможности. От началото на годината увеличението на продажбите на EV e 26%. Спрямо юли 2024 е с 40%. Чистите ДВГ са паднали до 35% от общите продажби. Останалото 65% са хибриди и EV. Та седнал Ган40 да смята как се избива кола за кеф и престиж с икономии. Нова луксозна кола се купува за кеф, не за кярене.
  • #47
    4 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    До антиелектрика. Нали съм безработен и няма какво да правя. Скучно е толкова време на плажа. Все някой трябва да ви приземява и да ви научи на елементарна математика за трети клас която не успявате да схванете след 10-годишни уроци. Пък и съм фен на максимата, че злото много лесно ще победи дори с малки усилия, ако през това време доброто не прави нищо. А както виждаш сте Какво многобройни и пишете повече мнения от мен!