Акио Тойода, е известен с това, че винаги казва това, което мисли. От години той твърди, че принуждаването на всички хора да купуват електромобили не е пътят напред. И сега го повтаря, като излага аргументите си.
Председателят на Toyota, който е бивш президент на компанията, продължава да бъде категоричен, че преходът не бива да се прави прибързано, както и че инвестирането в инвестирането в електрически превозни средства би имало огромни последици за цялата автомобилна индустрия. Основната причина е, че милиони работни места по цялата верига на доставки ще бъдат изложени на риск, ако двигателите с вътрешно горене бъдат премахнати твърде бързо.
По отношение на околната среда Тойода твърди, че електромобилите все още са много по-мръсни от хибридите. Внукът на основателя на компанията Киичиро Тойода твърди, че Toyota е продала около 27 милиона хибрида от пускането на първото поколение Prius през 1997. Според него тези хибриди имат същия въглероден отпечатък като 9 милиона изцяло електрически превозни средства.
С други думи, едно електрическо превозно средство е толкова мръсно, колкото три хибрида. Тойода твърди, че разликата е още по-голяма, когато електрическите превозни средства се зареждат с електричество от топло-електрически централи, зависими от изкопаеми горива, както е в Япония.
„Ако бяхме произвели девет милиона електрически превозни средства в Япония, това всъщност щеше да увеличи въглеродните емисии, а не да ги намали. Това е така, защото Япония разчита на топло-електрически централи за електричество“, обяснява Акио Тойода.
Нежеланието на Toyota да приеме напълно електрическите превозни средства предизвика критики, като някои дори поставиха под въпрос бъдещето на компанията. Всъщност обаче се случва точно обратното и през 2024 Toyota беше най-големият автомобилен производител в света за пета поредна година.
Електромобилите на японския производител може да изостават от конкуренцията, но Toyota компенсира това с хибридите си и останалите модели с двигатели с вътрешно горене, които все още продава. Последният автомобил с бензинов двигател, получил хибридно задвижване, е Aygo X - най-малкият модел на фирмата извън кей-карс които се продават изключително в Япония. Toyota твърди, че малкият хечбек има най-нисък CO₂ отпечатък от всички автомобили без plug-in заряд на пазара.