При драстично скочилите цени на новите автомобили напоследък, покупката втора ръка започва да придобива все повече смисъл - особено когато става дума за кола на 6-7 години. Докато корпоративните собственици обикновено сменят автомобилите си между третата и петата година, частните собственици най-често се разделят с колата си именно след 6-ата или 7-ата година - а техните машини по правило са по-добре поддържани и пазени от служебните. До този момент гаранцията обикновено е изтекла, но вграденият в основните агрегати ресурс не е изчерпан - с подмяна на някои консумативи и добра грижа, една 7-годишна кола спокойно може да прослужи още толкова, без да създава сериозни проблеми.
Тук ще ви запознаем с резултатите от актуалния доклад на TUV за надеждността на автомобилите на възраст 6-7 години, тоест произведени през 2017 и 2018 (тестовете на TUV са правени през миналата година). Можете да си припомните и резултатите при автомобилите на 8-9 години, на 10-11 години и на 12-13 години.
Най-здравите коли от 2017-2018 година (ГАЛЕРИЯ):
Среден процент проблеми: 10,7%
Среден пробег: 83,000 км
Тук става дума за последните производствени серии на предишното поколение (8U) и за първите от актуалното (F3). При старата генерация слабо място е окачването, чиито алуминиеви компоненти не издържат на комбинацията от високо тегло и лоши пътища. Потенциални източници на проблеми са 7-степенният S-Tronic автоматик и ламбда сензорът. Имаше сервизни акции за стопове и за въздушните възглавници.
При новото поколение окачването вече е подсилено, а сервизните акции до момента се отнасят до дреболии: разхлабен пластмасов капак на двигателя, разхлабена плочка на педала за газта при автоматика, и дефектен предпазител на батерията при плъг-ин хибридната версия.
TUV, германската Асоциация за технически инспекции, всяка година проверява около 10 милиона автомобила, но включва в докладите си само онези модели, от които са изследвани достатъчно бройки. Поради това от данните липсват популярни у нас автомобили като Honda CR-V, както и цели марки като Jeep, Alfa Romeo и Lexus.
Ако се съди по данните, най-сигурно все така е да заложите на германски или японски автомобил. Volkswagen е рекордьор по брой модели в Топ 20 по надеждност - цели 4 (макар че два от тях могат да се разглеждат и като един модел). По три представителя на върха имат също Mazda, Audi и Mercedes, а Seat добавя два. Но не бива сляпо да се доверявате на германското качество: в последната десетка, където са най-проблемните модели, има цели четири Made in Germany, някои от които са с по-лоши показатели от Dacia Sandero.
BMW Серия 5 е една от най-търсените коли втора ръка у нас, но в доклада на TUV за моделите от 2017-2018 е на самото дъно по констатирани проблеми
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 22. Mercedes C-Class - 11,0% (99,000 км), 23. Renault Captur - 11,1% (65,000 км), 24. Hyundai i20 - 11,2% (71,000 км), 24. Opel Mokka X - 11,2% (72,000 км), 26. Opel Grandland X - 11,3% (76,000 км), 27. Kia Rio - 11,4% (70,000 км), 28. Audi A1 - 11,5% (71,000 км), 28. Mercedes GLC - 11,5% (97,000 км), 30. Renault Scénic - 11,6% (82,000 км), 31. VW Touran - 11,7% (113,000 км), 32. Opel Meriva - 11,8% (66,000 км), 33. Audi Q5 - 11,9% (117,000 км), 33. Opel Adam - 11,9% (60,000 км), 35. Seat Leon - 12,2% (95,000 км), 36. Skoda Octavia - 12,4% (115,000 км), 36. Volvo XC60 - 12,4% (114,000 км), 38. Skoda Citigo - 12,5% (61,000 км), 38. Skoda Fabia - 12,5% (75,000 км), 38. Skoda Yeti - 12,5% (81,000 км), 38. Opel Astra - 12,6% (96,000 км), 41. Suzuki Swift - 12,6% (73,000 км), 41. Toyota Yaris - 12,6% (62,000 км)
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 44. Audi A6/A7 - 12,9% (128,000 км), 45. Ford Ecosport - 13,0% (63,000 км), 45. Skoda Rapid - 13,0% (85,000 км), 45. VW Polo - 13,0% (70,000 км), 48. Nissan Qashqai - 13,1% (81,000 км), 48. VW Up - 13,1% (66,000 км), 50. Mercedes E-Class - 13,2% (129,000 км), 50. VW Beetle - 13,2% (62,000 км), 52. Mazda 3 - 13,3% (85,000 км), 53. Ford Kuga - 13,4% (90,000 км), 54. Hyundai ix20 - 13,5% (60,000 км), 54. Skoda Superb - 13,5% (125,000 км), 54. Toyota Auris - 13,5% (82,000 км), 57. VW Touareg - 13,7% (118,000 км), 58. Ford C-Max - 13,8% (84,000 км), 58. Hyundai Tucson - 13,8% (87,000 км), 58. Kia Ceed - 13,8% (89,000 км), 61. Ford B-Max - 13,9% (60,000 км), 61. Kia Sportage - 13,9% (87,000 км), 61. Smart Fortwo - 13,9% (49,000 км), 61. Toyota Aygo - 13,9% (62,000 км), 61. VW Passat - 13,9% (134,000 км)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 66. BMW 1/2 Series - 14,0% (83,000 км), 67. Ford Ka+ - 14,1% (56,000 км), 67. Ford Mondeo - 14,1% (122,000 км), 67. Ford S-Max - 14,1% (117,000 км), 67. Seat Mii - 14,1% (66,000 км), 71. Audi A4/A5 - 14,4% (114,000 км), 72. Peugeot 208 - 14,5% (66,000 км), 73. BMW X3/X4 - 14,6% (107,000 км), 74. VW Caddy - 15,1% (110,000 км), 75. Renault Mégane - 15,3% (87,000 км), 76. Opel Corsa - 15,4% (67,000 км), 77. Seat Ibiza - 15,5% (80,000 км), 78. BMW 3/4 Series - 15,7% (113,000 км), 79. Peugeot 2008 - 15,8% (68,000 км), 79. Peugeot 308 - 15,8% (101,000 км), 81. Fiat 500 - 16,1% (54,000 км), 82. Renault Twingo - 16,4% (56,000 км), 83. Citroën C3 - 16,5% (62,000 км), 84. Hyundai i10 - 17,4% (58,000 км)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 85. Opel Insignia - 17,6% (124,000 км), 86. Ford Fiesta - 17,8% (73,000 км), 86. Kia Picanto - 17,8% (60,000 км), 88. Fiat Panda - 18,0% (58,000 км), 88. Renault Clio - 18,0% (71,000 км), 90. Citroen Berlingo - 18,3% (94,000 км), 91. Hyundai i30 - 18,4% (92,000 км), 92. BMW X1 - 18,7% (86,000 км), 93. Ford Focus - 19,5% (100,000 км), 93. Nissan Micra - 19,5% (57,000 км), 95. Mini - 19,6% (69,000 км)
Честта на Франция все така се брани основно от произвежданото в Испания Renault Captur, но сега и Scenic попада в зелената зона на класирането. От корейските модели най-добро е представянето на Hyundai i20 и Kia Rio. Най-предно класираният Ford е чак 45-и. Нито една италианска кола не попада дори в Топ 80.
VW Passat е автомобилът с най-висок среден пробег от всички изследвани модели. Имайте го предвид, когато видите някой "качваш се и караш" екземпляр на Горубляне, чийто километраж показва 105,000 км за 20 години
Прави впечатление пропадането на MINI, чийто основен модел до 2016 влизаше в Топ 20, а сега е близо до дъното. Сред последните десет очаквано попадат всички модели на Dacia, но компания им правят и цели три BMW-та, включително толкова популярната на вторичния пазар у нас Серия 5. Разбира се, при тях и средният пробег е доста по-висок от този на повечето други модели. Най-много километри в Германия навърта Volkswagen Passat - средно по 134,000 за 7-годишните автомобили, следват го Е-класата на Mercedes (129,000 км), Audi A6 (128,000 км), Skoda Superb (125,000 км) и Opel Insignia (124,000 км).
МОДЕЛИТЕ С НАЙ-МНОГО ПРОБЛЕМИ:
96. Dacia Sandero - 19,7% (69,000 км)
97. Renault Zoe - 19,9% (61,000 км)
98. BMW X5/X6 - 20,4% (121,000 км)
99. VW Sharan - 20,8% (116,000 км)
100. Seat Alhambra - 20,9% (110,000 км)
101. BMW 2 Active Tourer - 21,2% (89,000 км)
102. Dacia Logan - 22,3% (91,000 км)
103. BMW 5/6 Series - 23,6% (111,000 км)
104. Dacia Duster - 24,3% (81,000 км)
105. Dacia Dokker - 26,5% (89,000 км)