В света, в който живеем, технологиите са все по-важни, дори когато говорим за автомобили. Купувачите ги искат свързани, интелигентни, способни да опростят шофирането и живота на борда. Но кои производители на автомобили наистина извеждат иновациите на следващото ниво?

Отговор на този въпрос се опитва да даде новата класация на J.D. Power - една от най-авторитетните компании в областта на пазарните проучвания и анализите на данни в сектора, която отличава най-модерните марки и модели по отношение на технологиите. Тя провежда за десета поредна година своето проучване Tech Experience Index (TXI), чиято цел е да прецени колко ефективно производителите на автомобили могат да въведат нови технологии в превозните средства и как те се оценяват от шофьорите.
Изследването е проведено между 2024 и май 2025, като включва повече от 76 000 нови собственици на нови автомобили (моделна година 2025). Всички те са интервюирани 90 дни след покупката. Резултатите се определят от два фактора – колко и какви нови технологии предлага всяка марка, и как работят тези технологии, какви проблеми създават и колко ги харесват клиентите.
Класацията на най-иновативните марки
Genesis - луксозната марка на Hyundai Group, е на върха на класацията сред премиум производителите за пета поредна година, благодарение на резултат от 538 от 1000. В класирането следват Cadillac (526) и Lincoln (523), което доказва, че американският премиум сектор е инвестирал сериозно в иновации.
Сред масовите марки също доминира групата Hyundai. Самият Hyundai е постави на първо място с 493 точки, следван от Kia (474) и Mitsubishi (471). Корейски триумф, който потвърди как технологичната стратегия на групата е постигнала конкретни резултати, особено в средния сегмент.
Най-иновативните марки за 2025 година

Tesla и Rivian не са част от класацията на J.D. Power главно защото не са предоставили достатъчно данни, за да отговарят на критериите за допустимост на изследването. Tesla, по-специално, ограничава достъпа до данните на собствениците, докато Rivian не достигна минималния брой анализирани превозни средства. Въпреки добрите резултати по отношение на удовлетвореността, липсата на пълни данни попречи на официалното им включване.
Технологии, които наистина правят разликата
През 2025 г. проучването представя нова категория: тази на „интелигентните технологии“, т.е. системи, базирани на изкуствен интелект, предназначени да предвиждат нуждите на водача. Сред тези функции са:
• Автоматично запалване по избор
• Интелигентна климатизация, която отговаря на потребителя
• Съхранение на предпочитанията за шофиране
Тези технологии са поставени в топ 10 за удовлетворение и надеждност, показвайки, че това не са просто „специални ефекти“, но и решения, които наистина са подобрили ежедневното шофиране.

По-специално, интелигентната климатична система намали отчетените проблеми с 6,3 на 100 превозни средства в сравнение с предходната година, което е значителен резултат в епоха, в която контролът на климата все повече се интегрира в инфоразвлекателните системи, което често усложнява основните операции.
Най-спорните (и обещаващи) технологии
Не всички новини обаче са убедени по същия начин. Например, новият режим „автомивка за кола“, проектирана автоматично да подготви автомобила на входа в автомивката (затваряне на прозорците, деактивиране на чистачките на предното стъкло и т.н.), често се оказва трудно да се намери в дигиталните менюта: 38% от потребителите казват, че се нуждаят от по-ясни инструкции, докато 15% се оплакват бавно в активирането.
Има интересен обрат при една от технологиите - тази на плащанията в колата. След години на неуспешни експерименти, функцията придобива нов интерес. 62% от собствениците биха искали да го използват, за да плащат за зареждане, гориво, паркинг или пътни такси, стига интерфейсът да е ясен и опитът за бърза употреба.
В същото време най-проблемни се оказват технологиите за разпознаване - като биометрично удостоверяване, сензорни контроли и директно наблюдение на водача. Тези функции генерират най-високите нива на проблеми, с резултат от повече от 29 проблема на 100 превозни средства.
Една технология обаче е много харесване от почти всички анкетиране - камерата за наблюдение на слепите зони. Според проучването 93% от собствениците я използват редовно, а 74% също искат да я имат в следващото си превозно средство.


3