fallback

Класика срещу съвременна кола - защо модерна Kia загуби от стар Chrysler?

Сблъсък между два автомобила превърна корейския седан в купчина ламарина

Наистина ли класическите автомобили са били по-издръжливи от съвременните автомобили? Сблъсък на пътя, който се случва в Медисън Хайтс (Мичиган), хвърля нова светлива по темата. В инцидента са замесени Chrysler New Yorker от 1973 и модерен седан на Kia, като подробности бяха разкрити от собственика на класическата кола Антъни Йънг.

Според описанието му, корейската кола се е ударила в задната част на неговия Chrysler. Пораженията по американската класика са минимални – счупен регистрационен номер и никакви щети по каросерията. В същото време седанът на Kia е с напълно разрушена предница. Как е възможно това?

Класически дизайн на Chrysler и модерни зони на смачкване

Chrysler New Yorker от 1973 е представител на така наречената ера на muscle-cars с тегло около 1,9 тона. Автомобилът е изграден върху здрава стоманена рамка и дебели панели на каросерията, което му дава висока устойчивост на леки сблъсъци. По това време твърдостта на каросерията e приоритет и безопасността на пътниците все още не беше регулирана от толкова подробни стандарти, както днес.

От друга страна, съвременните автомобили, като тази Kia, използват самоносеща конструкция, по-леки материали и имат зони на смачкване. Последните са умишлено проектирани да се деформират при сблъсък, поглъщайки кинетична енергия и по този начин защитавайки купето.

С други думи: модерната кола е проектирана да се "унищожава" по контролиран начин - за да спаси хората вътре. В старите превозни средства, от друга страна, цялата сила на удара може да бъде прехвърлена директно върху пътниците.

Теглото и материалът имат значение

Дизайнът на Chrysler от 70-те години на миналия век се основава на дебела стомана - смята се, че каросерията е с до 30-50 процента по-дебела, отколкото в днешните леки автомобили. Това обяснява защо регистрационният номер може да е паднал, но рамката не се е огънала от удара.

Съвременната Kia, вероятно тежаща около 1,4-1,5 тона, има предна част, изработена от по-тънки и по-леки материали - не само по икономически причини, но преди всичко за по-добро разсейване на силите на сблъсък. Повредата на предната част на автомобила в тази ситуация е не само нормална, но дори планирана от инженерите.

Струва си да се отбележи, че въпреки че класическият автомобил може да изглежда недокоснат, това не означава, че неговият дизайн не е прехвърлил силите на удара по-нататък - например на водача или пътниците. Липсата на зони на смачкване, въздушни възглавници или триточкови колани в много автомобили от онези години означаваше реална заплаха за живота в случай на сериозен инцидент.

fallback
  • #11
    Miro ( преди 1 седмица )
    Тоя в Крайслера му се предавали силите удара.. ала-бала. Според мен може и да не е разбрал.. хах
  • #10
    Лудория ( преди 4 месеца )
    Моята кола беше веднъж блъсната от Поло, 94-95 набор - моята кола Нисан Примера П12. Полото с калника нацели средата на задницата на моята кола. Сгъна колата чак до резерната гума. На полото - счупена емблема, декоративна решетка и след по бронята от смачкване по боята. Тенекиите здрави. Зависи как, къде и с каква скорост. В края на краищата, за мен е важно при удар да оцелеем ние вътре, а всичко отвън не ме интересува в този момент.
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Защото ги усилваха сега има пластмасови калници за какво говорим? Няма база за сравнение това е все едно да сравняваш викториански сервиз със пластмасови чинийки за пикник.
  • #8
    Мноо си тп Любо ( преди 4 месеца )
    В нета е пълно с тестове - старо Волво срещу ново Рено Клио. Да знаеш че ти ще си размазан в старата си кола. Може да и се радваш колкото искаш
  • #7
    анонимен ( преди 4 месеца )
    От естетична гледна точка загуба няма.
  • #6
    Любо ( преди 4 месеца )
    Колкото са по нови толкова по бързо се обезценяват колите. Имаше статистика за САЩ скоро. С колко процента се обезценяват по новите коли и с колко се вдигат цените на по старите. Не искам да коментирам коментарите защото повечето са абсурдни. Имам една стара кола заповядайте с вашата по нова и я ударете. Няма проблем. Вашата вероятно ще се смачка контролирано.
  • #5
    Драгой ( преди 4 месеца )
    При съвременните коли има зони на деформация, тоест контролирано да се смачка на определени места, но водача да остане жив. Крайслера в повечето ситуации на катастрофа ще убие водача си без значение колко е тежък и с колко дебело желязо е направен.
  • #4
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Хахахахахаха...хахаха... Ми много се смях като видях снимките. Корейчето е цъфнало отвсякъде! Това е прогресът хора. Към това ни водят наще политици и техните регулации. Геноцид!
  • #3
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Точно така, #2 - поздравления за края на изказването ти. Бих се радвал да видя как #1 смачква контролирано и "умно" "У"-ката или "5"-тичката си в твоя ГАЗ-24 или лучше ГАЗ-21, след което подобаващо се запалва, за гасенето на което отиват екологично едни 30 тона вода. Да, при Бай Тоше беше мизерия, но смешният или по-скоро трагичен свят на #1 е повече от безсмислен с напъните си да направи живота на хората (в случая) "по-безопасен" ...с/у едни 60-100К на минус.
  • #2
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Волгата за времето си беше стилна и грабваща вниманието машина. Дори в София през 80-те не беше много често срещана гледка. Тогава големите от квартала си мечтаеха за Е21, Е30 и Опел Сенатор. На мен лично Лада Самара/Спутник и Опел Кадет ми бяха по-постижими и си ми харесваха. В днешно време предпочитам Супърб и Скала, Инсигния. За теб оставам Тесла У и Рено 5. Да си модерен.
fallback
Последни