Volkswagen отново направи рязка промяна в плановете си, като този път това се отнася за новата ултраморена електрическа платформа SSP (Scalable Systems Platform), която ще може да поддържа и двигатели с вътрешно горене. Те обаче няма да задвижват колелата на автомобила.
Германският производител обяви пристигането на революционна електрическа платформа преди четири години, като тя трябваше да обедини всички модели на групата под един покрив – от градски микроавтомобили до престижни SUV-ове. Днес SSP все още чака своята премиера, като забавянето на дължи на провала на дъщерното софтуерно подразделение Cariad.
Сега от компанията разкриват, че Volkswagen SSP позволява използването на „удължители на пробега“ – т.е. бензинови двигатели, които не задвижват колелата, а произвеждат изключително електричество за зареждане на батерията. Това е концепция, с която сме виждали в BMW i3 REx, Mazda MX-30 с роторен двигател или предстояща Ramcharger. Технологията e-Power на Nissan следва подобен принцип: бензиновият двигател захранва батерията, а не задвижващата система.
Volkswagen вече обяви интерес към удължаващите пробега. Новосъздадената марка Scout ще пусне пикап и SUV, оборудвани с генератори с атмосферно пълнене. В Китай наскоро представеният концепт ID. Era представлява триредов SUV, разработен със местния производител SAIC, който също разполага с бензинов генератор.
Създаването на SSP е по идея на VW, като ще служи като основа за модели във всички нейни марки и в крайна сметка ще замени всички съществуващи електрически платформи. Тийзър изображение показва пет различни стила на каросерията, вариращи от градски хечбек до голям SUV. Изданието Automotive News съобщава, че ще има общо осем производни, покриващи всеки сегмент на пазара. Очаква се електромобилите от следващо поколение, базирани на SSP, да започнат да се пускат на пазара през 2026, вероятно дебютирайки в Китай, преди да пристигнат в Европа година по-късно.
Не е ясно обаче дали ще видим тази технология в Европа, където главният изпълнителен директор на VW Томас Шефер смята, че plug-in хибридите са по-жизнеспособният вариант. Според него „удължителите на пробега“ са скъпи за разработване, докато днешните plug-in хибриди вече предлагат приличен електрически пробег и бързо зареждане. Според Шефер, предлагането и на двете решения не би било икономически осъществимо.
Един от най-значимите модели, които ще използват платформата SSP, ще бъде Golf от девето поколение, изцяло електрически. Планирано е той да се появи към края на десетилетието и ще съществува едновременно с Mk8 с двигател с вътрешно горене в продължение на няколко години. VW може да запази настоящия Golf в продажба до средата на 30-те години на XXI век. Електрическият Golf ще се произвежда във Волфсбург, докато производството на модела с двигател с вътрешно горене ще се премести в завода в Пуебла, Мексико, през 2027.