В някои ситуации стоп светлините на автомобила може да светнат дори преди да докоснете педала на спирачката. Тази конфигурация се изисква от производителите на автомобили и е наложена от европейските органи и хомологационни тестове, за да се избегнат потенциално сериозни инциденти.

Сигурно сте забелязали, че през последните 15 години спирането с двигателя на автомобила е станало все по-слабо. И това може бързо да стане изморително в райони със стръмни наклони, където се налага да се прибягва до по-интензивно използване на механичните спирачки. Намаляването на спирането с двигателя на колите с ДВГ през последните години се обяснява отчасти с намаляване степента на сгъстяване - само при дизелите, тъй като бензиновите като цяло показват увеличение на компресията през последните 15 години - и общия спад в броя на цилиндрите и обема на двигателя. Към това може да се добави и постоянно нарастващото тегло на автомобилите, което свръхкомпенсира спирането с двигател при спускания.
С появата на електрифицираните автомобили, независимо дали са 100% електрически или хибридни, "двигателната спирачка" се завръща. Всъщност е доста лесно електромоторът да се превключи от "мотор" към "генератор на ток" за батерията и обратно. Той позволява рекуперацията на енергия по време на спиране и презареждането на батерията на хибрида или електромобила. Това спиране с двигател, понякога много мощно, е почти като механична спирачка в определени фази. И за да се избегне неприятности от движещия се зад вас автомобил, производителите са програмирали компютъра така, че стоп светлините да светват, дори ако не докосвате педала на спирачката, което е от съществено значение.

Стоповете обаче не се включват систематично. Всъщност, това зависи от силата на забавяне на автомобила - ако тя надхвърли определен праг, считан за реално "спиране" от европейските органи, стоп светлините се активират. В този случай има една специфична стойност - 0,13G. Едва от това ниво на забавяне шофьорите и другите участници в движението, които се движат отзад, ще осъзнаят, че превозното ви средство забавя, без да спирате.
Що се отнася до спирачната сила, при хибридните автомобили, по-специално, електромоторът е този, който работи най-често, много преди хидравлично-механичното спиране. При Volkswagen, например, той е достатъчен, за да постигне сили на забавяне от около 0,25G. При по-интензивно спиране, хидравличната система с апаратите, дисковете и накладките поема контрола, разбира се.


0