През последните няколко години станахме свидетели на постепенното изчезване на спортните автомобили в Европа. Решението на Honda да пенсионира Civic Type R тази седмица следва дълга поредица подобни съобщения от други марки. Не защото искаха, а защото трябваше. Honda дипломатично заявява, че моделът се спира от производство "в съответствие с европейското законодателство". Четейки между редовете, хотхечът изчезва, защото не може да отговори на все по-строгите стандарти за емисии, коментира Motor1.
По същата причина Mazda беше принудена да се откаже от 2-литровия двигател на Miata миналата година, оставяйки по-малката 1.5-литрова версия като единствената опция за купувачите на MX-5 в Европа. По подобен начин Volkswagen спря 6-степенната ръчна скоростна кутия в Golf GTI, ход с глобални последици. Докато Golf R вече беше само с автоматична скоростна кутия в Европа, американците все още имаха възможност за ръчна. С фейслифта на модела дори това го няма, тъй като флагманът Golf загуби педала на съединителя.
Строгото законодателство на ЕС, насочено към емисиите, взе и две жертви сред моделите на Hyundai - i20 N и i30 N. Влошавайки нещата, дори и да не e пряко свързано с емисиите, Ford спря производството на Fiesta ST през 2023 година и планира да стори същото с Focus ST през следващите месеци.
Не само правилата за емисиите обаче убиват спортните коли. Преди около година 718 Boxster и Cayman бяха изтеглени от европейския пазар. Новите разпоредби на ЕС за киберсигурност принудиха Porsche да пенсионира дуото със средно разположен двигател по-рано от планираното. Cayman GT4 RS и Boxster RS Spyder обаче получиха изключения поради ограниченото им производство.
Задвижваните от ДВГ 718-ки още се предлагат на пазари извън ЕС, но няма да е за дълго. Производството спира през октомври и техните електрически наследници няма да са готови навреме за плавен преход. Въпреки че не е спортен автомобил, първото поколение на Macan се оттегли от Европа през 2024-та поради същата причина. Кросоувърът ще бъде спрян от производство догодина, а негов заместник ще се появи към края на десетилетието.
По подобен начин Toyota беше принудена да спре производството на GR86 миналата година поради Общите правила за безопасност 2 (GSR2), а нейният еквивалент, Subaru BRZ, последва примера ѝ. Alpine получи двугодишно изключение за A110, тъй като спортното подразделение на Renault се квалифицира като марка с малък обем производство. Френското спортно купе обаче ще бъде пенсионирано след юли 2026 година, за да даде път на електрически наследник.
Сякаш това не е достатъчно, но дори моделите, които оцеляват, се сблъскват с екстремни насрещни ветрове в Европа. Няколко държави налагат гигантски данъци върху автомобилите с високи емисии. Като Нидерландия, например, където цената на Toyota GR Yaris започва от 89 295 евро. Във Франция задължителният данък върху CO₂ изтласква цената на трицилиндровия хотхеч до шестцифрена сума. Като стана дума за Toyota, Supra също е на път да изчезне от Европа.
Необходимостта от по-строги регулации за емисиите е разбираема. Суровата реалност е, че всички автомобили вредят на околната среда. Дали обаче някой може да ни убеди, че 1,6-литров супермини като GR Yaris е по-вреден за околната среда от електрическия Mercedes G-Class с тегло от 3085 кг. Да, той не излъчва вредни емисии, но тежи над два пъти повече от GR Yaris.
За да е ясно, ЕС не забранява изцяло колите с високи емисии. Mercedes може да си продава S-класата с V12 двигател, ако електромобилите и plug-in хибридите на компанията компенсират емисиите. Всъщност ЕС удължи целта за емисии на CO₂ за целия автопарк от 2025-та до 2027-ма, като даде на производителите още две години да достигнат средната стойност от 93,6 г/км или 15% под целта за 2020-2024 г.
Нещата обаче ще станат още по-тежки през 2030 година, когато автомобилните производители трябва да се задържат под 49,5 г/км. Какво е наказанието за непостигане на тази цел? Огромни глоби. Според Европейската комисия: "Ако средните емисии на CO2 на автопарка на производител надвишат неговата специфична цел за емисии за дадена година, той трябва да плати - за всяко от новото си превозно средство, регистрирано през годината - такса за свръхемисии от 95 евро на г/км над стойността".
95 евро може и да не звучи много, но се отнася за всеки регистриран автомобил. За гиганти като Volkswagen Group или Stellantis разходите са потресаващи. По-рано тази година Ролф Волер, ръководител на отдела за финансови въпроси и връзки с инвеститорите на Volkswagen, заяви, че компанията рискува глоба от 1,5 милиарда евро само за 2025 година.
Миналата година главният изпълнителен директор на Renault изчисли, че автомобилните производители, действащи в Европа, биха могли колективно да платят до 15 милиарда евро глоби за емисии, въпреки че и двете цифри бяха цитирани преди целта да бъде удължена до 2027-та. Компаниите вече имат малко повече възможности да продават plug-in хибриди и електромобили, компенсирайки останалите си модели с ДВГ. По-крайна мярка би била ограничаването на производството на ДВГ, нещо, което Stellantis не е изключила, ако продажбите на електромобили се понижат.
През първите четири месеца на тази година изцяло електрическите превозни средства достигнаха 15,3% пазарен дял в ЕС, което е солидно увеличение от 3,3% спрямо същия период на 2024-та. Хибридите се покачиха от 28,9% на 35,3%, а plug-in хибридите - от 7,2% на 7,9%. Тези данни, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), са обещаващи за компаниите, които се опитват да избегнат големи глоби.
Въпреки това, готините автомобили с ДВГ водят губеща битка, не само заради високите си емисии, но и защото заемат нишов пазар. Разбираемо е, че производителите не искат да инвестират в по-чисти двигатели за превозни средства, които ще продават само в малки количества. Математиката не излиза.
Компромисът? Електрификация на спортните автомобили. Някои, като силно противоречивия Mercedes-AMG C63, са избрали plug-in хибридния път. Други, като предстоящите Boxster и Cayman, преминават изцяло към електричество. Ерата в Европа на спортните автомобили, работещи само с бензин, е към своя край и тази промяна ще има глобални последици, особено след като много от най-известните играчи в индустрията са базирани на Стария континент.
Да не забравяме и крайната цел на ЕС: нула грама CO₂ на километър от всички нови автомобили от 2035 година. Това на практика ще забрани колите само с ДВГ след по-малко от десетилетие. Има малка вратичка, тъй като биха могли да бъдат разрешени превозни средства с ДВГ, работещи със синтетично гориво или водород. Реално погледнато обаче, масовото приемане на тези алтернативи с течение на времето изглежда много малко вероятно. Това наистина е краят на една ера за истинските автомобилни фенове.