Електрическите превозни средства набират популярност по целия свят и това китайските автомобилни производители все по-усилено да се опитват да се откроят, при това не само с дизайн и технологии, но и с безопасност. И това понякога става по доста драматичен начин, който завършва със скандал.
В случая компанията Li Auto се опитва да наложи i8 – триредов SUV, пълен с впечатляващи спецификации. Не те обаче попаднаха на преден план при представянето на модела. Това беше видео, в което i8 се блъска челно в тежък камион, за да докаже своята безопасност.
Кадрите показват директен сблъсък между Li Auto и камион Chenglong. Електрическият SUV, тежащ между 2580 и 2610 кг, удря камиона със скорост от 60 км/ч. Товарното превозно средство със значително по-голяма маса - 8 тона, се е движил с 40 км/ч по време на удара.
Въпреки разликата в теглото и размера, структурната цялост на i8 се справя добре . Късият преден надвес поглъща голяма част от силата и колоните остават непокътнати без видима деформация. Впоследствие вратите се отварят автоматично и дръжките се удължават навън, което позволява на хората, провеждащи теста, лесен достъп до интериора.
Освен това всичките девет въздушни възглавници се задействат и системата за спешни повиквания е активирана. Впечатляващо е, че монтираната на пода батерия не произвежда огън или дим, дори след като е получила дълбоки драскотини преди удара.
Това, което хвана много зрители неподготвени, беше въздействието върху много по-големия камион. Силата на сблъсъка накара кабината му да се наклони драстично напред, почти се отдели от шасито, като всички колела за момент се вдигат от земята. Този неочакван резултат предизвика бърза реакция от Dongfeng Liuzhou Motor, компанията-майка на марката Chenglong и тя излезе с публично изявление, в което изрази загриженост относно теста.
Dongfeng Liuzhou Motor директно обвини Li Auto в „сериозно нарушение“. Компанията постави под въпрос достоверността на видеото, твърдейки, че то рисува подвеждаща картина и не отразява реалните условия на шофиране. Вътрешният анализ, показва, че тестовата настройка се различава значително от това, което обикновено се случва на пътя.
Няколко дни по-късно Li Auto отговори чрез официална публикация в Weibo, заявявайки, че краш-тестът е проведен от Китайския институт за автомобилни инженерни изследвания (CAERI) - държавна компания, която в случая е трета страна.
Автомобилният производител поясни, че видеото „не е предназначено да оцени качеството на продукта на която и да е друга марка и резултатите от тестовете не трябва да се тълкуват като показателни за качеството на продуктите на други марки". От компанията уточниха, че камионът, използван за теста, е закупен на старо и е служил само като "мобилна бариера".
Китайският изследователски институт за автомобилно инженерство потвърди твърденията на Li Auto в отделно изявление. Оттам описаха краш-теста като „нестандартен тест за сблъсък между превозно средство“, който симулира сценарий на пътнотранспортно произшествие, добавяйки, че той „не включва оценка на безопасността на други марки превозни средства“.