fallback

AC или DC - кое зареждане на електромобил е по-ефективно?

Резултатите от специални тестове показаха доста интересни разлики в загубата на енергия

Когато се генерира, предава или разпределя електричество, има така наречените енергийни загуби. Това е неизбежно дори когато включваме електромобила си, за да заредим батерията му. Дисплеят на колата ще ви покаже колко енергия сте възстановили от зареждането, а сметката ви за ток - колко сте изразходвали. Нищо няма да ви каже обаче, колко електричество е било загубено.

Снимки и графики: ADAC

За да добиете представа за какво става дума, Германският автомобилен клуб (ADAC) проведе два специфични теста с четири различни електромобила, едни от най-популярните на пазара. Целта беше да се отговори на въпроса "Кой вид зареждане е най-ефективен?".

Когато зареждате електромобила в гаража си, вие приемате променлив ток от електрическата система на дома си, а вътрешното зарядно устройство на колата го преобразува в постоянен. При този процес, както стана ясно, ще се загуби значително количество енергия, но разликата ще варира в зависимост от вида на зареждането.

ADAC проведе тестове с четири електрически автомобила.

Най-лесният и евтин вариант би бил да го включите в конвенционален домашен контакт и да заредите автомобила с  мощност 2,3 kW. Това не е, на първо място, най-безопасният или препоръчителен вариант. Ако обаче имате Wallbox у дома, въпреки разходите (средно между 1000 и 1500 евро), в дългосрочен план ще се възползвате от капацитет на зареждане от 11 или 22 kW.

ADAC проведе тестовете си с Renault ZOE, Volkswagen ID.3, FIAT 500e и Tesla Model 3. Разликите между автомобилите бяха забележими, както и тези при зареждане по три различни начина: свързан към нормален контакт, към Wallbox с пълна мощност и към Wallbox, но с намалена мощност на зареждане.

Загубите при зареждане при използване на конвенционален контакт, зарядна станция Wallbox и такава с намалена мощност.

За да добиете представа, при ZOE се наблюдават най-драстичните вариации: 24,2% от енергията се губи по време на зареждане от нормален контакт, а 9,7% при зареждане от 11 kW Wallbox. Това е разлика от почти 15%, което може да се равнява на 120 евро годишно (по цените на тока в Германия), хвърлени на вятъра само поради тази причина.

FIAT 500e се оказа най-ефективен във всяко отношение: загуба от съответно 12,7% и 6,3%, но също така и загуба от 13,9%, когато мощността на Wallbox беше ограничена - най-лошият резултат от този вид в тестовете.

Наличието на Wallbox у дома минимизира загубите на енергия по време на зареждане.

Заключенията на ADAC са ясни: зареждането чрез стенна зарядна станция е най-рентабилното, докато по-ниската зарядна мощност води до по-големи загуби при зареждане. Зад това стоят няколко фактора , като например, че 12-волтовата електрическа система обслужва няколко управляващи блока по време на зареждане. Тук се губят около 100–300 вата. Подобренията в зарядните устройства за автомобили показват огромен потенциал за подобрение в бъдеще, според ADAC.

Зареждането от стенна кутия намалява времето за зареждане, което води до по-малко загуби на мощност. Освен това, захранващите кабели в стенните кутии са по-добре проектирани и имат по-малко загуби на мощност в сравнение с тези, използвани в контактите Schuko, които имаме у дома. Така че, имайте предвид следното: загубите на мощност в битовите контакти са между 10 и 30 процента, докато в зарядно устройство Wallbox те са само 5-10.

При използване на зарядни устройства на обществени станции , други променливи влизат в действие - преобразуването на променлив ток в постоянен се извършва на самата станция, така че няма загуби в този смисъл в сравнение с това, което се наблюдаваше при другите тестове.

Процес на зареждане на обществена станция с постоянен ток.

Тези бързи зареждания обаче се извършват на много по-високи нива на мощност, което води до значително по-високо нагряване на батериите. За да ги контролират и да предотвратят прегряване, съвременните електромобили разполагат с усъвършенствани системи за охлаждане, а това изисква енергия, която идва от самите зарядни устройства. Това става по-сериозно при опит за зареждане на автомобила в ситуации на прекомерно високи или ниски температури , което кара тези системи да работят по-интензивно.

След тестовете с Hyundai IONIQ 6, Renault Mégane E-TECH, VW ID.3 и Tesla Model Y, ADAC установи, че загубите от преобразуване на станция с бързо зареждане са средно 3%, като допълнителни загуби между 2 и 8% се генерират от нагряването на батерията.

Накратко, като се има предвид цялата енергия, извлечена от мрежата, общите загуби при постоянен ток варират между 5 и 15 процента. ADAC заключава, че "зареждането с постоянен ток е най-ефективното, но зареждането с променлив ток често е най-рентабилно".

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Математиката никога не ти е била силна страна. По-добре 30% загуба на 15 стотинки, отколкото 3% загуба на 80 стотинки
  • #6
    анонимен ( преди 5 месеца )
    момчета като заредите ютиите ще ходите ли до резово мисля да оставя обещаните сто кинта награден фонд в рамка и на видно място в "Bistro Lodkite" да се почерпите сафрид биричка салатка условието е непроменено тръгване от плошад Народно събрание и без да зареждате по пътя и без да ползвате допълнителни Portable Power Station соларни батерии или генератори за заряд в движение да стигнете до най югоизточната точка на европейския съюз ако има желание и екипа на автомедия може да документира прехода
  • #5
    анонимен ( преди 5 месеца )
    За DC трябват дебели кабели. Всички пестят от бакъра.
  • #4
    carpe_diem ( преди 5 месеца )
    Липсва 7 kW монофазно, което е и най-използвано за вкъщи. Едно е да дадеш 96 лева за проучване и 300 или 400 беше за вдигане на партидата на апартамента от стандртните 6 на 12 KW монофазно (от които да можеш да ползваш до 7 kW за колата при нужда), друго е не знам колко си стотин или дори хиляди пари беше да се пусне трифазно и там вече и станциите са много по-скъпи. А 7 kW си е предостатъчно - за 8-часовата нощна тарифа зареждаш над 50 kWh ток, което си е над 70-75% от повечето големи батерии.
  • #3
    Ник намира ( преди 5 месеца )
    От цялата статия нищо не се разбира дали *** или DC.т.е.чешаме се там където не ни сърби.
  • #2
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Има и друг нюанс, който не е споменат В статията. С колкото по-голяма максимална мощност е възможно да се зарежда батерията, толкова по-малки са загубите. В бъдеще електромобилите вероятно дори няма да имат охладителна система на батериите, въпреки че ще се зареждат с мегаватови зарядни станции за 3-5 минути от 10 до 80%
  • #1
    анонимен ( преди 5 месеца )
    "зареждането с постоянен ток е най-ефективното, но зареждането с променлив ток често е най-рентабилно"... Това винаги е било вярно... досега. Скоро тази парадигма ще бъде преобърната. За ултра бързите мегаватови зарядни станции, батериите са задължителна част. Те в повечето случаи биват зареждани С по-малка мощност от мрежата, Това позволява да бъдат зареждани с евтина и дори безплатна енергия, която после могат да продадат хем евтино хем с голяма надценка. По-евтино от домашно зареждане.
fallback
Последни