Видео, показващо как Rivian R1T от 2022, разбива предпазна мантинела, сякаш тя е от клетки, по време на тестове на набра огромна популярност в интернет. Той привлече вниманието към факта, че електрическите превозни средства са много тежки и представляват опасност за останалите. Разбира се, теглото на пикапа от 3253 кг се оказва решаващо в случая, но разследване на изданието The Drive показва още нещо, което играе основна роля за това мантинелите да не бъдат ефективни.
Проблемът е в ниския център на тежестта на повечето електрически автомобили. За подобни тестове обикновено се използват седани с тегло 1100 кг или тежки пикапи, тежащи два пъти повече. Преминаването към електрическо задвижване обаче означава добавяне на масивни батерии, които допълнително увеличават теглото на автомобилите.
По-важното в случая обаче е как се разпределя това тегло. Екипът, тествал Rivian R1T, провежда същия експеримент с Tesla Model 3, която тежи 1740 кг, почти толкова колкото Ford Mustang GT Fastback с ръчни скорости. По-рано е доказано, че мантинелата може да спре спортния модел, но Tesla-та преминава през нея по същия начин както и големия Rivian, въпреки че е два пъти по-лека.
Причината е, че производителите на електромобили обикновено поставят своите големи, тежки батерии в долната част на колата. Това подобрява управлението и производителността и премества общия център на тежестта по-ниско от традиционните превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива.
В същото време тежките двигатели и трансмисии на поглъщащите бензин автомобили са разположени по-високо в колата от батерията на електромобила. На практика долният център на тежестта на електромобила прехвърля по-голямата част от силата на удара в долните опори на парапета, а не в конструкцията, която е проектирана да абсорбира ударите. Ето защо Tesla влиза под мантинелата, а не се удря направо в нея.
Сега проблемът е двоен. По-големите електромобили тежат повече, отколкото мантинелите могат да понесат, но всички електромобили имат по-нисък център на тежестта, който прехвърля по-голямата част от силата на удара към парапетите на различно място, отколкото са проектирани да бъдат ударени. И това се оказва проблем за инфраструктурата, която на много места е правена преди масовото навлизане на електрически превозни средства.