Mercedes 190 e несъмнено забележителен автомобил, но не бихме го нарекли точно "ценен". В българските малки обяви се предлагат десетки екземпляри за по 2-3 хиляди лева, а добре запазените или реставрирани отиват до към 10-12 хиляди. Но ето ви сега един 190 E на точно 40-годишна възраст и с внушителните 248 324 километра на брояча, който ще бъде продаден на търг от RM Sotheby's в Лондон при очаквана цена... от 220,000 до 250,000 лири, или от 499,000 до 567,000 български лева.

Част от обяснението е, че става дума за една от най-редките версии на модела - 2.3 16 с доработен от Cosworth двигател и с впечатляващата за онези години мощност от 183 конски сили. Но всъщност основната причина за баснословната цена е в името на първия собственик: Айртон Сена.

Почитателите на великия бразилец добре знаят, че моделът 190 Е 2.3 16 играе важна роля в кариерата на Сена. За да се популяризират и новият автомобил, и обновената писта Нюрбургринг, през 1984 там е организирано "Състезанието на шампионите", в което най-големите имена ще карат една и съща кола - 190 Е.

Мерцедесът на Сена с един от най-големите фенове на бразилския пилот - Люис Хамилтън
Младият и все още слабо известен Сена първоначално изобщо не е поканен. Но Емерсон Фитипалди се отказва в последния момент и Айртон заема мястото му. Още в квалификациите впечатлява, като си осигурява трета позиция на старта, зад Ален Прост и Карлос Ройтеман. А в самото състезание Сена е безапелационен и завършва пръв, изпреварвайки цели десет бивши шампиони от Формула 1.

Оригиналният талон на името на Айртон Сена
Но тази конкретна кола, която RM Sotheby's ще продаде, не е от онзи старт. Тя има още по-интимна връзка със Сена: това е личният му автомобил от престоя му в тима на Lotus. Айртон лично си поръчва колата, и то не от дилъра, а заминава да си я докара сам от фабриката в Германия. Компания по пътя му прави сънародникът му Маурисио Гугелмин, също пилот от Формула 1. Сена кара колата всеки ден в продължение на две години и навърта 40,011 километра, преди да я продаде неохотно през 1987.

Автографът под предния капак е на друга легенда: Ники Лауда
Купувачът е близък приятел на мениджъра му Джулиън Джейкъби. След това този 190 Е е препродаден още веднъж и дори се озовава чак в Австралия, но през цялото време е поддържан с внимание и старание. Сега километражът показва 154,000 мили, или 248,000 км. Колата има пълни документи, включително оригиналния талон на Сена и автограф от Ники Лауда под предния капак.
Още снимки на личния Mercedes 190 E на Сена вижте в ГАЛЕРИЯТА:


0