Върховният административен съд окончателно сложи точка на най-безсмисленото ограбване на българските шофьори в последните години: така наречения "екостикер". Петчленен състав на ВАС се произнесе, че при въвеждането им през 2021 не са посочени нито мотиви, нито финансова обосновка. В Automedia.bg още преди години писахме, че системата е напълно безсмислена за всички, освен за фирмата, която печата въпросните стикери - "Демакс" на депутата от БСП Петър Кънев (тя бе спечелила поръчката още месеци преди обнародването на законовите промени в "Държавен вестник"). Решението на петчленния състав потвърждава миналогодишното решение на тричленен състав за отпадане на лепенките с чип, които трябваше да се поставят на всеки автомобил след годишен технически прегред и да указват неговата "екологична категория".
Разбира се, решението на съда няма да върне на българските шофьори внушителните средства, инвестирани в напълно безполезните стикери. Първата поръчка бе спечелена от "Демакс" (единствен участник в търга) с цена от 6.80 лева на стикер, но потребителите плащаха за тях по 10.56 лева на пунктовете за ГТП. В България само водените на отчет автомобили са над 3.7 милиона. Ако допуснем, че 3 милиона от тях преминават редовно ГТП, това прави по 20.4 милиона лева годишно за "Демакс", и 31.7 милиона лева ненужни допълнителни разходи за шофьорите. Цената за годишен технически преглед след въвеждането на стикерите скочи от 45 лева до около 60 лева (явно за да включи и тежкия труд по залепянето на стикера на предното стъкло). На никого не му е минало и през ум да я намали обратно след отпадането на екостикера, а междувременно инфлацията я напомпа допълнително.
Защо екостикерите бяха пълна безсмислица? По две причини. Първо, благодарение на стотиците милиони от нашите данъци, инвестирани в новите електронни системи на МВР, информацията за това дали автомобилът е преминал преглед и каква е екологичната му категория може да се извлече с проста проверка по регистрационния номер. Всъщност камерите за контрол на трафика могат да извличат тази информация автоматично, когато преминавате край тях (същото важи и за "Гражданска отговорност").
Второ, самото определяне на "екологична категория" бе бутафорно и направено само за да се отчете дейност.
През 2018 с промени в Наредба № Н-32 сервизите за ГТП бяха задължени да разполагат с четирикомпонентен газоанализатор за бензиновите двигатели (чл. 9), който може да измерва СО, СО2, СН, О2, NОx в отработилите газове. Но по регламент определянето на екокатегорията се извършваше само на базата на един показател - нивата на въглероден оксид (CO). Да не говорим, че много пунктове и досега си карат със старите, еднокомпонентни газоанализатори. На всичкото отгоре се мерят не точните количества, а процентното съотношение от общия поток отработили газове. При дизелите е същото, само че се мери т. нар. "димност" - просто казано, колко гъст е пушекът. Да се определи екологичността на автомобила на базата на един показател, е горе-долу като да се определи ръстът и теглото на човек на базата на паспортната му снимка.
Впрочем отпадането на екостикерите не означава, че не трябва да лепите нищо на предното си стъкло. Все така си остава стикерът за преминат технически преглед, макар и без чип в него. Ползата от този стикер е същата - само за онези, които го печатат и препродават.