IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кой ще ни върне по 32 милиона лева годишно за безсмисления екостикер?

4 години след въвеждането на лепенките за екокатегория, ВАС окончателно ги отменя

Върховният административен съд окончателно сложи точка на най-безсмисленото ограбване на българските шофьори в последните години: така наречения "екостикер". Петчленен състав на ВАС се произнесе, че при въвеждането им през 2021 не са посочени нито мотиви, нито финансова обосновка. В Automedia.bg още преди години писахме, че системата е напълно безсмислена за всички, освен за фирмата, която печата въпросните стикери - "Демакс" на депутата от БСП Петър Кънев (тя бе спечелила поръчката още месеци преди обнародването на законовите промени в "Държавен вестник"). Решението на петчленния състав потвърждава миналогодишното решение на тричленен състав за отпадане на лепенките с чип, които трябваше да се поставят на всеки автомобил след годишен технически прегред и да указват неговата "екологична категория". 
   
    
екостикер, стикер, ГТП, екологична група
    
          
Разбира се, решението на съда няма да върне на българските шофьори внушителните средства, инвестирани в напълно безполезните стикери. Първата поръчка бе спечелена от "Демакс" (единствен участник в търга) с цена от 6.80 лева на стикер, но потребителите плащаха за тях по 10.56 лева на пунктовете за ГТП. В България само водените на отчет автомобили са над 3.7 милиона. Ако допуснем, че 3 милиона от тях преминават редовно ГТП, това прави по 20.4 милиона лева годишно за "Демакс", и 31.7 милиона лева ненужни допълнителни разходи за шофьорите. Цената за годишен технически преглед след въвеждането на стикерите скочи от 45 лева до около 60 лева (явно за да включи и тежкия труд по залепянето на стикера на предното стъкло). На никого не му е минало и през ум да я намали обратно след отпадането на екостикера, а междувременно инфлацията я напомпа допълнително. 

Защо екостикерите бяха пълна безсмислица? По две причини. Първо, благодарение на стотиците милиони от нашите данъци, инвестирани в новите електронни системи на МВР, информацията за това дали автомобилът е преминал преглед и каква е екологичната му категория може да се извлече с проста проверка по регистрационния номер. Всъщност камерите за контрол на трафика могат да извличат тази информация автоматично, когато преминавате край тях (същото важи и за "Гражданска отговорност"). 
   
     
ГТП, данни
    
        
Второ, самото определяне на "екологична категория" бе бутафорно и направено само за да се отчете дейност.

През 2018 с промени в Наредба № Н-32 сервизите за ГТП бяха задължени да разполагат с четирикомпонентен газоанализатор за бензиновите двигатели (чл. 9), който може да измерва СО, СО2, СН, О2, NОx в отработилите газове. Но по регламент определянето на екокатегорията се извършваше само на базата на един показател - нивата на въглероден оксид (CO). Да не говорим, че много пунктове и досега си карат със старите, еднокомпонентни газоанализатори. На всичкото отгоре се мерят не точните количества, а процентното съотношение от общия поток отработили газове. При дизелите е същото, само че се мери т. нар. "димност" - просто казано, колко гъст е пушекът. Да се определи екологичността на автомобила на базата на един показател, е горе-долу като да се определи ръстът и теглото на човек на базата на паспортната му снимка. 

Впрочем отпадането на екостикерите не означава, че не трябва да лепите нищо на предното си стъкло. Все така си остава стикерът за преминат технически преглед, макар и без чип в него. Ползата от този стикер е същата - само за онези, които го печатат и препродават. 
  
      


  
        

 

0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 3 ( преди 2 седмици )
    От 5 години от както дойде промянта все отпада, ама защо ли още го имама на колата?
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    надявам се някой отговорен фактор в *** да чете аутомедия и да отпадне плащането на местни данъци към общините за притежавано мпс тъй като това е движима собственост и съответно автомобилите се експлоатират на територията на цялата страна и да не се заплащат допълнително и винетни такси не сме частна държава поне не знам някой да я дал на концесия че да плащаме допълнителни такси следвайки логиката общините може да ни искат и винетки за тротоарите
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    подавате иск по закон за отговорността на държавата и си искате парите както и за емоционалните вреди от стреса при отлепянето всяка година и следвайки логиката при всеки технически преглед може да ви искат и пререгистрация на автомобила защото регистрационните номера на автомобила са били издадени за срок от една година както и за пренабиване номера на двигател рама нов голям малък талон
  • #4
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Само БСП ( преди 3 седмици )
    БСП мисли за народа (как да го оскубе).
  • #3
    8 rate up comment 0 rate down comment
    до 2 ( преди 3 седмици )
    Отпада стикерът за ГО, но от догодина, по някаква причина, която сигурно няма нищо общо с пешо кънев
  • #2
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Гражданската кога, писна ми да търкам всяка година...
  • #1
    27 rate up comment 4 rate down comment
    Хм... ( преди 3 седмици )
    Питайте опгербдпс. Населението трябва да бъде скубано! Усвояване, усвояване, усвояване!