fallback

Революция: Водородът става по-евтин от природния газ?

Нова технология, разчитаща на микроби, започна производство в Калифорния

Специално подбрани микроорганизми са в състояние да произвеждат чист водород на цена под тази на природния газ, твърди стартъп от Хюстън, който вече сключи първия си договор за реално приложение на технологията. Компанията Gold H2 започва да експлоатира изоставени петролни кладенци в басейна Сан Хоакин в Калифорния, съобщава Bloomberg NEF. Там нейните патентовани комбинации от микроби и химически агенти превръщат непотребните остатъци от нефт в чист водород, който може да се използва от множество индустрии - от стоманодобивните предприятия до големите камиони, самолети и кораби.          Снимки: Gold H2           Водородът отдавна изглежда привлекателна алтернатива на днешните изкопаеми горива, защото изгаря без вредни емисии, и освен това може да е удобно средство за съхранение на енергията от възобновяеми източници. Основният проблем е, че използваните промишлени методи за производството му са доста замърсяващи и изискват изкопаеми горива. Добивът чрез електролиза пък е чист, но се нуждае от много енергия, което оскъпява силно получения водород. Преди година Automеdia.bg тества водородно BMW X5 във Виена, където цената за зареждане на зелен водород бе 24 евро за килограм. В това е калкулирана и високата стойност на зарядната инфраструктура, разбира се, но и самият водород си остава твърде скъп, със себестойност между 4 и 14 евро на килограм в зависимост от източника на използваната енергия.                         Вместо това, Gold H2 използва комбинация от различни микроби и хранителни вещества. Тя може да се прилага в почти изчерпани петролни находища, превръщайки неизползваемите остатъци нефт във водород, който компанията може да изпомпва към повърхността. Според главния изпълнителен директор Прадийб Секон, това може да става при цени от около 50 щатски цента на килограм - от 8 до 30 пъти по-евтино от сегашния добив чрез електролиза, и дори по-евтино от добиването на природен газ. Процесът не е с напълно нулеви емисии - за да пречисти получения водород, компанията все пак отделя известно количество парникови емисии. Но според Секон те са горе-долу същите като при производство чрез електролиза, и по-ниски от тези при петролния газ.                        Gold H2 планира да започне експлоатацията на второ изоставено петролно поле наесен в Тексас, и междувременно търси възможности да разшири дейността си в Европа, Близкия Изток и Бразилия.

Най-голямата пречка е именно чистотата на получения водород - за момента тя е едва около 40%, което е "изключително нисък показател" според експерта на Bloomberg NEF Мусфика Миши. Премахването на останалите газове от получения продукт на приемлива цена е сложна задача, но напълно разрешима, твърди Секон.       

fallback
  • #18
    До vlastanа ( преди 5 месеца )
    Твърдите, че Китай не били заплашени от фалит за разлика от САЩ. Това твърдение не е вярно. Ситуацията в Китай въобще не е по-добра от ситуацията в САЩ. Просто за Китай почти не се публикуват данни за това на какво дередже са, докато за САЩ ни заливат постоянно с новини за това колко било зле всичко. Препоръчвам ви в Ютюб видеото от един холански доктор по икономика: Economist Fact-Checks Ray Dalio's China's inevitable rise story
  • #17
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Водорода когато гори, превръща азота който се намира в атмосферата в азотни оксиди, които са канцерогенни. На теория ако гори във вакум с наличие само на кислород, наистина ще гори без вредни газове, но на практика никой не гори така водород и тези приказки, че е много чисто не са точни. Да, по чисто гори от дизела и бензина но пак има отпадни продукти от горенето.
  • #16
    ДВГ ( преди 5 месеца )
    Дизeлът cи ocтaвa
  • #15
    Гост=идиот ( преди 5 месеца )
    Щом най-умният човек на света, който ръководи най-голямата автомобилна компания с най-много продажби на автомобили в световен мащаб е казал, че бъдещето е на водорода, няма защо да се правите на по-умни от него! Ще слушате Акио Тойода!
  • #14
    Бай Ганьо ( преди 5 месеца )
    Водорода никога няма да навлезе масово в транспорта, това е много скъп процес, като се почне от електролиза, загряване на водата след това транспорт и съхранение лек газ който минава през стените на съдовете където и да го затвориш, корозивен силно запалим, трябва да се съхранява при високи налягания (350-700 бара) при изключително ниски температури (-253C за течен водород).загубите от преобразуване на енергия е 80-90% за батерии. Не е източник на енергия а енергиен вектор
  • #13
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Както казах, ако успее, ще отиде диретно в предприятията, където се използва за изходна суривина. Там ще подбие сериозно цената на кафевия водород. За автомобили - никакъв шанс.
  • #12
    до 5 ( преди 5 месеца )
    Малко ти е странна математиката. Това водородното BMW е голям SUV с 400 коня. Аналогична кола на бензин ще харчи, да кажем, 12 литра на сто. По актуалната цена на бензина - 30 лева. Водородните станции още са единични и експериментални, и цената е висока, защото зареждащите са малко. Повече водородни коли, повече приходи, по-ниски цени
  • #11
    Гостенино ( преди 5 месеца )
    Пак твърдя, че е скъпо. На левче излиза от нефтения кладенец, Това е като да ти пращат безплатен сладолед от Щатите като ти пращат всеки ден по една фунийка и си плащаш само транспорта от там до България.Дали ще е безплатен или златен като водорода, който иска малко повече разходи и грижи от сладоледа?
  • #10
    Гост ( преди 5 месеца )
    Теслю врачката твърдеше че производството на водород е скъпо.Още една негова прогноза отече в канала.
  • #9
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Със сигурност има и не малко пропаганда във новините за всичките технологични чудеса на Китай, но половината да са истина пак е доста.
fallback
Последни