Още през 2020 година Европейската комисия посочи противодействието на китайската доминация при производството на батерии за електромобили като една от най-важните си стратегически цели. Пет години по-късно обаче от това противодействие няма видим ефект - тъкмо обратното. Делът на китайските компании в световното производство на батерии, който бе 66% през 2023 и 70.3% през 2024, сега вече клони към 78.4%, по данни на корейския институт SNE Research.
Дзън Юичун, популярен и с "английското" си име Робин Дзън, е основателят на CATL - и понастоящем един от най-влиятелните хора в глобалната автомобилна индустрия
Всички големи китайски фирми за батерии увеличават дела си, докато японските и корейските им конкуренти продължават да губят позиции. Европейските компании си остават в графата "и други", особено след като най-амбициозният европейски проект за батерии, Northvolt, обяви банкрут преди няколко месеца.
Общото производство на батерии от януари до май е било 401.3 гигаватчаса, показват данните на SNE Research. Това е ръст от почти 41% спрямо същия период на миналата година.
10-те най-големи производителя на батерии (ГАЛЕРИЯ):
Още по темата:
-
Защо всички преминават към цилиндрични клетки, как Европа да се освободи от китайската зависимост и защо твърдият електролит няма да се случи скоро
-
Плановете за електрическия преход се градят на технологии, които още не са готови. Кои са 10-те най-вероятни батерии на бъдещето?
-
Като се отказва от двигателя с вътрешно горене, Европа заменя зависимостта от Русия и Близкия изток с нова зависимост - от Китай