Карлос Тавареш даде първото си задълбочено интервю за медиите, след като подаде оставка като изпълнителен директор на Stellantis миналия декември. Шест месеца след драматичните събития той живее във фермата си в Сантарем, Португалия, отглежда грозде, прави портвайн от него и инвестира спестяванията си в други области на бизнеса, които по никакъв начин не са свързани с автомобилната индустрия, която според Тавареш е преживяла трудни времена.
Миналата седмица Stellantis най-накрая назначи новия си изпълнителен директор, 51-годишния италианец Антонио Филоза. В същото време неговият предшественик, 66-годишният португалец Таварес, говори пред Bloomberg в родината, освежен и подмладен, защото голямото главоболие на Stellantis вече не е негова грижа.
"Отне ми 45 години, за да разбера, че е по-добре да работиш за себе си, отколкото за някой друг. Приятелите ми казват, че съм бил прав да си тръгна и че съм направил това в точния момент", кавза Тавареш. Според него той не е бил уволнен, а е взел решение да напусне след подробен разговор с председателя на борда на директорите на Stellantis Джон Елкан.
За предсрочното прекратяване на договора му, който беше до началото на 2026 г., Таварес получи обезщетение от около 35 милиона евро. Той добавил тези пари към предишните си спестявания от голямата си заплата като топ мениджър и ги инвестирал в собствено лозе. Таварес успял също така да купи няколко хотела и обмисля придобиването на дял в авиокомпания или инвестирането в обещаващ проект в областта на здравеопазването, изкуствения интелект или модата.
Автомобилната индустрия в момента не е в сферата на интересите на Таварес. Според него европейската автомобилна индустрия я очаква серия от нови сливания, насочени към намаляване на разходите в резултат на синергии. В противен случай местните компании просто няма да оцелеят в условията на силната конкуренция от Китай и все по-строгите законодателни изисквания на ЕС по отношение на екологията и безопасността.
В същото време европейските компании едва ли ще могат да произвеждат електромобили толкова евтино, колкото Китай, така че ще трябва да се насочат към по-високи ценови сегменти. Тоест, според Таварес, бюджетният сегмент на пазара рано или късно ще бъде изцяло зает от китайците. Всичко това вече видяхме на пазара на смартфони и друга потребителска електроника.
Тавареш признава, че влошените отношения на Stellantis с американските ѝ дилъри и доставчици са негова отговорност и че много неща е можело да се направят по различен начин. В крайна сметка обаче, това нямало значение, защото под негово ръководство корпорацията така или иначе била на печалба.
Бившият шеф на Stellantis посочва, че не му липсва големият бизнес и се чувства много по-добре сега. "Преди правех по 12 неща на ден, а сега само пет, но по-старателно и ми харесва много повече", признава той. След като напуснал Stellantis, Тавареш получил няколко изкушаващи предложения за работа от азиатски автомобилни компании, но ги отхвърли, предпочитайки да остане в родината си и да прави само това, което иска.